Pagina 1 van 1
tuning frequency ??
Geplaatst: di 25 nov 2008, 17:45
door supernova
Ik heb een paar vragen over de tuning frequency. Hierover heb ik gegoogled en het valt me op dat iedereen er vanuit gaat dat je al weet wat het is.
Kan iemand hierover de vragen beantwoorden:
Wat is de tuning frequency?
Oke, het is iets met afstellen, wat houd dat afstellen in? wat en hoe?
+ al het andere dat je erover weet
alvast bedankt.
Geplaatst: di 25 nov 2008, 19:10
door arjank
Tuning frequency? van een bepaald kasttype?
Of bedoel je iets anders.
tuning frequency = afstem frequentie
Bijvoorbeeld een bassreflexkast afgestemd op 36hz.
Geplaatst: di 25 nov 2008, 19:12
door supernova
ja van bijv een Br.
Wat houd dat afstellen precies in?
Als ik met winISD iets invul komt er een waarde uit die ik kan veranderen. En dan veranerd de grafiek ook, maar wat moet ik ermee doen?
Geplaatst: di 25 nov 2008, 19:14
door jantje-secuur
De tuningsfrequentie is een relatie (bij een BR-kast) tussen het doorsnee-oppervlak van de pijp, de lengte van de pijp en de inhoud van de kast. Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
Deze frequentie word dus aangeduid met tuningsfrequentie.
Geplaatst: di 25 nov 2008, 19:45
door supernova
Interficior schreef:De tuningsfrequentie is een relatie (bij een BR-kast) tussen het doorsnee-oppervlak van de pijp, de lengte van de pijp en de inhoud van de kast. Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
Deze frequentie word dus aangeduid met tuningsfrequentie.
dat is nog eens duidelijk thnx

Geplaatst: wo 26 nov 2008, 14:03
door arjank
Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
waarom 90 graden?
Als ik bijvoorbeeld een passieve radiator neem (ik heb het hier over een praktijk voorbeeld) voor een 15liter kast met de Dayton RS-150 dan kan ik aan de uitslag van de passieve radiator en de uitslag van de woofer zien wat de tuning frequentie is. Dit is op de frequentie waar de passieve radiator de meeste uitslag maakt en de woofer de minste uitslag maakt.
Deze zijn dan echt niet 90 graden uit fase maar juist in fase. op deze frequentie is ook de impedantie het laagst en de winst in het laag het hoogst.
Geplaatst: do 27 nov 2008, 12:07
door just-sounds
Dat mag je me dan uitleggen

Als de woofer naar achter gaat, gaat de radiator naar voren dus volledig uit fase. Wat vering en gewicht kunnen dit waarschijnlijk weer voor een freq gebied in fase krijgen maar een periode later dat is toch ook niet wenselijk?
Ik ben een noob wat dit betreft dus ik ben erg benieuwd hoe het zit.
Geplaatst: do 27 nov 2008, 16:33
door jantje-secuur
arjank schreef:Op één frequentie geeft de pijp de meeste geluidsenergie, namelijk waar hij maximaal resoneert ofwel 90 graden uit fase staat met de driver.
waarom 90 graden?
Als ik bijvoorbeeld een passieve radiator neem (ik heb het hier over een praktijk voorbeeld) voor een 15liter kast met de Dayton RS-150 dan kan ik aan de uitslag van de passieve radiator en de uitslag van de woofer zien wat de tuning frequentie is. Dit is op de frequentie waar de passieve radiator de meeste uitslag maakt en de woofer de minste uitslag maakt.
Deze zijn dan echt niet 90 graden uit fase maar juist in fase. op deze frequentie is ook de impedantie het laagst en de winst in het laag het hoogst.
Och, als ik het zo zie ga ik me er al buiten houden, maar eenieder die met een gewichtje en een veertje heeft gespeeld weet dat als het geheel in resonantie is, dat het dan 90 graden uit fase staat.
Geplaatst: do 27 nov 2008, 18:48
door arjank
Je hebt helemaal gelijk Interficior, stom van me
De fasedraaing zit tussen de 0 en 180 graden en bij 90graden ligt inderdaad de resonantiefrequentie.
Toch handig die boeken, al is het maar voor de theorie
