Psallo 2.5 weg met Monacor SPH-165KEP & DT-25N
Geplaatst: do 13 nov 2008, 23:45
Al lange tijd ben ik van plan geweest om te beginnen met het zelf bouwen van speakers.
Na een lange tijd het forum gevolgd te hebben gaat het er nu dan echt van komen.
Mijn 1e poging om zelf een mooie set vloerstaanders te maken.
Het ideetje begon 1.5 jaar geleden met het maken van een 2-weg BR monitor setje voor bij de computer, bezet met een Monacor SP-100 midbass en DT-25N tweeter.
De drivers waren toen al gekocht, maar helaas door drukte en andere dingen in het leven is er niet veel van terecht gekomen.
Nu ik weer in rustiger vaarwater zit zijn de kriebels weer na boven gekomen en bij toeval stuitte ik op een hele mooie aanbieding van Soundexcel, 4 Monacor SPH-165KEP midbasjes voor een schappelijke prijs.
Aanvankelijk wilde ik hiermee een 2-weg bassreflex van maken, maar er was nog een puntje waarover ik nog zat te zwikken..strakke bass zonder bafflestep compensatie.
Een 2.5 weg is dan een prima uitkomst.
Tot dusver de aanleiding
.
Het voorlopig ontwerp:
Bezetting
*midbass: 2x Monacor SPH-165KEP
*tweeter: 1x Monacor DT-25N
Alle driver worden 1cm van de lengteas verschoven (in horizontale zin), dit om de defracties te verminderen.
Filter
*2.5 weg, 1e orde voor de ondersteunende woofer, 2e orde LR voor de midbass en tweeter.
*Mogelijk een notchfilter voor de bafflestep bult.
De midbass en tweeter wil ik het liefst zo laag mogelijk crossen i.v.m de richtwerking. Voorlopig neem ik 2800 Hz.
De crossfrequentie voor de andere woofer weet ik nog niet, maar voorlopig ga ik uit van 200-300 Hz.
Luisteren en metingen zullen wel later uitwijzen wat ik moet kiezen.
De midbass en tweeter krijgen beide een zobel netwerkje om de impedantie glad te strijken.
Kastconstruktie en uiterlijk
*Sandwich panelen, beginnend met 8mm MDF, daarna 8mm spaanplaat en dan 12mm MDF (overkill?)
*Helmholtz resonator in de bodem om de staande golf in de lengterichting te dempen.
*BR poort, nog niet bepaald welke vorm het moet zijn en waar die moet gaan komen.
*Bracing, voorlopig ben ik van plan om de helmholtz resonator als bracing aan de onderkant te gebruiken (twee vliegen in een klap
) en wat kruislings geplaatste rondhout voor aan de bovenkant.
Al met al gaat het dus een vrij massieve kast worden, ik heb geen idee of het een beetje overkill is maar gezien sommige diy-ers zand gebruiken als vulling valt het misschien wel mee.
Ik heb expres verschillende dikten en materialen gekozen om zo de eigen resonanties van de houtplaten uit te smeren over het frequentiebereik.
Demping
De hele binnenkant zal bekleed gaan worden moet bitumen.
Aan de achterkant en bovenkant komt pritex en de rest gaat losjes gevuld worden met een beetje schaap.
Afwerking
Nog volop ideetjes erover, ik zat te denken aan beits of pianolak of mischien wel fineren. Het hangt er vanaf welke uiterlijke vorm de Psallo krijgt.
In ieder geval komen er spikes aan de onderkant die weer op een stevige voet gaan rusten.
Tot zo ver het ontwerp van de Psallo
.
Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom.
Het zal mijn 1e serieuze stap worden naar de zelfbouw, dus nog veel te leren
.
Edit:
Was een plaatje van het geschut vergeten..
Na een lange tijd het forum gevolgd te hebben gaat het er nu dan echt van komen.
Mijn 1e poging om zelf een mooie set vloerstaanders te maken.
Het ideetje begon 1.5 jaar geleden met het maken van een 2-weg BR monitor setje voor bij de computer, bezet met een Monacor SP-100 midbass en DT-25N tweeter.
De drivers waren toen al gekocht, maar helaas door drukte en andere dingen in het leven is er niet veel van terecht gekomen.
Nu ik weer in rustiger vaarwater zit zijn de kriebels weer na boven gekomen en bij toeval stuitte ik op een hele mooie aanbieding van Soundexcel, 4 Monacor SPH-165KEP midbasjes voor een schappelijke prijs.
Aanvankelijk wilde ik hiermee een 2-weg bassreflex van maken, maar er was nog een puntje waarover ik nog zat te zwikken..strakke bass zonder bafflestep compensatie.
Een 2.5 weg is dan een prima uitkomst.
Tot dusver de aanleiding
Het voorlopig ontwerp:
Bezetting
*midbass: 2x Monacor SPH-165KEP
*tweeter: 1x Monacor DT-25N
Alle driver worden 1cm van de lengteas verschoven (in horizontale zin), dit om de defracties te verminderen.
Filter
*2.5 weg, 1e orde voor de ondersteunende woofer, 2e orde LR voor de midbass en tweeter.
*Mogelijk een notchfilter voor de bafflestep bult.
De midbass en tweeter wil ik het liefst zo laag mogelijk crossen i.v.m de richtwerking. Voorlopig neem ik 2800 Hz.
De crossfrequentie voor de andere woofer weet ik nog niet, maar voorlopig ga ik uit van 200-300 Hz.
Luisteren en metingen zullen wel later uitwijzen wat ik moet kiezen.
De midbass en tweeter krijgen beide een zobel netwerkje om de impedantie glad te strijken.
Kastconstruktie en uiterlijk
*Sandwich panelen, beginnend met 8mm MDF, daarna 8mm spaanplaat en dan 12mm MDF (overkill?)
*Helmholtz resonator in de bodem om de staande golf in de lengterichting te dempen.
*BR poort, nog niet bepaald welke vorm het moet zijn en waar die moet gaan komen.
*Bracing, voorlopig ben ik van plan om de helmholtz resonator als bracing aan de onderkant te gebruiken (twee vliegen in een klap
Al met al gaat het dus een vrij massieve kast worden, ik heb geen idee of het een beetje overkill is maar gezien sommige diy-ers zand gebruiken als vulling valt het misschien wel mee.
Ik heb expres verschillende dikten en materialen gekozen om zo de eigen resonanties van de houtplaten uit te smeren over het frequentiebereik.
Demping
De hele binnenkant zal bekleed gaan worden moet bitumen.
Aan de achterkant en bovenkant komt pritex en de rest gaat losjes gevuld worden met een beetje schaap.
Afwerking
Nog volop ideetjes erover, ik zat te denken aan beits of pianolak of mischien wel fineren. Het hangt er vanaf welke uiterlijke vorm de Psallo krijgt.
In ieder geval komen er spikes aan de onderkant die weer op een stevige voet gaan rusten.
Tot zo ver het ontwerp van de Psallo
Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom.
Het zal mijn 1e serieuze stap worden naar de zelfbouw, dus nog veel te leren
Edit:
Was een plaatje van het geschut vergeten..