klein maar fijn

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sevenup

klein maar fijn

Bericht door sevenup »

Ik heb even een klein hoofdtelefoon versterkertje gemaakt. Deze ga ik gebruiken op het werk achter een cd speler. Ook kan ik hem voor andere doeleinden gebruiken.

Hij zit in een heel klein kastje ( 8x5x4 cm) en werkt op elk DC adaptertje tussen 9-15V. Schema is heel simpel met een dual opampje. Versterking is ongeveer 4,5x.

Schema zoals hier: http://headwize.com/projects/showfile.p ... y2_prj.htm

Werkt erg leuk en heeft behoorlijk wat vermogen. Gebruikte opamp is de OPA2134.
Bijlagen
mini_3.JPG
mini_2.JPG
mini_1.JPG
danielv

Bericht door danielv »

leuk dinkie hoeveel watt is die?
sevenup

Bericht door sevenup »

danielv schreef:
leuk dinkie hoeveel watt is die?
Watt??? Eerder milliwatt. Dacht iets van 2x150mW of zoiets... In ieder geval behoorlijk veel. Hij kan zonder vervormen harder dan wat ik kan verdragen :D
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Hmm dat is wel erg optimistisch hoor, zonder stroomversterkingstrapje ga je er niet komen (ik ga dan uit van de gemiddelde hoofdtelefoon impedantie).

De maximale stroom die opamps kunnen geven is normaal ongeveer 20mA per kanaal.
Met Z=32, zit je dan zo tegen de 12.8mW aan (P=Z*I^2)
Dat is overigens ruim voldoende voor een lekker volume ;).

Zelf heb ik ook zoiets vergelijkbaars gemaakt, maar dan met 2 BD139/140 paartjes als stroombuffer om de opamp te ontzien.
Klinkt veel mooier als alleen een opampje, de bassen zijn beter gearticuleerd en het geluidsbeeld is veel rustiger/niet zo schreeuwerig.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Sikalot schreef:
Zelf heb ik ook zoiets vergelijkbaars gemaakt, maar dan met 2 BD139/140 paartjes als stroombuffer om de opamp te ontzien.
Klinkt veel mooier als alleen een opampje, de bassen zijn beter gearticuleerd en het geluidsbeeld is veel rustiger/niet zo schreeuwerig.
Zou je eens een schemaatje kunnen plaatsen? Ik zie nog ruimte op het printje. Wellicht voldoende voor een buffertje per kanaal.

Groeten,
Mischa
Chris_T

Bericht door Chris_T »

mischa72 schreef:
Zou je eens een schemaatje kunnen plaatsen? Ik zie nog ruimte op het printje. Wellicht voldoende voor een buffertje per kanaal.
Schemaatje heb ik helaas zelf niet meer, maar wel een linkje waar ik mijn inspiratie heb opgedaan
:arrow: http://sound.westhost.com/project113.htm (heeft erg veel leuke projecten staan!)
Het gedeelte na de opamp uitgang vormt de stroomversterking.
R5 en R6 moet je aanpassen afhankelijk van je voedingspanning, deze vormen namelijk de bias voor de torretjes (ik heb het zelf op 10mA ingesteld).
Leuk om mee te experimenteren trouwens :)
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

de binnenkant doet me sterk denken aan de bekende "schip in fles" :wink:
Plaats reactie