reckhorn F-1 modificaties
Geplaatst: do 30 okt 2008, 21:46
Dit wilde ik jullie niet laten ontgaan.
Een collega van mij had een F-1 scheidingsfilter gekocht om actief te kunnen gaan filteren en 2 versterkers te gebruiken voor sub en sat. Nu was hij niet tevreden over de geluidskwaliteit. Ik ben de beroerste niet en bood hem aan er even naar te kijken.
Nou lijkt het aan de buitenkant wel netjes, maar binnenin is hij toch wel heel simpel. Voeding is alleen maar een brug met 4 diodes en 2 elcos. Komt ongeveer +/- 16V uit. Verder geen stabilisatie. Ook lokale ontkoppeling bij de opamps is miniem met een 10n of 100n condensatortje. Er zitten 6 TL082 opamps in. Er is geen fatsoenlijk aardpunt waardoor waarschijnlijk de brom ontstaat bij het aansluiten van meerdere apparaten.
Om te beginnen heb ik een centraal aardpunt gemaakt waar de chassisdelen per ingang aanzitten alsmede ook de "nul" van de print. Het aardprobleem lijkt nu opgelost. Ik heb de 2 elco's vervangen voor een paar fatsoenlijke exemplaren.
Ook heb ik al wat draden onderop de print gesoldeerd om een 7812 en 7912 te monteren in de voedingslijn. De bestaande voedingslijnen op de print heb ik hiervoor onderbroken ( doorgekrast ) zodat de spanningsregelaars en een paar kleine elco's er tussen kunnen. Een 100n condensatortje voor achter de regelaar zit al op de print.
Daarna worden waarschijnlijk de opamps nog vervangen voor bijvoorbeeld de OPA2134 of iets dergelijks.
Hieronder een paar foto's van de binnenkant van de F-1.
Een collega van mij had een F-1 scheidingsfilter gekocht om actief te kunnen gaan filteren en 2 versterkers te gebruiken voor sub en sat. Nu was hij niet tevreden over de geluidskwaliteit. Ik ben de beroerste niet en bood hem aan er even naar te kijken.
Nou lijkt het aan de buitenkant wel netjes, maar binnenin is hij toch wel heel simpel. Voeding is alleen maar een brug met 4 diodes en 2 elcos. Komt ongeveer +/- 16V uit. Verder geen stabilisatie. Ook lokale ontkoppeling bij de opamps is miniem met een 10n of 100n condensatortje. Er zitten 6 TL082 opamps in. Er is geen fatsoenlijk aardpunt waardoor waarschijnlijk de brom ontstaat bij het aansluiten van meerdere apparaten.
Om te beginnen heb ik een centraal aardpunt gemaakt waar de chassisdelen per ingang aanzitten alsmede ook de "nul" van de print. Het aardprobleem lijkt nu opgelost. Ik heb de 2 elco's vervangen voor een paar fatsoenlijke exemplaren.
Ook heb ik al wat draden onderop de print gesoldeerd om een 7812 en 7912 te monteren in de voedingslijn. De bestaande voedingslijnen op de print heb ik hiervoor onderbroken ( doorgekrast ) zodat de spanningsregelaars en een paar kleine elco's er tussen kunnen. Een 100n condensatortje voor achter de regelaar zit al op de print.
Daarna worden waarschijnlijk de opamps nog vervangen voor bijvoorbeeld de OPA2134 of iets dergelijks.
Hieronder een paar foto's van de binnenkant van de F-1.