Ik heb een hele tijd met mediaportal gewerkt en het werkt best goed.
Helaas zaten er in de begin fases nogal wat bugs in, maar volgens mij zijn die inmiddels al verholpen.
Installeren is bij de meeste DIY mediacenters even een kluifje, omdat er veel dingen moeten worden ingesteld.
Als je dat eenmaal hebt gedaan werkt het wel echt als een trein.
En het ziet er ook nog eens giga profie uit.
Enig nadeel waar ik tegen aan liep, was dat het opstarten van de pc erg lang duurt. (tov opstarten van een dvd speler)
En je moet het zo organiseren dat windows direct de juiste programma's opstart.
Nu kun je dat met hibernate al goed snel krijgen, maar persoonlijk vind ik het niet ideaal.
Ik weet dat er Linux varianten zijn die het sneller doen, maar installeren en configureren is echt een huge kluif (zelf voor deze doorgewinterde computer man).
Het blijft krachtig, dat zeker, maar gebruiksvriendelijk kan die varianten nog wel wat beter.
@ Carlo.
Powerbuy is denk ik niet nodig. Je kunt tegenwoordig voor heel weinig centen al een pc kopen.
Ik denk eerlijk gezegd dat die 500 euro van Edo zelfs heel erg ruim is voor een media center.
De reden hiervoor is naar mijn idee vrij simpel, het moet allemaal klein en het liefst compact.
Je komt dan al snel bij m-atx bordjes waar alles onboard zit.
Normaal gesproken ben ik daar zeker geen fan van, maar je media center hoeft enkel maar wat films, muziek etc etc te draaien.
Dat zijn taken die je een Pentium 3 bij wijze van spreken nog kan laten doen.
Wat je nodig hebt is grofweg als volgt.
- moederbord
- cpu
- geheugen
- behuizing (evt met voeding, zit er niet altijd standaard bij)
- dvd writer
- hardeschijf
- tv kaart kan ook handig zijn (met afstandsbediening)
- besturingssysteem + mediacenter programma
Echter heb je hier nogal wat smaken in.
Ik ga persoonlijk het liefst oor AMD, simpelweg omdat je wat goedkoper uit bent. (hoewel ik de actuele prijzen niet meer in mijn hoofd heb zitten)/
Maar er zijn weer mensen die zweren bij Intel.
Moederborden heb je ook in vele kleuren en geuren.
De degelijke merken zijn toch wel Asus, MSI, Abit. Voor mensen die een HT-receiver hebben, is het handig om een moederbord met S/PDIF uit te zoeken.
Geheugen
Sja is lastig, daar is tegenwoordig giga veel van.
Ik raad aan om een moederbord te kiezen met DDR2 geheugen.
Behalve dat het "sneller" is dan DDR1 geheugen is het ook veel en veel goedkoper.
1 gig zou meer dan genoeg moeten zijn, 2 gig draait vaak net even lekkerder.
Voor Vista is 2 gig sowieso wel aan te raden, maar ik raad Vista voor een media center weer absoluut niet aan.
Behuizing.
Let daar vooral op dat het moederbord er in past. (fout is vaak gemaakt)
En een beetje degelijkheid en stilheid is ook wel gewenst denk ik.
dvd writer.
Je kunt ook enkel voor een speler gaan, maar tegenwoordig zijn de branders al zo gigantisch goedkoop.
Verschillen in branders is niet zo groot.
LiteON, Samsung of LG zijn prima keuzes.
Hardeschijf.
Hier raad ik de SATA2 varianten aan (IDE kun je inmiddels bijna niet meer krijgen). Veel cache zorgt weer voor snellere laad tijden.
Degelijke merken: Western Digital, Samsung. (Maxtor kan ook, maar is net even wat minder)
TV kaarten.
Een tijd geleden waren de Hauppauge echt heel erg goed (en niet duur).
Ik weet inmiddels niet of er nog meer goede kaarten op de markt zijn.
De ervaring leert dat de USB varianten niet altijd even goed zijn.
Let er ook vooral op dat op de tv kaart een aparte decoder zit.
Dat ontlast je cpu gebruik. (en zorgt dacht ik voor betere beeld kwaliteit)
Dat was het denk ik wel zo'n beetje.
Een laatste tip van mij, is om bij internet bedrijven te kijken.
Ik heb de ervaring dat deze stukken goedkoper zijn dan de bekende winkels in de straat (Mediamarkt, BCC, Dynabyte, Dixons etc etc).
Garantie is altijd goed te regelen, desnoods direct via de fabrikant.
Overigens zijn dit allemaal ervaringen die ik persoonlijk heb op gedaan bij oa Service Planet, waar ik een tijdje heb gewerkt.
Er zullen best mensen zijn die andere, even goede, ervaringen hebben.
net als luidsprekers en versterkers, is het nogal sterk gebonden aan persoonlijke voorkeur
ik zal kijken of ik wat voorbeelden kan geven.....
(jeetje wat een lange post)