Driver altijd met oneindig lage impedantie aansturen?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hilbren

Driver altijd met oneindig lage impedantie aansturen?

Bericht door hilbren »

Ik zit een beetje te twijfelen, ik hoor regelmatig dat mensen voor buizenversterkers kiezen boven de UcD modules. Nu ben ik op dit moment erg te spreken over de luidsprekers die ik heb staan. Echter niet over de versterkers die ik gebruik.

Voor het laag gebruik ik een Nad 2200 en voor mid/hoog gebruik ik een Rotel RB 971. De Nad gaat vervangen worden door een UcD400.

Voor het mid/hoog zit ik te twijfelen over een buizenversterker. Wat beterft impedantie zijn de UcD en een Buizenversterker bijna twee tegenpolen. De ene is een spanningversterker (iig spanning gestuurd) en een buizenversterker gedraagt zich meer als een stroombron. De uitgangimpedantie is iig veel lager dan UcD module.

Net zat ik even verder te redeneren over het effect daarvan en dan vooral het effect op de konus van de driver.

Stel dat de ophanging van een conus om een onbepaalde rede het signaal van de spreekspoel reflecteert. Dan zal deze door de conus weer naar de spreekspoel geleid worden. Het lijk mij dus en noodzaak om hier de juiste impedantie te creeëren?

Een te hoge demping zal namelijk het signaal inverteren en weer terug naar de ophanging reflecteren totdat deze totaal uitdooft.
Een te lage demping zal de het signaal reflecteren zonder te inverteren.
Daartussenin ligt het ideaal van totale uitdoving. Door met een extra weerstand de impedantie aan te passen kan de Q van de spoel naar dit ideaal punt gebracht worden.

Vandaar de vraag; is een versterker als een UcD wel zo ideaal?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zeker voor het midden en hoog zullen de meeste verliezen mechanische verliezen zijn. Die van de ophanging, maar ook die van wervelstromen in het materiaal om de luchtspleet waarin de spoel zich bevindt bv.

Voor de midden en hoge tonen wordt er nauwelijks wat teruggestuurd in de spreekspoel aan energie, je hebt het over relatief kleine uitslagen van lichte materialen. De meeste warmteontwikkeling gaat hem zitten in de Rdc van de spreekspoel. Als je flink hard speelt zal de spreekspoel warm worden als gevolg van het vermogen dat de versterker erin stopt waardoor de driver de gewenste beweging gaat maken, niet van eventueel gereflecteerde energie.

Voor het laag ligt het anders. Daar hoor je ook onmiddelijk invloed van de demping van een versterker. De hoge uitgangsweerstand van een buizenversterker tast de Q-factor van de luidspreker aan. Vooral een speaker met relatief hoge Q-factor zal met een buizenversterker snel boemerig gaan klinken. Een sterk gedempte speaker daarentegen kan baat hebben bij een minder goede demping van de versterker. Hier speelt het feit dat een massaveersysteem wordt aangestuurd door de stroom uit de versterker maar door zijn verende werking ook weer stroom terugstuurt in de versterker. UcD-versterkers zijn uitermate goed in staat om deze teruggestuurde stroom te verwerken. Ze trekken zich vrijwel niets aan van de impedantie van de speaker en de complexe belasting die hij vormt. Afhankelijk van de speaker kan het laag dan wel eens té droog worden.

Voordat je investeert in een dure buizenversterker, als je dit aspect zo belangrijk vindt, kun je een simpel proefje doen en je speaker aansluiten via een serieweerstand. Je speaker zal onmiddelijk anders gaan klinken, zijn impedantie zal niet ohms zijn waarschijnlijk (ook niet in het midden en hoog) dus de respons wordt licht gewijzigd. Verder zal je de versterker natuurlijk verder open moeten draaien voor hetzelfde volume.
hilbren

Bericht door hilbren »

Ondertussen heb ik nu al een weerstand van 8 Ohm tussen mijn versterker en mijn speaker geplaatst. De lage tonen zijn iets duidelijker aanwezig. frequentie response is veranderd.

Ik moet het nog even op mezelf laten inwerken.
richard

Bericht door richard »

Heeft Pass hier ook niet een artikeltje over geschreven? http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdf
hilbren

Bericht door hilbren »

Zo, dat was weer een behoorlijk interessante brok leesvoer. Die weerstand laat ik voorlopig even zitten.
Nu net 5min geleden ook een meting uitgevoerd, hieruit blijkt ook dat de frequentie response een stuk eerlijker verdeeld is.

De driver waar het bij mij om gaat is de Fostex 166FE (zelfde als in het artikel ook omschreven wordt)
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik denk dat een buizenversterker een prima match is, als die speaker een hoog rendement heeft kun je single ended overwegen.
hilbren

Bericht door hilbren »

Hey wat toevallig, ik zat er net aan te denken om dit topic weer eens omhoog te schoppen. Thx.

Het gaat om een Fostex FE166E 94dB/W(m). tis niet super maar wel redelijk.

Ik zit eerlijk gezegd te twijfelen tussen de:
- minimA (elektuur)
- HQSE 12 (single ended) (elektuur)
- Little Ceasar (Triode Dick)

Het nadeel van de minimA is dat er geen print beschikbaar is. Daarnaast wil ik eigenlijk wel eens wat anders als een halfgeleider amp proberen.

De keuze lijkt makkelijk, echter speelt het budget een grote rol met de huidige "economische crisis". Little Ceasar, lijkt de beste optie. Suggesties zijn welkom?
Plaats reactie