Pioneer TS-C171RPS Auto luidspreker, kastbouw, filter, tips
Geplaatst: za 23 aug 2008, 13:26
Hallo, iedereen.
Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik wou wat advies, of tips inwinnen voor een projectje waar ik aan begonnen ben.
Een tijd geleden heb ik mij de goedkoopste Pioneer auto luidprekers aangeschaft en er simpel een bass reflex kast bijgebouwt.
Tot mijn verbasing was de geluidskwaliteit zeer goed voor die 30 euro investering.
Daarom heb ik mij de Pioneer TS-C171PRS ( 292 euro) auto luidsprekers besteld, en ik las al over deze luidspreker dat hij zeer goed moet zijn.
Dus mijn vermoeden is bevestigt.
Voordat ik aan de bouw begin wou ik graag wat info inwinnen over de kastbouw en het filter.
Ik heb de link bezocht over het programma wat kastvolumes en de lengte en doorsnede van de bassreflex pijp berekent, maar ik heb te weinig info over de luidspreker en te weinig kennis van de technische termen om er direct wat mee te kunnen.
Ik heb wel wat kennis over kastbouw en ik wou het op deze manier oplossen.
Gewoon een langere kast bouwen als nodig, en met een bewegende bovenkant ( netzo als een zuiger in een motor of stoommachine) de eind lengte van de kast bepalen.
De bass reflexpijp zal 2/3 lang zijn als de diepte van de kast (een keer gehoort als regel).
Graag zou ik willen weten of iemand op een andere manier mij aan kastmaten kan helpen.
Verder weet ik dat ik de boel goed moet dempen in de kast, om hem geluidsdood te krijgen, dikke stevige isolatie materiaal met daarop weer glaswol of noppenschuim.
Goede bekabeling is een must, Van Den Hull bekabeling is voor mij de zekere weg voor goede kabels.
Verder wil ik er een zwaarre kast van maken met 22mm MDF plaat, en eventueel nog een betonnen bovenplaat.
Spikes er onder natuurlijk, en dat moet dan het eindresultaat zijn.
Wie heeft tips, adviesen en antwoorden om mijn project tot een sucsesvoller einde te leiden.
Hartelijk dank alvast.
Albert.
Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik wou wat advies, of tips inwinnen voor een projectje waar ik aan begonnen ben.
Een tijd geleden heb ik mij de goedkoopste Pioneer auto luidprekers aangeschaft en er simpel een bass reflex kast bijgebouwt.
Tot mijn verbasing was de geluidskwaliteit zeer goed voor die 30 euro investering.
Daarom heb ik mij de Pioneer TS-C171PRS ( 292 euro) auto luidsprekers besteld, en ik las al over deze luidspreker dat hij zeer goed moet zijn.
Dus mijn vermoeden is bevestigt.
Voordat ik aan de bouw begin wou ik graag wat info inwinnen over de kastbouw en het filter.
Ik heb de link bezocht over het programma wat kastvolumes en de lengte en doorsnede van de bassreflex pijp berekent, maar ik heb te weinig info over de luidspreker en te weinig kennis van de technische termen om er direct wat mee te kunnen.
Ik heb wel wat kennis over kastbouw en ik wou het op deze manier oplossen.
Gewoon een langere kast bouwen als nodig, en met een bewegende bovenkant ( netzo als een zuiger in een motor of stoommachine) de eind lengte van de kast bepalen.
De bass reflexpijp zal 2/3 lang zijn als de diepte van de kast (een keer gehoort als regel).
Graag zou ik willen weten of iemand op een andere manier mij aan kastmaten kan helpen.
Verder weet ik dat ik de boel goed moet dempen in de kast, om hem geluidsdood te krijgen, dikke stevige isolatie materiaal met daarop weer glaswol of noppenschuim.
Goede bekabeling is een must, Van Den Hull bekabeling is voor mij de zekere weg voor goede kabels.
Verder wil ik er een zwaarre kast van maken met 22mm MDF plaat, en eventueel nog een betonnen bovenplaat.
Spikes er onder natuurlijk, en dat moet dan het eindresultaat zijn.
Wie heeft tips, adviesen en antwoorden om mijn project tot een sucsesvoller einde te leiden.
Hartelijk dank alvast.
Albert.