Pagina 1 van 1
Filter voor Twenty Five (weerstanden......)
Geplaatst: do 21 aug 2008, 18:20
door amanda
Het standaard filter mag niet meer dan 60 wat te verduren krijgen. Standaard filteronderdelen kun je op het plaatje zien..
Strassacker adviseert voor een hoger vermogen (en betere componenten) de volgende onderdelen:
# 8,2 mH Mundorf-Luftspule mit 1,0 mm Draht
# 100 uF MKP-Kondensator / 400V
# 1,8 uF Mundorf Supreme CAP, der verlustärmste Kondensator, den wir kennen
# statt: 2 Stück 12 Ohm MOX10-Widerstande, die parallel geschaltet sind, werden
25 Stück 6,8 Ohm Widerstände 20 Watt (jeweils 5 parallel und 5 solche Anordnungen in Reihe)
# statt: 3 Stück 22 Ohm MOX10-Widerstand, die parallel geschaltet sind, werden
49 Stück 6,8 Ohm MOX10-Widerstände (blau-grau-gold, jeweils 7 parallel und 7 solche Anordnungen in Reihe)
Nu is mijn vraag of ik de weerstanden niet gewoon kan vervangen voor een draadweerstand zoals deze:

Geplaatst: do 21 aug 2008, 20:11
door sietse
Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet, maar,
een aantal par. geschakelde weerstanden kunnen toch meer vermogen verwerken dan één met het zelfde vermogen. In dit geval kun je je afvragen of het aanbevolen vermogen wel zinvol is, zolang je niet probeerd er een voetbalveld mee te overschreeuwen.
Weerstanden hebben natuurlijk ook een tolerantie. 10 weerstanden par. met bv 10% zijn dan samen nauwkeuriger dan 1 weerstand.
De vraag is ook hier, of dat nou wel zo spannend is.
Voordeel van par. geschakelde draadgewonden weerstanden is, dat de zelfinductie van die weerstanden kleiner wordt. Zelf vind ik die zelfinductie binnen het audio gebeuren absoluut niet interessant. Je bent niet een radio ontvanger aan het bouwen.
Het is dus een kwestie van keuze maken en dan ben ik voor minder.
Re: Filter voor Twenty Five (weerstanden......)
Geplaatst: vr 22 aug 2008, 0:22
door richard
En Strassacker verkoopt blijkbaar ook graag (en heeft vast een overschot aan 6,8 Ohm weerstanden).
Ik zie niet in waarom je gewoon niet de 10 Watt MOX kan gebruiken. Die vermogensweerstanden kunnen natuurlijk ook, maar lijken me ook wat overdreven.
De spoel L1 is voor het correctienetwerk om de impedantiepiek te dempen (vooral voor buizenversterkers), daarvoor kun je een simpele spoel gebruiken en is een kwaliteitsspoel weggegooid geld. Net als C1, een gewone bipolaire elco is hier afdoende.
Voor C2 zou ik wel een mooie condensator kiezen, deze zul je horen.
Geplaatst: vr 22 aug 2008, 2:50
door amanda
Bedankt voor de reacties!
Ik ga gewoon het orginele filter aanhouden met een goede C2.
Aangezien ik een "gewone" versterker ga gebruiken kan ik eventueel het correctienetwerkje voor de impedantie weglaten?
Geplaatst: vr 22 aug 2008, 6:28
door SARK
amanda schreef:Aangezien ik een "gewone" versterker ga gebruiken kan ik eventueel het correctienetwerkje voor de impedantie weglaten?
Ik zou het niet weglaten, wat ik zo snel uit het K&T artikel haal is dat ook het correctienetwerk(je) een redelijke invloed heeft op de frequentiecurve

En vallen de extra kosten eigenlijk nog wel op tov. het geheel

Geplaatst: vr 22 aug 2008, 9:52
door richard
SARK schreef:Ik zou het niet weglaten, wat ik zo snel uit het K&T artikel haal is dat ook het correctienetwerk(je) een redelijke invloed heeft op de frequentiecurve

En vallen de extra kosten eigenlijk nog wel op tov. het geheel

De correctie zit toch vóór het eigenlijke filter? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit bij een transistorversterker invloed heeft op de werking van dit filter of op de werking van de luidsprekers.
Maar de kosten zullen niet hoog zijn, de versterker wordt op alle frequenties wat gelijkmatiger belast, wat wel wat voor het geluid zou kunnen betekenen.
Geplaatst: za 23 aug 2008, 9:13
door SARK
Misschien begrijp ik de tekst niet goed, maar oordeel zelf:
KLANG+TON schreef:Frequenzweiche
Das Thema Frequenzweiche stellte sich glücklicherweise als überraschend einfach heraus. Wie für Line Arrays üblich beginnt der Frequenzgang im Bassbereich auf hohem Lautstärkeniveau, um im Mittelton langsam zu fallen und sich im Hochton bei einer niedrigeren Lautstärke einzupendeln. Dieses Verhalten hat mit dem frequenzabhängigen Zusammenwirken der Chassisanordnung zu tun. Da dieses Projekt (noch) rein passiv aufgebaut ist, müssen wir uns wohl oder übel am schwächsten Glied der Kette orientieren und den Gesamtpegel auf das Niveau des Hochtons bringen. Damit sich die Box im unteren Bereich korrekt verhält, muss allerdings zuerst der Impedanzhöcker der Tieftonresonanz knapp unter 200 Hz eingeebnet werden (bild1 blau). Dafür sorgt ein Parallelglied aus Spule mit speziell für diese Zwecke hohem Innenwiderstand und einem Elko. Da der Widerstand der Spule noch nicht ausreicht, müssen noch zwei parallel zueinander liegende Exemplare ran. Dadurch wird die Impedanz bis auf den Hochtonanstieg, der nur gering ist und eher hilft als schadet, perfekt linear (bild1 rot).
Jetzt können wir uns dem Frequenzgang (bild2 blau) widmen. Ihn zieht ein kleiner Hochpasskondensator und eine dazu parallel liegende Widerstandsbatterie von oben her glatt. Der Kondensator würde alleine viel zu intensiv wirken, ein größerer Wert wiederum an der falschen Stelle. Deshalb schwächen die Widerstände seine Wirkung ab, so dass sich ein insgesamt ausgewogener Frequenzgang ergibt (bild2 grün).
Die Weiche kann übrigens problemlos extern betrieben werden, da es ja nur einen „Weg" gibt, der über die Polklemmen bedient wird. An der Bauteilequalität sollte man zudem nicht sparen, schließlich hält sich deren Zahl so stark in Grenzen, dass an dieser Stelle ein bisschen Geld investiert werden darf.
Geplaatst: za 23 aug 2008, 11:11
door richard
Naar de tekst te oordelen heb je inderdaad gelijk maar voor een goede werking van het filter zou je de impedantiecorrectie parallel aan de breedbandertjes verwachten en niet parallel aan de versterker (zoals hij nu is getekend).
Geplaatst: za 23 aug 2008, 11:30
door SARK
Misschien moet Amanda er een mailtje aan wagen und es mal den Christian Gather und Holger Barske selber Fragen
