Pagina 1 van 7
WIE DURFT ...
Geplaatst: za 09 apr 2005, 12:54
door SARK
zijn/haar grootste blunder bij zelfbouw projecten te melden
Deze topic is niet om elkaar voor schut te zetten maar puur om wat ervaringen (waarschuwingen en tips) te delen.
Ik trap af;
Bij het helpen bouwen van luidsprekers op een gegeven moment aanbeland bij het monteren van de luidsprekers (alles was voor de rest helemaal klaar, kast gelakt filter er in etc.), bij het inschroeven van een van de basluidsprekers dusdanig uitgeschoten dat ik met de kruiskop dwars door de ... (snik) rubber ophanging schoot
Heb toen een nieuwe ls voor hem gekocht.
Geplaatst: za 09 apr 2005, 13:31
door Henkjan
na veel schuren, pamuren, lakken, etc de verkeerde blanke lak over m'n metallic zwart heen gespoten: een grote vlekkenbende. zag er niet uit. toen maar frontje van doek er voor gezet.....
Geplaatst: za 09 apr 2005, 14:55
door Bart_M
Niet gehinderd door enige kennis een subwoofer in elkaar zetten met mooie drivers.
Mijn fronts kwamen alleen wat lager dan de sub, dus weinig aanvulling in het laag.

Geplaatst: za 09 apr 2005, 17:15
door sietse
Tja, hij die werkt maakt fouten. En ik werk niet meer, dus......
Maar ja, ik heb het geloof ik wel eens over de restanten van mijn laatste zelfbouw versterker gehad. De Cresendo uit Elektuur....
Wat ging er fout? Welnu ik was de voeding aan het wijzigen en toen eerst onaangesloten getest. Prima dus en 80000 uF en een trafo 500VA. +/- 50V
Toen niet eerst de elco's ontladen en ook nog eerst de 0 leiding aan de printen terug gezet en toen de + en toen was alles naar de f...steinen behalve de DC beveiliging die het project geschikt maakte als knipperlicht installatie. Geweldig ding toch wel achteraf gezien....

Geplaatst: za 09 apr 2005, 17:35
door Edo
Was het niet iets van :"waar gehakt wordt, vallen spaanders"?
Bij een projectje die al af was, had ik de woofer wat vastgekit. Om weer bij het filter te komen moest die weer los, dus heeeel voorzichtig de schroevendraaier ertussen. Helaas niet voorzichtig genoeg en schoot uit.
Kijken en nog eens kijken, maar niets kunnen vinden. Gelukkig, dacht ik, niets kapot.
Lekker het filter aangepast, en weer in alkaar gezet.
Resultaat...totaal geen bas meer en vervorming. Dus weer uit elkaar. Bleek die schroevendraaien toch wel wat geraakt te hebben....dwars door de spreekspoel....
Einde oefening....

Geplaatst: za 09 apr 2005, 18:50
door Bart_M
Op het eerste gezicht lijkt er inderdaad niets mis mee.

Geplaatst: za 09 apr 2005, 19:01
door fireman
Haastige speod is zelden goed.
Tijdgeleden alweer een Dynaudio zelfbouw speaker gebouwd. en gelakt in prachtige zilverhamerslag. Ik dacht; is al droog en hoppa units erin.
Dus niet droog. Ik wilde de unit er weer uithalen en veegde zo een heel gedeelte verf van de kast. Resultaat. alle verf eraf en opnieuw lakken
Voortaan alles maar goed laten dragen en heel veel geduld hebben. Ook met plakken bv
Geplaatst: za 09 apr 2005, 19:24
door SARK
Als eerste bedankt dat jullie mij bijstaan in het "opbiechten" van gemaakte blunders
Nog een (niet helemaal mijn schuld):
Een vriend had een stevige installatie en dito luidsprekers (Harbeth Compact Monitor, d'Appolito 2x Harbeth LF5MK III en een Dynaudio HF28SQ. Bij de bouw van deze luidsprekers geholpen, en nee ... hier is niets misgegaan

), bij een prettig luisterniveau bleek de kap van de CD-speler te resoneren. Na wat onderzoek bleek dit alleen te verhelpen door de kap te voorzien van demping, hij had nog een flinke hoeveelheid siliconenkit in een tube zitten en dit hebben we over de binnenkant van de kap uitgesmeerd. Ik heb hem toen het advies gegeven om een paar dagen de kap van de speler af te laten om de "dampen" van de siliconenkit te laten ... verdampen. Eigenwijs heeft hij die zelfde avond de kap weer teruggezet en een paar dagen later belde hij op dat een aantal CD's niet meer werden herkend, naar alle waarschijnlijkheid zijn de dampen op de lens neer geslagen. Enige tijd later hebben we de lens schoongemaakt en toen werden alle CD's weer herkend.
Geplaatst: ma 18 apr 2005, 13:29
door sietse
Ik werd nog even herinnerd aan een klein avontuurtje met twee boxjes.
Mijn moeder zei altijd " zind eer ge begind "
Nou kwam ik enige jaren geleden in contact met het jonge bestuur van een jeugd-soos, alwaar men, naar bleek, een toch wel gammele geluidsinstallatie had en of ik ze zou willen helpen. Dus andere boxen en versterker.
Maar ja mijn hobbyruimte is op zolder alwaar al mijn creaties vorm krijgen.
En ja, die boxen moesten natuurlijk wel van enig aanzien zijn.
Het werden enkelgevouwen TL kasten van 1,8 meter hoog, bij 60cm breed en 50cm diep. Best aardig. Maar ja, van de zolder naar beneden is twee wenteltrappen............
Ze zijn daar uiteindelijk wel gekomen en daar niet alleen de sterren van de hemel maar vooral de omwonende buren uit hun huis weten te krijgen.
Goed spul eigenlijk wel...

Geplaatst: di 19 apr 2005, 22:17
door michiel
Ik heb wel verschillende dingen mee gemaakt... Hier een kleine impressie.
Kastje gemaakt, haastig de drivers erin schroeven tot je de schroeven draaier kwijt bent (praten met iemand en werken gaat niet samen). vlug even een andere halen want die zal vast ergens in dat rommel hoek liggen. Verder schroeven en vervolgns als het goed vast zit je kast kantelen en goed zetten... Wat bonkt daar zo in de kast?! Juist, daar zit de schroeven draaier!
Meerdere malen een verkeerde maat door gegeven aan de houtboer waardoor je dood leuk met verkeerde panelen komt te zitten. Kost weer een extra ritje naar de houtboer.
Ik weet niet of je het een blunder mag noemen... Erg veel werk gemaakt om een mooie gesloten kast te bouwen van 200 liter inhoud en een matrix, wat tevens flink wat centen kost aan MDF. En binnen twee weken de volgende sub bouwen die vele malen beter bevalt. Zonde van de centen, maar in mijn ogen niet echt een blunder. Het bouwen van de gesloten kast was ook leuk, en de prestaties waren verre van slecht (het kon alleen beter)... Iemand trouwens nog opzoek naar een 200 liter gesloten kast (15") die nog afgewerkt moet worden??

)
Geplaatst: vr 22 apr 2005, 18:16
door Rademakers
Ik weet niet of je het een blunder mag noemen...
Hier nog zo een...
Begonnen aan 4 15" basreflexkasten (voor PA), halverwege er achter komen dat ze veel te zwaar zijn gebouwd (maar oerdegelijk

) en je toch wat anders qua geluid zoekt.....
....18" basreflex kast gemaakt...nee, ook niet precies wat ik zocht (tweede erbij en afwerking kwam er dus niet meer van).....
....18" TL van 500 ltr, klinkt geweldig met langzame, maar te traag met snelle muziek (gelukkig is het een leuke HT-sub).. toch maar een tweede maken voor de symmetrie in je kamer (ook al is het een beetje overkill) en ondertussen de bouw van een 18" hornloaded voorbereiden, plus de bouw van 2 nieuwe topkasten, terwijl ik er al 6 heb
Er staan momenteel 6 kasten stof te happen (en klein zijn ze niet)...
Het woord afwerken ken ik ook niet
Gratis af te halen: 18" onafgewerkte basreflexkast (van berken

)
Mvg Johan
Geplaatst: vr 22 apr 2005, 21:27
door michiel
Rademakers schreef:
Gratis af te halen: 18" onafgewerkte basreflexkast (van berken

)
Kun je dat niet gewoon een beetje 'opknappen' of toch wat afwerken en proberen te verpatsen? Je zou met een nette kast minimaal de kostprijs van materiaal er uit moeten krijgen. Kost je alleen wat tijd en moeite (en een beetje geld).

Geplaatst: vr 29 apr 2005, 20:05
door Wowly
Tja,
Ik dacht eens te kunnen lakken....
Met goede moed voor 80 guldens lak gehaald, pistool en compressor de hele mikmak was al bij mijn vader in huis, eitje toch???
Ik heb mijn laatste kootjes eraf gewerkt met het schuren van de kasten... spuiten maar!
Nie dus, Voor 80 gulden lak naar de kl%&(**te en een deuk in je ego
Toen maar laten doen bij een kennis: results: perfection.
Les: omstandigheden en techniek naast goede apparatuur zijn onmisbaar bij spuiten, dat kost knaken dus ik breng ze voortaan naar de spuiter toe.
Geplaatst: za 25 feb 2006, 12:15
door SSassen
Mwah, heb best wel een lijst met stomme vergissingen uit 't verleden, maar da's inmiddels alweer 15-jaar geleden toen ik als knutselende tiener met veel geluk en betrekkelijk weinig wijsheid aan 't hobbyen was. Gelukkig leer je gaandeweg dat je met gezond verstand en alles van tevoren goed uittekenen op een stuk papier een heel eind komt.
Een recente blunder is de volgende: ik had netjes een baffle rondom in verstek gezaagd uit 22-mm MDF, alles op 0.1-mm exact, dus gaat er extra veel tijd zitten in exact werken. Toen de gaten gefreesd voor de drivers, inclusief infrezen in de baffle. Twee uur later tot de conclusie komen dat je je vrije middag beter gewoon had kunnen gaan zitten duimendraaien. Ik had namelijk alles aan de achterkant ingefreesd, toen moest ik wel even lachen, duidelijk een geval van aandacht voor de verkeerde details op dat moment
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: za 25 feb 2006, 13:44
door SARK
LOL
Heeft even niets met ZBA te maken maar een kennis was laatst van die sierrandjes tegen z'n plafond aan het plakken en had bij de hoeken keurige 45 graden hoekjes gezaagd om de randjes keurig aan te laten sluiten ... de hoekjes zo nu en dan de verkeerde kant op gezaagd (naar binnen ipv naar buiten of ondersom) waardoor er erg veel "afval" over was.


- sark.jpg (11.87 KiB) 1384 keer bekeken
Geplaatst: za 25 feb 2006, 17:51
door Wowly
Haha Sander, ik had dat bij de Refmon's bouwen ook gedaan!!! Ik kon ze echter makkelijk bijfrezen en als achterzijde gebruiken (geen verstek nml)
Geplaatst: zo 26 feb 2006, 1:28
door asterduc
héé leuk, een topic met bloopers.
In mij gitaarbouw heb ik ooit de hals per toeval middendoor gezaagd. Daar ben ik eigenlijk nooit overheen gekomen
Die basgitaar was besteld door Jan Meyers, de bassist van Blue Blot.
Ben toen terug helemaal vanaf nul moeten beginnen.
40 uur werk in enkele seconden volledig verloren!
Jan heeft toen 3 maanden langer op zijn instrument moeten wachten.
Iets minder gek maar toch grappig.
Deze flinke driver had eigenlijk in de kast moeten zitten maar daar is in de trapeziumvormige kast geen plaats voor. De achterzijde van de driver is gewoon te groot en daar had ik onvoldoende rekening mee gehouden..
[img-broken]
http://home.scarlet.be/~collier6/Concav ... eSub1a.jpg[/img-broken]
Geplaatst: zo 26 feb 2006, 5:14
door salomon
Baffle zo dik maken totdat hij er wel inpast

Geplaatst: zo 26 feb 2006, 9:59
door ApaX
Hey,
Tijdens mijn eerste project:
Ik had vier couplet lights gemaakt. Deze waren helemaal klaar om te verven. Ik had ze allen netjes, als een paar domino stenen, op een rij staan. Kort na het verven stoot ik ze allemaal om.....:S
Geplaatst: zo 26 feb 2006, 10:39
door audiofreak
Of deze ook onder blunders valt weet ik niet,maar in elk geval ik vind het een blunder.
Het is gebeurd toen ik een klein jongetje was van een jaar of 8,dus nu alweer zo'n 39 jaar geleden,maar het staat mij als de dag van gisteren bij.
Mijn vader had toendertijd een bandrecorder van Philips en op een dag dacht zoonlief (ik dus) laat ik die bandrecorder eens wat van dichtbij bekijken en van binnen.Echt letterlijk heb ik alles eruit geschroefd en met het idee om het daarna weer alles erin te zetten en ook zo dat Pa het niet merkt.Maar op het eind hield ik een paar schroeven over

en deed de bandrecorder het niet echt goed.Het vrat ineens banden op en het geluid was niet zoals het was als voor het uit elkaar halen.
Enfin,ik heb niets gezegd,maar op gegeven moment kwam het natuurlijk uit dat er iets mis was met Papa's bandrecorder.
Mijn vader heeft de bandrecorder weggebracht en bleek dat het totale afspeelmechanisme,waar de koppen en aandrukrol zitten,totaal niet goed was gemonteerd en er 1 buis kapot was gegaan.Ook miste er een paar schroefjes.Toen ook bleek dat het afspeelmechanisme ook nog ietsjepietsie krom was,heeft mijn vader van ellende maar een andere bandrecorder gekocht na enige tijd van hard overwerken en doorsparen.
Voor een paar jaar terug heb ik met mijn vader een gesprek over hifi en hoe mijn vader van invloed is geweest op mij v.w.b. geluid en muziek.In het gesprek komt ook zijn oude apparatuur ter sprake en dus ook de philips bandrecorder.Mijn vader verteld met groot enthousiasme hoe hij moeders heeft moeten overtuigen (leuk voor later de opname's van de kindren)om de zuurverdiende en gespaarde centjes naar de bandrecorder moesten gaan en hoelang hij ervoor heeft moeten werken en hoe trots hij was dat hij die bandrecorder eindelijk had.Het plezier wat mijn vader had met het maken van klankopname's van de kinderen.Hoeveel avonden hij niet bezig is geweest om na de kapotte bandrecorder alle banden heeft moeten overzetten op kleinere spoelen.
De nieuwe bandrecorder (Grundig) ging maar tot 15 cm spoelen en niet 18 cm.
Enfin tijdens het gesprek vertel ik mijn vader wat er nou precies is gebeurd met die Philips bandrecorder en hoezeer ik mij schaamde dat ik het nooit eerder had durven te vertellen.Mijn vader kon erom lachen gelukkig en begreep nu ook ineens waarom ik altijd zo kwaad werd (op mezelf) als er iets niet lukte.(Heel wat spullen uit elkaar gehaald en soms hield ik dan ineens iets over of deed het gewoon niet meer).
Die andere bandrecorder (grundig) heb ik nog steeds en soms haal ik hem van zolder af om de oude klankopname's van mijn vader weer eens te beluisteren en vaak denk ik dan aan bovenstaand verhaal.
Dit verhaal was mijn allereerste blunder en er zouden nog velen volgen.
Geplaatst: zo 26 feb 2006, 10:44
door jeroen_d
Wat een schitterend en ontboezemend verhaal, audiofreak!
Mijn eigen blunder kwam door een volledig verkeerd ontwerp. Ik heb het al eens vermeld, maar is hier goed op zijn plaats. Ik wilde het idee van bandpass subwoofer wat verruimen. Een zuil gebouwd van 35cm breed, 30cm diep en 235cm hoog. Twee compartimenten, een gesloten gedeelte van ruim 100 liter en een gedeelte met de bandpasspijp van 70 liter. Leek een leuk idee, lekker veel ruimte voor de woofer en een lekker lage afstemming van de bandpass. Goed stevig gebouwd, flink veel bracing.
Alleen er zat een loei van een resonantie in deze kast, ergens rond 300 Hz. Die was zó erg dat hij er ook met filteren niet zomaar uitging. De bandpass poort liet hem keihard door, wekte hem op, weet ik veel. Ik weet nog steeds niet goed de verklaring, maar het was een complete mislukking dat project. Het leek wel of de extreem grote lengte ervoor zorgde dat het in die richting veel te slap was.
Twee tot drie jaar geleden het ding doormidden gezaagd en er mijn 2 gesloten subs van gemaakt met de XLS-12.
Geplaatst: zo 26 feb 2006, 11:04
door SARK
audiofreak schreef:op een dag dacht zoonlief (ik dus) laat ik die bandrecorder eens wat van dichtbij bekijken en van binnen.Echt letterlijk heb ik alles eruit geschroefd en met het idee om het daarna weer alles erin te zetten en ook zo dat Pa het niet merkt.Maar op het eind hield ik een paar schroeven over

Ik herken dit heel goed, ik heb ook een aantal apparaten op deze manier naar de kl0te geholpen. Bij gebrek aan een luidsprekerkast een prachtig audiomeubel (radio met katte-oog, en platenspeler achter de klep) van Philips even vakkundig gesloopt (lees: in stukken gezaagd

) en een luidspreker van merk XYZ er in gezet ... klonk voor geen trutje

Geplaatst: zo 26 feb 2006, 11:10
door asterduc
@audiofreak: zeer typerend. Met zulk een situatie denk ik dat elke opgroeiende DIY"er wel eens een probleem mee heeft gehad, dat uit elkaar halen en dan ... .
Om na bijna een halve eeuw je hart te luchten moet wel een goed gevoel hebben gegeven en een bron voor een gezellige conversatie.
@jeroen_d: dat was dan eigenlijk geen blunder maar een onafgewerkt project

Geplaatst: zo 26 feb 2006, 11:12
door SARK
Tjeemig, iedereen is opeens aan het "opbiechten" ... 't lijkt wel zondag

Geplaatst: zo 26 feb 2006, 11:28
door JuuL
Tja, dan moet ik ook maar he...
Denk denk... amp2 kon ik me nog wat van herinneren...euhm...[s]
zijkanalen van geluidskaart doen het niet meer omdat er 4polige jackpluggen in moesten ipv gewone stereopluggen, was dus niet langdurig kortsluitbestendig

[/s] edit- Bleek toch niet stuk te zijn -edit
Geen ruimte voor een koellichaam vrij gemaakt bij mijn actief 2 weg filter, er staat nog steeds een fan boven te blazen...
Genoeg ellende met verfen en etsen gehad maar verder kan ik geen echte blunders bedenken
btw die foto van asterduk is wel humor
/edit Oja mijn eerste en enige 230 ervaring:
Was met een ATX voeding bezig en bedacht me waarom er zoveel plakband om de aan/uit knop zat...
Ik dus netjes het plakband eraf halen totdat ik een vreemde tinteling door mijn armen voelde
Wijze les: niet prutsen aan electronica als de stekker erin zit en er staat 230 over de aan/uit knoppen van ATX voedingen...