Pagina 1 van 1

Component kabel DIY

Geplaatst: zo 03 aug 2008, 22:23
door jurriaan
Na een speurtocht naar DE component kabel toch besloten deze zelf te maken van Velleman Coax kabel en Neutrik pluggen.

Dit ga ik solderen maar met welk soldeertin doe ik dit? Loodhoudend geeft de beste kwaliteit?
(een zwaardere soldeerbout komt er zo ie zo)

Re: Component kabel DIY

Geplaatst: zo 03 aug 2008, 23:42
door audiomanics
jurriaan schreef:
Dit ga ik solderen maar met welk soldeertin doe ik dit? Loodhoudend geeft de beste kwaliteit?
Loodhoudend vloeit het mooist, glimt goed en kan behoorlijk lang warmgestookt worden voor het "stroperig" wordt.
Maar als je goed kunt solderen is het zilverhoudende soldeer ook geen probleem. De oppervlakte gaat een stuk minder glimmen (een doffe soldering is dus geen aanwijzing voor een slechte soldering meer) en na een aantal keer los solderen moet je het echte afzuigen en opnieuw aanbrengen.
Een knappe 60W bout (zo'n Weller Magnostat bijv.) is voor je Neutrik connectoren ruim voldoende.
Heb je zo'n regelbare met voldoende vermogen, zet 'm dan een paar graden warmer als je met het zilverhoudende aan de gang gaat.

PS.. wat versta jij onder een "component kabel"? die term ken ik niet eigenlijk in deze context..

Kees

Geplaatst: ma 04 aug 2008, 9:43
door jurriaan
thanks
de component kabel loopt van mijn dvd speler naar mijn beamer en 'voert' de kleuren rood, groen en blauw.

Geplaatst: ma 04 aug 2008, 16:14
door Paul
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7045 :oops: :D

Overigens klemmen de neutrik pluggen wel erg goed, misschien iets te goed naar mijn bescheiden mening...