Ingebouwde koptelefoonversterker
Geplaatst: vr 01 aug 2008, 18:02
Van TNT verwacht ik geen koptelefoonmeer. Daarom heb ik via een andere weg maar een Sennheiser HD600aangeschaft. Na ontvangst heb ik de hoofdtelefoon meteen even aangesloten op mijn cd-speler, een Sony cdp-xb930. De 'dürchhorbarkeit', zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen, was één van de meest opvallende eigenschappen. Sennheiser staat bekend om een klank die een klein beetje teruggetrokken is in het hoog. Dat vond ik echter helemaal niet! Het hoog was me juist iets te prominent aanwezig.
De surround receiver, een Marantz SR7500, beschikt over toonregelingen. Ik besloot zojuist wat te gaan spelen met het hoogaffilter in de Marantz. Ik trok dus de hoofdtelefoonstekker uit de Sony en stopte hem met doorlopende muziek in de Marantz..... Een totaal ander geluid! Zonder dat ik aan de toonregeling heb hoeven draaien, viel alles opeens op zijn plaats. Het hoog klonk niet langer overdreven en de klank werd (misschien wel enkel doordat er minder hoog aanwezig is?) vele malen ruimtelijker.
Nou ben ik sinds jaar en dag één van die mensen die geen verschil tussen goed ontworpen apparatuur denkt te horen. Het verschil tussen deze twee koptelefoonversterkers is echter overduidelijk. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Is één van beide versterkers niet goed ontworpen? Of zijn ze misschien beide niet goed ontworpen? Op 'klinkende' versterkers zit ik niet te wachten!
De surround receiver, een Marantz SR7500, beschikt over toonregelingen. Ik besloot zojuist wat te gaan spelen met het hoogaffilter in de Marantz. Ik trok dus de hoofdtelefoonstekker uit de Sony en stopte hem met doorlopende muziek in de Marantz..... Een totaal ander geluid! Zonder dat ik aan de toonregeling heb hoeven draaien, viel alles opeens op zijn plaats. Het hoog klonk niet langer overdreven en de klank werd (misschien wel enkel doordat er minder hoog aanwezig is?) vele malen ruimtelijker.
Nou ben ik sinds jaar en dag één van die mensen die geen verschil tussen goed ontworpen apparatuur denkt te horen. Het verschil tussen deze twee koptelefoonversterkers is echter overduidelijk. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Is één van beide versterkers niet goed ontworpen? Of zijn ze misschien beide niet goed ontworpen? Op 'klinkende' versterkers zit ik niet te wachten!