Pagina 1 van 1

USB sound card, welke DAC?

Geplaatst: di 08 jul 2008, 12:59
door riktw
hallo

het leek mij wel een mooi project om een USB sound card te maken.
het idee heb ik van deze site:
http://www.audioworkshop.com.hk/report/d3/d3.html

dus ook met een PCM2706 maar ik zat te kijken naar een andere DAC
in het project van de bovenstaande site wordt een TDA1543 gebruikt.
ik heb wel eens gehoord dat de DACjes van Wolfson erg goed zijn.

daarom zit ik te twijfelen of ik een TDA1543 zou gebruiken of bijvoorbeeld een WM8741 of een WM8740.
en is het verschil tussen de TDA en een Wolfson DAC te horen?

groeten rik

Re: USB sound card, welke DAC?

Geplaatst: di 08 jul 2008, 17:55
door Marp
Heb je al enig idee waar je de PCM2706 vandaan gaat halen? Ik zou er ook wel een willen bestellen om aan mijn DAC toe te voegen (zie dit topic), maar binnen Europa heb ik hem alleen maar bij Farnell gezien.
riktw schreef:
daarom zit ik te twijfelen of ik een TDA1543 zou gebruiken of bijvoorbeeld een WM8741 of een WM8740.
Is een TDA1541A niets? Als je daar tenminste aan kan komen. Wanneer het om 16-bits DAC's gaat kom ik maar weinig uitspraken tegen die beweren dat een bepaalde DAC beter klinkt dan een TDA1543A, al betekent dat natuurlijk niet dat er niets beters is of wat er in de beurt komt (wellicht die 1543?). Wel zijn er mensen die niets anders meer willen, ook niet nadat ze meer exotische DAC's hebben geprobeerd, zoals hier bijvoorbeeld:
TDA1541A double crown is still my favourite chip to date, I've tried and heard so many different commercially made units using BB, Wolfson, AD, Cirrus etc, I've also built quite a few diy dacs using these various chips and I always come back to this classic, implemented correctly no other device has that realism in the midrange, decay of piano that this one has IMHO.
I totally agree! I think .....
Of course theres a lot of units using this classic chip that sounds god awful, as everything else its the implementation which is why I only stick to diy with this chip.
Yes indeed - implementation is all, but correctly implemented, the TDA1541 is the best DAC chip ever made bar none. It's quite simply the definitive choice for discerning audio enthusiasts
I don't care too much what others say or think about this chip, until somebody comes along with a unit that I think sounds better than what I use I'll stick with this old classic
I give everything a chance even the hyped up stuff, still waiting to have my socks blown off though

Re: USB sound card, welke DAC?

Geplaatst: di 08 jul 2008, 21:37
door Leeuwarden
Marp schreef:
Heb je al enig idee waar je de PCM2706 vandaan gaat halen? Ik zou er ook wel een willen bestellen om aan mijn DAC toe te voegen (zie dit topic), maar binnen Europa heb ik hem alleen maar bij Farnell gezien.
Is dat dan een probleem om bij Farnell te bestellen?

Geplaatst: di 08 jul 2008, 22:02
door riktw
bij farnell is op zich geen probleem
daar zijn zo vaak samenkoop acties voor, en anders start ik er wel een.
ik zal eens kijken of ik aan een tda1541 kan komen.
maar ik herinner de WM8741 nog van een nieuws artikel van elektor:
http://www.elektor.nl/nieuws/wolfson-pr ... 7395.lynkx
en daarom vroeg ik me af of die beter is.en die dac is ook gewoon bij farnell te bestellen voor een normale prijs.

Geplaatst: di 08 jul 2008, 22:06
door Leeuwarden
Ik kan gewoon spullen van Farnell bestellen bij de plaatselijke onderdelenwinkel... 't Is niet goedkoop maar op verzoek besteld hij alles. Doet ook in postorder trouwens...

Geplaatst: di 08 jul 2008, 22:13
door riktw
de tda1541 werkt ook voor I2S he?
en maakt het uit of je de tda1541 of de tda1541A hebt?
ik heb hem al gevonden op marktplaza voor 12 euro trouwens.
http://www.marktplaza.nl/Tda1541a-3088120.php

Geplaatst: di 08 jul 2008, 22:45
door Marp
Misschien is de WM8741 wel een beregoede klok. Toevallig kwam ik onlangs de WM8740 in een meting tegen, en daar was ook de beoordeling behoorlijk positief. Vergeet echter niet dat vergeleken wordt met soortgelijke DAC's in 24 bits resolutie en bij een hoge sample rate. Over hoe die dingen bij 16-bits/48kHz presteren t.o.v. een topper op dat gebied, hoor je niemand, maar in dit geval is dat wel hetgene waarop je zou moeten beoordelen.

Ergens op dit forum is al een paar keer voorbij gekomen dat de TD1541 een heel andere DAC is dan de TD1541A (of was dat nou de 1543 :? ). Waar het verschil in zat, weet ik echter niet.

Geplaatst: di 08 jul 2008, 23:48
door riktw
ik heb wel gehoord dat een tda1543 de USA versie is en de tda1543A de japanse.
maar ik kijk wel hoe de WM8741 het doet, die is toch maar 5 euro ofzo IPV 12 voor een tda1541A.
maar eerst eens een schema en zo maken :lol:

Geplaatst: vr 11 jul 2008, 0:35
door riktw
ik werdt gevraagd om voor iemand een usb naar audio omzetter te maken maar dan erg klein.
dus een mooie oefening als ik er een wil maken met extra dac en meer functies.
de Mini-dac om maar zo te noemen bestaat uit een PCM2706 en wat passief spul

ik heb even een schema en print gemaakt, zouden jullie hier naar willen kijken aangezien mijn print-maak-kunsten niet super zijn :lol:
vooral in vermand met aardlussen en andere brom veroorzakende dingen.

het schema:
http://www.uploadarchief.net/files/down ... 20dacs.png
en het printje:
http://www.uploadarchief.net/files/down ... %20dac.png
en ook wel handig, de datasheet:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2707.pdf

in het schema en printje zitten max3420e chipjes, dit omdat er geen pcm2706 of tqfp verpakking in eagle zitten.
ik heb net de samples van texas instuments binnen en dat waren 3 pcm2706 chipjes :D

groeten rik

Geplaatst: vr 11 jul 2008, 9:26
door RobertD
Op www.futurlec.com kun je die tda1543 en ook de tda1541 gewoon bestellen, voor een paar dollar.

12 euro is echt veel te veel voor een 1543.

De verzendkosten van Futurlec zijn een lachertje, je moet alleen een beetje geduld hebben, maar in een dag of 10 heb je het in huis.

Geplaatst: wo 16 jul 2008, 11:29
door seraph1nia
Ik heb eigenlijk het zelfde idee.

Een pcm2706/7 met i2s output
Een goede dac met i2s input (wm8740, tda1541?, nog andere goede?)
En dan versterken met buizen, zoals een lampizator.

Ik kan weinig threads op internet vinden die het zelfde idee hebben en niet de tda1543 gebruiken. Die chip wil ik liever vermijden, omdat het nou niet echt een high-end chip is.

Dit heb ik gevonden wat lijkt op wat de topicstarter en ik willen:

http://www.twistedpearaudio.com/opus/opus.aspx

Misschien ga ik dit maar na bouwen.

Hebben jullie misschien andere ideeen?

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 16:05
door riktw
klein topic kickje:
ik heb 2 printjes besteld voor de mini USB-DAC.
deze komen over 1 a 2 weken binnen, ik post dan wel even een update.

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 16:32
door richard
seraph1nia schreef:
Een goede dac met i2s input (wm8740, tda1541?, nog andere goede?)
De PCM63 heeft ook een goede klank, moet je er wel twee hebben.

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 17:31
door knuisje
richard schreef:
seraph1nia schreef:
Een goede dac met i2s input (wm8740, tda1541?, nog andere goede?)
De PCM63 heeft ook een goede klank, moet je er wel twee hebben.
De PCM1794 staat heel goed bekend en is bij Farnell verkrijgbaar.

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 20:33
door seraph1nia
Dank jullie wel voor de tips.

Ik heb mijn hoofd op de WM8741 gezet, ik kan deze alleen nergens vinden om te kopen. Weten jullie misschien waar? Ik kan ze alleen in grote getalen bestellen, maar ik hoef er maar 1, msischien 2.

Alvast bedankt

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 20:51
door riktw
ik ga toch voor de wm8740, als ie af is kunnen we vergelijken;)
ik ga het zo doen:
usb----pcm2706----wm8740

je kan ook 1 ic per kanaal gebruiken maar dat vind ik een beetje overkill.
eerst eens zo en kijken hoe dat klinkt.
hoe ga jij het eigenlijk bouwen seraph1nia?

je kan http://www.acaltechnology.com/ eens een mail sturen voor een offerte, dat is een Nederlandse wolfson dealer.

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 21:09
door seraph1nia
riktw schreef:
ik ga toch voor de wm8741, als ie af is kunnen we vergelijken;)
ik ga het zo doen:
usb----pcm2706----wm8740

je kan ook 1 ic per kanaal gebruiken maar dat vind ik een beetje overkill.
eerst eens zo en kijken hoe dat klinkt.
hoe ga jij het eigenlijk bouwen seraph1nia?

je kan http://www.acaltechnology.com/ eens een mail sturen voor een offerte, dat is een Nederlandse wolfson dealer.
We hebben het zelfde idee dus.
Waarom ga je voor de wm8740? Puur verkrijgbaarheid?
Waarom ga je voor de pcm2706 en niet de pcm2707?

Hoe bedoel je, hoe ga ik hem maken?

Ik heb dit schema eventjes gemaakt, de waardes zet ik er later wel bij:

[img=http://img139.imageshack.us/img139/6416/pcm2707wm8741ir0.th.jpg]

Zoals je kan zien heb ik nog nooit eerder zo'n programma gebruikt, maar het is even om het idee aan te geven.

Ik wil hier op een SRPP buizenuitgang zetten: http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/photoga ... izator.doc

Over de voeding ben ik nog niet helemaal uit.

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 22:55
door riktw
ik ga voor de pcm2706 omdat ik die al heb liggen;)
en de wm8740 vanwege verkrijgbaarheid.

Geplaatst: di 12 aug 2008, 9:59
door seraph1nia
heb je al een idee voor een voeding?

Geplaatst: di 12 aug 2008, 13:18
door riktw
redelijk standaard, de nodige zooi lm317 of en low drop variant ervan met de nodige zooi afvlak elco's.
als iemand een beter idee heeft, gooi het erbij zou ik zeggen.