Pagina 1 van 1
Rotel RDV 1060: Wat voor "CLASS" laser product is
Geplaatst: zo 29 jun 2008, 17:39
door Boerenterprise
Ik heb even een vraagje. Tot mij grote verbazing staat er op het loopwerk van mij Rotel RDV 1060 dat er een "Class II" laser product in zit. Achter op de speler staat echter "Class 1" laser product.
Klopt dit?? Kan dit?? of uh iets anders??!?!
Wat betekend de classificatie van het laser "product" eigenlijk?? Op de meest goedkope spelers staat al "Class 1".
Heeft iemand er een verklaring voor.
Zie foto voor verduidelijking.
Alvast bedankt voor je assistentie.
Chris
Geplaatst: ma 30 jun 2008, 21:51
door Boerenterprise
Niemand een idee, of eerder zoiets gezien/ meegemaakt?
Chris
Geplaatst: ma 30 jun 2008, 22:03
door b_force
Dat betekent enkel het type laser dat wordt gebruikt.
Dus niet hoe goed de laser is.
Het is wel vreemd dat er dan een ander systeem in jou speler zit.
Wellicht een reparatie geweest ?
In feite zijn ze dan wel verplicht om dat te corrigeren.
fftjes googlen en we vinden uiteraard weer wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety
Geplaatst: ma 30 jun 2008, 22:32
door Marp
Zonder te googlen: een gesloten optische speler is minder gevaarlijk dan een geopende, dus het verschil in classificatie lijkt me op zijn plaats.
Geplaatst: ma 30 jun 2008, 22:41
door b_force
Die klasse slaat enkel op het type laser zelf.
Het sterk de laser is (de intensiteit indirect)
Niet op de behuizing.
Daarom klopt die classificatie niet.
(net even mijn vriendin gevraagt, die had toevallig dit kwartaal laser techniek

, ik moet daarop nog even een jaartje wachten )
Zo wil je niet een laser van een heel hoge klasse in je speler hebben, want je houdt dan geen d's meer over.
(er zijn er die met gemak door metal kunnen "snijden")
Geplaatst: ma 30 jun 2008, 22:48
door richard
Geplaatst: ma 30 jun 2008, 23:08
door Marp
Inderdaad Richard.
Wikipedia schreef:Class I
Inherently safe; no possibility of eye damage. This can be either because of a low output power (in which case eye damage is impossible even after hours of exposure), or due to an enclosure preventing user access to the laser beam during normal operation, such as in CD players or laser printers.
En nog een.
Class 1 lasers are products where the irradiance (measured in watts per metre square) of the accessible laser beam (the accessible emission) does not exceed the Maximum Permissible Exposure (MPE) value. Therefore, for Class 1 laser products the output power is below the level at which it is believed eye damage will occur. Exposure to the beam of a Class 1 laser will not result in eye injury and may therefore be considered safe. However, some Class 1 laser products may contain laser systems of a higher Class but there are adequate engineering control measures to ensure that access to the beam is not reasonably likely. Examples of such products include laser printers and compact disc players. Anyone who dismantles a Class 1 laser product that contains a higher Class laser system is potentially at risk of exposure to a hazardous laser beam.
Voldoende overtuigd?
Geplaatst: ma 30 jun 2008, 23:26
door b_force
Ik was het net aan het lezen.
Volgens de tekst wel, volgens de normen niet
Apart dat daar zo mee wordt omgegaan.
Ik weet van mijn vriendin dat ze die klasses moesten leren en daar aan moesten rekenen.
Blijkbaar gaan ze er in de praktijk iets soepeler mee om

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 23:57
door Marp
b_force schreef:Volgens de tekst wel, volgens de normen niet

Geef dan eens een link waaruit blijkt dat de gegeven teksten inhoudelijk niet overeenstemmen met de normen gesteld in IEC-60825-1?
Geplaatst: di 01 jul 2008, 0:05
door b_force
Marp schreef:b_force schreef:Volgens de tekst wel, volgens de normen niet

Geef dan eens een link waaruit blijkt dat de gegeven teksten inhoudelijk niet overeenstemmen met de normen gesteld in IEC-60825-1?
Eeuh, dan moet ik even mijn vriendin vragen, die ligt nu te pitten
Maargoed, als dat in de norm staat, kan dat wel hoor, dan zal het wel zo kloppen.
Tis alleen wel wazig, dat het bij de een gebruikt wordt om de intensiteit te gebruiken en daar mee te rekenen, terwijl het andere daar eigenlijk niet veel van aan trekt en het meer gebruikt als veiligheid.
Geplaatst: di 01 jul 2008, 17:56
door Boerenterprise
Ok. Dus heren.. als ik het goed begrijp heeft de Klasse aanduiding iets te maken met de intensiteit van de laser?
Maar dan is voor mij nog niet de vraag beantwoord waarom achter op de speler Class I staat en op het loopwerk Class II.
Chris
Geplaatst: di 01 jul 2008, 17:57
door b_force
Dat is juist het gene waar Marp het over heeft

Geplaatst: di 01 jul 2008, 18:00
door Boerenterprise

Ai, net iets te snel overheen gelezen. Het is dus iets waar ik mij niet druk over hoef te maken. Mijn dank is groot.
Ik schrok namelijk in eerste instantie behoorlijk
Chris
Geplaatst: di 01 jul 2008, 18:51
door Walt
De antwoorden op dit soort hele erge basic vragen kun je vaak ook prima vinden op wikipedia (internet).
Groeten Walter