Pagina 1 van 1
Draadeinden, Din 975, Din 976
Geplaatst: zo 22 jun 2008, 20:36
door Duck Twacy
Vraagje voor de ijzervreters
Tis wel geen kast maar ter ondersteuning van een kast (of liever 2).
Ik wil een paar vette draadeiden gebruiken om een soort LS standaard mee te maken. Bv bv iets van M30 (misschien zelfs M33 of M36).
Nu zit iik bij deze site te kijken
http://www.budgetfasteners.nl (prijzen vallen me mee als je als bedrijf inkoopt).
Ik vraag me alleen af wat is het verschil tussen draadeinden DIN 975 en draadeinden DIN 976. Heeft dat iet met het schroefdraad te maken??
Momenteel denk ik aan M30 DIN 976 verzinkt 8.8, die kost 13.62 euro ex.
Wellicht had dit beter in "Overig" gepast, zie ik nu.
Geplaatst: zo 22 jun 2008, 21:15
door Raymond
Din 976 vervangt din 975
Op de duitse din site is din 975 niet meer te vinden (zou wel netjes zijn als er iets stond van "deze norm is niet meer actueel, zie 976" oid)
Op een zweedse bouten en moeren site staat het nog eens expliciet vermeld:
http://www.swebolt.se/en/2005/2005-02-2 ... n-975.html
Geplaatst: zo 22 jun 2008, 21:16
door Duck Twacy
Dankje Lampje (oeps), Raymond

Geplaatst: zo 22 jun 2008, 21:31
door Raymond
graag gedaan
Als het goed is, zou er geen verschil mogen zitten tussen de draadeinden. Als ik het goed lees is din-976 een uitgebreide versie van 975 en zou een draadeind geproduceerd met din-975 specs ook aan din-976 moeten voldoen.
Afgaande op de budget-fasteners site staan de RVS-A2 draadeinden onder de 975 kop en de rest onder 976.
Qua kwaliteit zit er weinig verschil tussen A2 en A4 rvs, A4 rvs wordt meestal gebruikt waar voedsel wordt verwerkt. Volgens info die ik in een boek vond, zitten er wat extra legeringselementen in die het ook bestand maken tegen zout (zee)water.
Geplaatst: zo 22 jun 2008, 21:43
door Pjotr
Poeh hé, er zijn nogal wat soorten RVS. Niet alle soorten zijn even RV en veel soorten zijn nog steeds zwak magnetisch en sommige zijn niet-magnetisch.
Maar waarom zou je voor een speakerstand RVS gebruiken? M30 (of dikker)draadstangen lijken mij er erg lomp uit gaan zien. Alternatief is alu buis gebruiken met M10/M12 draadstangen er doorheen.
Geplaatst: zo 22 jun 2008, 21:44
door Duck Twacy
Maar ik neem denk ik geen RVS. Mooi, maar wordt wat prijzig, zelfs tegen groothandels prijzen. Een M30 RVS A4 is bijna 70 euro ex. En je moet ze per 5 kopen.
Btw Peter. ik vind dat lompe juist wel leuk. Iets met big boys en toys ofzo.
Natuurlijk is M30 overkill (laat staan M36). Met M20 zou het ook best kunnen.
Geplaatst: zo 22 jun 2008, 22:58
door Raymond
Ik kan de prijzen niet zien, maar als je voor verzinkte draadeinden gaat, hoef je niet voor de 8.8 variant te gaan.
Die 8.8 is een maat voor de sterkte, maar elke M30 is meer dan sterk zat voor jouw toepassing, dus kan je het beste voor de goedkoopste gaan.
(ik heb ooit eens moeten rekenen aan schroefdraden en volgens mij kwam eruit dat je iets van 90 ton aan een m20 schroefdraad kon hangen voordat het kapot ging)
Geplaatst: zo 22 jun 2008, 23:28
door Duck Twacy
Ik weet het, maar voor M30 4.4 moet je er 5 kopen voor 35 euro en ik heb er maar 2 nodig.
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 10:07
door Pjotr
Bel Zwaard even in Delft. Dikke kans dat die het heeft staan en per stuk.
Geplaatst: ma 23 jun 2008, 22:44
door richard
Raymond schreef:...en volgens mij kwam eruit dat je iets van 90 ton aan een m20 schroefdraad kon hangen voordat het kapot ging)
Dat is wel heel veel. De breeksterkte van een M20, 8.8 bout is zo'n 20 ton (196 kN).
Maar ook een M20, 4.6 bout is met een breeksterkte van zo'n 10 ton nog steeds sterk genoeg voor zo'n toepassing.
Geplaatst: di 24 jun 2008, 15:06
door Raymond
Het is alweer een aantal jaren geleden. Het zou kunnen dat ik newtons en kilo's door elkaar haal of dat ik niet aan een m20, maar aan een grotere bout heb gerekend (niet zozeer de breeksterkte, maar de afschuifspanning van de schroefdraad)
Geplaatst: di 24 jun 2008, 22:29
door Duck Twacy
Damn, maar 20T, dan maar een M40!
Geplaatst: di 24 jun 2008, 22:43
door Niels21
Je kan bij de betere ijzerhandel gewoon m30 draadeinden per stuk kopen. kunnen ze zo voor je (mee)bestellen.
Geplaatst: di 16 dec 2008, 18:49
door D.Lamers
Of je draait op een leuke AI draaibank gewoon zelf even wat je wilt hebben. Net zo makkelijk en mooier en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
groeten Dim.