Pagina 1 van 2
Tweeters en evt midrange voorbij eminence beta 8
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 0:31
door nickskethisnikske
Ok, ben dus opzoek naar een geschikte tweeter voorbij mijn eminence beta 8.
Normaal zou het een 2weg systeem worden, maar nu zoek ik dus achter een geschikte tweeter.
Aan de frequentie range te zien kan ik kiezen voor een 2-weg systeem, klopt dit?
beta 8 heeft volgende spec:
sensitivity 95,1
frequentie range 78hz-4,5khz
resonance: 65hz
Zo vooral als monitor voor stagepiano dienen, mp3, cd-radio allemaal kamergebruik dus.
geen PA dus een dome-tweeter?
Ik heb al bij visaton gezien maar aangezien ik achter een tweeter moet zoeken met ook ongeveer 95 sensitivity vind ik zo direct niets?
Ik zoek vooral iets prijs/kwalitatiefs
Kunnen jullie me op weg helpen?
alvast bedankt!
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 10:51
door Henkjan
1e belangrijke vraag: wat mag t kosten?
wat dacht je van de B&G NEO3?
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 13:47
door nickskethisnikske
Ziet er mooi uit en heeft goede commentaar.
Dat is toch mijn max budjet ze,
Waar kan ik die kopen? Want ik vind er niet veel over.
-->De beyma T2030 behoort ook tot een kanshebber wel maar 15W, maar een tweeter hoeft niet zoveel te hebben dacht ik?
--> de vifa HT 260 HVF/6 behoort er ook bij
--> monacor dt-25n of dt-28n
alvast bedankt
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 14:10
door Bergrans
Is een Fostex FT17H Horn Super Tweeter misschien iets?
Kosten rond de 85 EUR voor een paartje.
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 14:11
door bartsegers
ikzelf heb hele goede ervaringen met de ATP series van eminence zelf.
Kun je mooi zelf nog een hoorn kiezen die aan jou spreidings eisen voldoet. (wel handig bij een monitor)
De klank is superfris en helder, en kunnen heel wat hebben.
Denk dat een beetje pit geen kwaad kan bij bv piano spelen over een monitor.
het hoge rendement valt altijd te temmen natuurlijk! beter dat, dan een te zwakke tweeter overbelasten lijkt me zo.
deze rockwood, is de eminence atp50 incl hoorntje:
http://www.pollin.de/shop/detail.php?pg ... A2OTUzOTk=
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 14:20
door Marp
nickskethisnikske schreef:
Er wordt net
een set aangeboden.
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 18:59
door richard
bartsegers schreef:het hoge rendement valt altijd te temmen natuurlijk! beter dat, dan een te zwakke tweeter overbelasten lijkt me zo.
Het temmen van het rendement van een woofer leidt meestal tot een verslechtering van de kwaliteit van de laagweergave. Probeer bij het vinden van een tweeter een tweeter met hoog rendement te vinden, en dat zal waarschijnlijk geen dometweeter zijn.
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 19:42
door weidok
Bergrans schreef:Is een Fostex FT17H Horn Super Tweeter misschien iets?
Kosten rond de 85 EUR voor een paartje.
op zich een mooie tweeter maar pas vanaf 5000 hz inzetbaar

Geplaatst: vr 20 jun 2008, 20:29
door nickskethisnikske
Die fostex valt inderdaad al af voor mijn 2weg opzet.
de B&G NEO3 valt waarschijnlijk ook af? misschien te weinig vermogen
Ik had iets van 30W muziekvermogen gevonden voor de B&G NEO3.
*Is er iets waar ik moet op letten bij aankoop van een tweeter?
*Is een duurdere tweeter beter of toch niet altijd?
*Ik heb ook nog een probleem bij het ingeven van de parameters van mijn beta8 in winisd er komt altijd een error list
*Zou ik voor een gesloten systeem gaan of voor een br? of maakt dat niet echt uit?
Geplaatst: za 21 jun 2008, 0:36
door Juoigâ
nickskethisnikske schreef:Ziet er mooi uit en heeft goede commentaar.
Dat is toch mijn max budjet ze,
Waar kan ik die kopen? Want ik vind er niet veel over.

Geplaatst: za 21 jun 2008, 8:42
door sevenup
Ik zag bij mivoc nog een paar opties staan:
Magnetostaat met 93dB rendement
http://www.mivoc.com/einzelchassis/deta ... %20130%20M
Hoorntweeter met neodium magneet
http://www.mivoc.com/einzelchassis/deta ... 0268%20NEO
Geplaatst: za 21 jun 2008, 17:33
door bartsegers
richard schreef:bartsegers schreef:het hoge rendement valt altijd te temmen natuurlijk! beter dat, dan een te zwakke tweeter overbelasten lijkt me zo.
Het temmen van het rendement van een woofer leidt meestal tot een verslechtering van de kwaliteit van de laagweergave. Probeer bij het vinden van een tweeter een tweeter met hoog rendement te vinden, en dat zal waarschijnlijk geen dometweeter zijn.
Ik bedoelde ook het temmen van de tweeter uiteraard.
Geplaatst: za 21 jun 2008, 21:43
door ]eep
je zou ook de Fountek
NeoCD35H ribbontweeter kunnen proberen.

De 3.5 heeft een rendement van 95,5 en kost maar €59 (goedkoop voor een ribbon). Je kunt hem al heel laag inzetten (volgens de specs). Ik zou m wat hoger doen en dan 2e orde filteren.
Geplaatst: za 21 jun 2008, 21:54
door nickskethisnikske
Bedankt das een goede kanshebber meer
(Maar dat is ook maar weer 12Wrms)
Moet ik eigenlijk een apart compartiment maken voor de tweeter,
zodat de geluidsdruk die de lagetonenspeaker produceerd niet schadelijk is voor de tweeter?
Is er soms een interessante link voor het maken van een 2weg filter?
Geplaatst: za 21 jun 2008, 22:31
door nickskethisnikske
Ok, deze site geeft voldoende informatie inzake filtering, heb dit trouwens op school gezien dus ja

Geplaatst: za 12 jul 2008, 22:08
door nickskethisnikske
nog altijd geen tweeter
Wie helpt me voort,
Budjet 35€ stuk
8ohm
hoog rendement indien klein vermogen
Voorlopig wordt het ofwel:
monacor dt-300
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2696
monacor dt104-8
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5587
of beyma ht-958PA/SW
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5513
alvast bedankt
Geplaatst: zo 13 jul 2008, 19:29
door Roland
Hoi,
Die beyma zou ik willen afraden voor piano, dat ding klirrrrrt enorm. Erg vervelend geluid vooral met piano. Die andere twee ken ik niet. Ik ken de Beyma in deze versie:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5517
Voor zover ik kan zien/weet exact dezelfde tweeter.
Groet Roland
Geplaatst: ma 14 jul 2008, 11:10
door Vuurkat
Misschien zit
hier nog wat tussen (het menu zit links). Er komen nog wel verzendkosten bij.
Geplaatst: ma 14 jul 2008, 19:18
door indoubt
Is de eminence APT50 niks?
Die past namelijk standaard op de eminence beta 8CX (de coax versie van de beta
Klinkt het eigenlijk nog een beetje? Ik ben nog op zoek naar een leuk klein PA speakertje
Geplaatst: ma 14 jul 2008, 21:28
door nickskethisnikske
Naar mijn mening klinken ze zeer goed, Kheb wel nog geen filter. En het is wel maar mijn 2de zelfbouw project eigenlijk en die andere waren van de hifi serie van sphynx. (goedkopere speakers)
Geplaatst: ma 14 jul 2008, 21:31
door nickskethisnikske
Dus die apt 50 die jij en BartSegers voorstellen is goed?
Kost wel maar 10€, of mag ik niet echt naar de prijs zien?
Had wel liever een ronde tweeter.
Geplaatst: di 15 jul 2008, 0:38
door indoubt
Of die goed klinkt kan ik je niet zeggen, ik heb hem nooit gehoord. Ik vermelde deze tweeter omdat dit de tweeter is die eminence als setje verkoopt bij de beta 8cx. Ik had trouwens ergens een prijs gezien van rond de 25€ dus ik weet niet zeker of dat dezelfde is.
Op de site van eminence vindt je deze info trouwens terug, als ik me niet vergis met bijbehorend filter.
Geplaatst: di 15 jul 2008, 17:51
door bartsegers
er gaat een kloon in de rondte van de eminence, die is goedkoop te vinden op duitse sites.
Wil je de atp reeks gewoon kopen in NL, zoek dan de losse driver. de voorzet hoorn is er in alle maten die je bijna kan voorstellen.
Rond is misschien mooist voor je afstraling, maar er zijn meer opties.
driver:
http://www.n-joymusic.nl/eminence-apt-50-p-32386.html
en een kunststof hoorn:
http://www.n-joymusic.nl/eminence-apt15 ... 32388.html
Plotje Freq. resp.
http://www.hth-lautsprecher.de/feapt150.gif
(die site levert ze voor 27 euro)
Geplaatst: di 15 jul 2008, 23:05
door nickskethisnikske
Ok, merci
Het zal dan zoiets worden,
Wat is in feite het verschil tussen apt 50 en apt 150,
Ah misschien apt50 driver alleen en apt 150met hoorn
Geplaatst: wo 16 jul 2008, 10:32
door bartsegers
De driver is in alle gevallen hetzelfde. het zijn alleen de voorzet hoorns die afwijken. (net gelang je afstralings patroon)