Pagina 1 van 1
Vifa korrekt xt
Geplaatst: za 14 jun 2008, 17:09
door Chance117
Hallo,
Na lang lezen en meekijken bij anderen ben ik eindelijk begonnen aan mijn eerste serieuze zelfbouwspeaker.
Mijn eerste idee was om een dipool te bouwen. Ik ben helemaal weg van de Jamo r909. Na een tijd kwam ik weer met mijn voeten terug op aarde en realiseerde dat dit nu te hoog gegrepen is en het verstandiger is om met een bestaand idee wat te doen.
Dit is de Korrekt geworden. De drivers van de korrekt spreken me erg aan. De standaard uitvoering leek me wat saai dus heb er het een en ander aangepast.
Hij is 6 graden naar achteren en 4 graden naar binnen.
Dit levert een hoop schuurwerk op maar hopelijk is het het waard.
de zijkanten worden bekleed met hout. Welk hout ben ik nog niet uit.
De baffle, achter en boven kant wordt zwart gespoten.
Geplaatst: za 14 jun 2008, 17:16
door Lnsadnoh
Ik weet niet goed wat ik moet zeggen , maar dit ga ik zeker volgen.
Lekker veel werk, daar hou ik van.
Zo te zien ook het ECHTE handwerk!
Ziet er heel degelijk en puik uit!
Mooi project Chance117!
Geplaatst: za 14 jun 2008, 17:32
door Chance117
Helaas moet ik je teleur stellen.
Tot nu toe is er vrij weinig echt handwerk aan te pas gekomen.
De bracing en kast zelf zijn met een druk op de knop gemaakt
Voordeel van cnc frezer zijn

Geplaatst: za 14 jun 2008, 17:43
door Lnsadnoh
Desalniettemin, een heel mooi project!!
Geplaatst: za 14 jun 2008, 19:18
door danielv
en wat vond de hond ervan
ziet er goed uit hoor

Geplaatst: za 14 jun 2008, 21:28
door Chance117
Zoals je ziet intresseerd de hond het niet veel zolang het geen eten is
Vanmiddag demping aangebracht.
Geplaatst: za 14 jun 2008, 21:39
door mikekiwi
Zeer netjes tot nu toe, mooi projekt zo! Mijn eerste zelfbouwprojekt was de originele Korrekt en daar was ik zeer over te spreken...
Gaan deze de Wharfedales op de laatste foto vervangen?
Geplaatst: za 14 jun 2008, 21:44
door Nils_vn
Knap!
Zo'n setje wharfedales heb ik ook nog staan

die dienen nu als surrounds speakers

Geplaatst: za 14 jun 2008, 22:19
door Chance117
Ik had 4 Wharfedale valdus 500. Heb er twee verkocht.
Ben altijd zeer tevreden geweest over het geluid ervan.
Ben benieuwd hoe de korrekt er tegenover gaat klinken
De 2 die overblijven zullen waarschijnlijk een plaatsje achter de bank krijgen.
Geplaatst: vr 20 jun 2008, 17:18
door Chance117
Vandaag de baffle van de eerste speaker erop gelijmd.
Kon me niet bedwingen om de drivers erin te schroeven om al een paar eerste tonen te kunnen horen

Geplaatst: za 21 jun 2008, 9:32
door allintojazz
En?

Geplaatst: za 21 jun 2008, 11:49
door Chance117
Wat me vooral opvalt in verhouding tot de Wharfedales is dat alle instrumenten en zang veel meer gescheiden zijn. Bij de wharfedales lijkt het meer als 1 brei eruit te komen.
De korrekt is geen bas monster zoveel is duidelijk maar de bas is wel strak.
Al met al is het nu al heerlijk om naar te luisteren en kan niet wachten tot dat ze klaar zijn

Geplaatst: za 21 jun 2008, 12:05
door richard
Chance117 schreef:De korrekt is geen bas monster zoveel is duidelijk maar de bas is wel strak.
'Verse' woofers zijn bijna nooit optimaal in het weergeven van het laag. Het trekt vast nog wel wat bij.
Geplaatst: za 21 jun 2008, 12:27
door SARK
richard schreef:'Verse' woofers zijn bijna nooit optimaal in het weergeven van het laag. Het trekt vast nog wel wat bij.
Maar verwacht ook geen wonderen, het kan ook zijn dat die Wharfdales aan de "boomerige" kant zijn (ik ken ze niet

) waardoor het nu een beetje minder klinkt ... gewenning

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 15:21
door Chance117
De Wharfedales zijn idd boomerig.
De Vifas zijn veel strakker wat ik ook mooier vind alleen ontbreekt het wat aan volume in het laag.
Maakt niet uit want wil er toch nog graag een gesloten sub bij zetten.
Weet alleen nog niet welke Driver
Ik zit te denken aan de Dayton
http://www.intertechnik.de/index.html/J ... &suchwort=
Maar weet niet of mijn Hypex DS 2.0 genoeg vermogen hiervoor zal leveren?
Eerst maar zien dat ik de Korrekt aan het spelen krijg.
Na de eerste zover geschuurd te hebben dat hij klaar is voor spuiten ligt de tweede op de pijnbank

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 22:02
door Lnsadnoh
Chance117 schreef:
De Vifas zijn veel strakker wat ik ook mooier vind alleen ontbreekt het wat aan volume in het laag.
Wellicht kun je nog wat knijpen in het mid+hoog.
En zo te zien was het vandaag weer technisch weer

Geplaatst: di 08 jul 2008, 21:11
door Chance117
Dit project ligt even in de vriezer ivm het starten van een eigen bedrijf met jawel een cnc freestafel van 2 bij 4 meter
Dus tot alles een beetje loopt zal er weinig ontwikkeling zijn.