Pagina 1 van 1
Versterker is moe
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 10:38
door Bas01
Mijn versterker schakelt zichzelf opeens uit als ik de radio harder
dan stand 10 zet (van de 80 ofzo).
Zet ik m weer lager dan speelt ie weer verder af.
Ik snap er niks van want hij deed het altijd prima.
Het is een JBL GTO6000
Heb 2 jbl 120watt peak jbl speakers en
2 180watt peak jbl speakers er op.
subwoofer max 1200watt
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 11:10
door Henkjan
kan je zien of de versterker in de beveiliging schiet?
als die dat niet doet, zou ik denken dat het aan de 12V kant ligt, meet tijdens t spelen eens de spanning op de klemmen van de versterker
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 11:17
door Bas01
het lampje van de versterker gaat uit en als ik hem zachter zet weer aan.
weet niet hoe je moet zien of hij in beveiliging schiet?
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 11:24
door Paul
Meet de spanning maar eens op de +12V van de versterker
Hoeveel mm^2 is de kabel waarmee je hem aangesloten hebt?
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 11:32
door Bas01
er staat 13.3V op de versterker.
de draad van accu naar versterker is 15mm2
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 13:35
door Henkjan
Bas01 schreef:het lampje van de versterker gaat uit en als ik hem zachter zet weer aan.
weet niet hoe je moet zien of hij in beveiliging schiet?
daar is vaak een rood lampje voor die dan aan zou gaan... maar bij jou gaat er dan dus wat uit... mmm..
ik neem overigens aan dat je de FAQ van GTO n de handleiding al hebt doorzocht op mogelijke oorzaken?
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 13:55
door JuuL
Paul schreef:Meet de spanning maar eens op de +12V van de versterker
Jah maar die spanning wordt nog verhoogd dmv een SMPS.
Schroef hem eens open en meet eens de voedingsspanning van de SMPS, zul je ff moeten kijken waar. Spanningen over de eindtorren voldoet wel.
Meet ook eens of de eindtorren kortsluiting maken (zonder spanning).
Gaat er een protection led branden?
En waar woon je?
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 21:09
door Bas01
aha dan das redelijk technisch:P
ik ga morgenochtend eerst alle zekeringen vor de zekerheid vervangen als dat niet lukt ga proberen te doen wat jij zei.
ik woon in nijmegen
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 23:52
door Bertje
Meet de spanning eens als ie redelijk hard staat (standje 9?) op de versterkerklemmen. Check de massa aansluitingen goed.
Rob.
Geplaatst: do 05 jun 2008, 17:35
door Bas01
Nou alle zekeringen vervangen, doet nog steeds hetzelfde...
Als ik hem hard zet gaat ie uit maar als ik dan nog even wacht gaat hij wel
heel even aan, maar gelijk weer uit mekte ik nu.
De spanning is 12,3V op stand 8 daarna gaat ie weer moeilijk doen nu.
Geplaatst: do 05 jun 2008, 17:35
door Bas01
massa net nog even goed aangedraaid maar die zit wel goed
Geplaatst: do 05 jun 2008, 17:55
door Henkjan
Bas01 schreef:De spanning is 12,3V op stand 8 daarna gaat ie weer moeilijk doen nu.
da's dus al flink lager dan zonder muziek...
Geplaatst: do 05 jun 2008, 19:45
door Bas01
ik heb het net nog een keer nagemeten want de vorige keer was de accu net opgeladen.
12,5V voor en 12,3V tijdens muziek.
Geplaatst: do 05 jun 2008, 21:54
door MidiMaze
Dat is wel aan de lage kant. Kan je es proberen met een leen accu?
Is de massa van je signaal draad vanaf je radio ook goed?
Geplaatst: do 05 jun 2008, 22:39
door Bas01
Ik heb net een andere accu erbij aangesloten zelfde effect.
De remote draad heb ik met een schakelaar gedaan vanaf de plus.
Het zit namelijk in een oldtimer waarbij het niet via contactslot werkt.
Geplaatst: do 05 jun 2008, 23:20
door JuuL

Stap1:
Versterker aan. Zet je multimeter op Vdc. Zwarte pen op gnd. Ga nu met de rode pen de pootjes van de eindtorren langs (op de foto linksboven, die onderdelen onder de 4 schroeven).
MAAK
GEEN KORTSLUITING! Als je er niet goed bij kan zeg het dan.
Zoek naar hoge spanningen, bijvoorbeeld +30V en -30V. En noteer hier even of de hoge spanningen aanwezig zijn en wat de waarde is.
Je kunt het ook anders meten, over de elco's bijvoorbeeld maar dit werkt prima.
Stap2:
Meet deze spanningen ook als de versterker problemen geeft en noteer ze hier. Zijn deze spanningen ook goed, dan zit het zeer waarschijnlijk niet in de voeding.
Bij het testen wel de zekering ertussen houden he
Kan je een goede detailfoto maken van bovenaf? Zodat alles goed te lezen is, typenrs ed.
Geplaatst: di 10 jun 2008, 13:21
door hutsefluts
Heb je niet een heel lage weerstand naar je speakers?
Zodat de versterker bij iets hoger volume in zijn stroombeveiliging schiet?
Geplaatst: di 10 jun 2008, 22:21
door Bas01
nou eindelijk gevonden hoor!
2 speakerdraden maakten onder mijn bekleding in de auto kortsluiting... de enige plek waar ik nog niet gekeken had.
Kwam er achter omdat de versterker na alles doormeten nog goed bleek te zijn.
bedankt allemaal voor de moeite!
Geplaatst: wo 11 jun 2008, 13:04
door JuuL
Ik dacht dat je hem al had ontkoppelt, volgende keer als eerste speakerdraden loshalen en opnieuw testen.
Maar mooi dat hij het doet!

Geplaatst: vr 13 jun 2008, 13:03
door hutsefluts
goed he!