Pagina 1 van 1

sub met mivoc 210 hc

Geplaatst: di 03 jun 2008, 19:12
door eppo34
Hi

Als beginner heb ik tweedehands 2 mivoc 210 hc gekocht.
Met een beetje zoeken weet ik ( voor een SUB ) 1 mivoc in een
kast van 20 liter moet.

maar ik heb er twee dus denk ik 40 liter.
Maar dan wordt het denk ik wel moeilijk want dan worden
die twee sammen 2 OHm
Maar misschien denk ik de verkeerde kant op????????????????

Alvast bedankt GR Han

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 16:45
door pompebled
Hallo Han,

Om het correcte volume te berekenen, zou ik de parameters eens invoeren in een speakerberekeningsprogramma.

2 Ohm kan wel, maar dan moet de subamp daar ook geschikt voor zijn.

Je zou ook twee subs, met elk een eigen plate-amp kunnen overwegen.

Groeten, Jan.

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 20:39
door Yewst
In serie = 8 ohm ? :)

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 21:20
door Henkjan

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 22:59
door eppo34
Henkjan jij hebt het goed die zijn het!!!
Yewst : jij had het over in serie zetten ( kan dat?? ) dan kom je
wel op 8 oHM .
maar kan dat zo maar???

Anders maak ik eerst wel een kast met 1 speaker,ik weet dat die
20 liter moet zijn dan zit ik goed.

Ik moet alles nog leren, dus moet even kijken of dat een beetje lukt.
daarom tweedehands speakers gekocht.
En als dit een beetje lukt dan ga ik een stapje hoger .

Dan heb ik nog een vraag: ik kan met mijn versterker een sub aansturen.
Maar de meesten hebben een actieve SUB, wat is het beste?????.

gr han

Geplaatst: do 05 jun 2008, 18:07
door eppo34
Op advies toch een Hypex 2.0 bestelt
En een peerless xls 10 ( ik hoop dat ik daar goed aan heb gedaan
de verkoper zegt van wel :lol:

Ik ga dan eerst een kast maken voor die peerless ( 32 liter zegt de verkoper)

En moet ik even zoeken of ik iets leuks kan doen met die twee MIVOC's
Ik hou jullie op de hoogte

Nogmaals bedankt

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 0:09
door hovingtim
eppo34 schreef:
Op advies toch een Hypex 2.0 bestelt
En een peerless xls 10 ( ik hoop dat ik daar goed aan heb gedaan
de verkoper zegt van wel :lol:

Ik ga dan eerst een kast maken voor die peerless ( 32 liter zegt de verkoper)

En moet ik even zoeken of ik iets leuks kan doen met die twee MIVOC's
Ik hou jullie op de hoogte

Nogmaals bedankt
Aan mij doorverkopen :wink:

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 1:01
door eppo34
@hovingtim --als ik ze weg doe zal ik aan je denken.

gr han

Geplaatst: do 26 jun 2008, 22:56
door eppo34
Ik wil toch ook de SUB met de MIVOC maken.
Want ik moet toch eerst leren om goed met hout om te gaan.
Nu haal ik even de info bij Edo zijn web-site
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/flatline.htm
En lees dat de BR PIJP 68mm ( binnen maat ) en 47.50 lang moet zijn.
Hoe diep moet de kast dan zijn dus 47.50 CM plus ???
want dat vindt ik nog al diep voor een kleine SUB

Groeten han

Geplaatst: do 26 jun 2008, 23:17
door hovingtim
jup idd 48+ alleen de poort mag ook in een hoek lopen

Geplaatst: do 17 jul 2008, 0:17
door eppo34
heb eindelijk het hout laten zagen..
dus de SUB gaat in elkaar, maar voor ik hem dicht plak
even een vraag: moet er ook demping in komen?????

ik heb nog ondervloer liggen van laminaat die bruine plaaten ( of maak ik nu weer een domme opmerking )

groeten han

Geplaatst: do 17 jul 2008, 18:58
door allintojazz
In weze hoef je geen demping te gebruiken voor je sub, hij geeft immers toch niet meer dan zo'n 200 Hz(?) weer.

Geplaatst: do 17 jul 2008, 19:24
door Vuurkat
Ik dacht dat basreflex kasten altijd gedempt moesten worden :? .

Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:40
door eppo34
En voor de kabel kan ik wel een goed stukje
L.S kabel halen bij de media markt????
Lekker dik!! dan is wel goed ???
Het wordt toch geen super SUB ( maar wel leuk !!!! :lol: )

Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:57
door allintojazz
Ik denk dat je met 2 van die XAW's beest een degelijk subje kunt bouwen hoor.

En dikke kabel is natuurlijk nooit verkeerd!! :D

Vergeet de foto's niet.... 8)

@ vuurkat; er worden geen middentonen uitgestuurd, dus is demping in een sub niet zo zeer van belang, alleen als je de kast fictief iets groter wil laten lijken...

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 16:23
door hovingtim
allintojazz schreef:
Ik denk dat je met 2 van die XAW's beest een degelijk subje kunt bouwen hoor.

En dikke kabel is natuurlijk nooit verkeerd!! :D

Vergeet de foto's niet.... 8)

@ vuurkat; er worden geen middentonen uitgestuurd, dus is demping in een sub niet zo zeer van belang, alleen als je de kast fictief iets groter wil laten lijken...
Theoretisch misschien niet, maar de praktijk heeft mij anders geleerd. Hoe dan ook straalt de woofer altijd wel wat tonen boven de 200hz uit ivm met filters en eventuele kastreflecties. Deze worden dan weer minder door demping

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 16:47
door Marp
Bij een sub die niet boven 35Hz wordt afgefilterd met 24dB/octaaf zou ik ook zeker enige mate van demping toepassen. Een beetje zonde om de weergave door inwendige staande golven te laten kleuren als dat eenvoudig voorkomen kan worden.

Geplaatst: di 22 jul 2008, 22:13
door eppo34
Een fout bij het bouwen van de kast!!!
Ik vond hem al zo groot.
Dus even de binnen maten gemeten ( ZIT IK OP BIJNA 40 LITER !!!! )
Nu heb ik ruimte zat om extra plaaten er in te ztten.
De boven plaat is nu 66 mm dik. ( lekker zwaar :lol: )
De inhoud van de BR pijp moet er nog vanaf.

Kan ik nu die onder vloerplaaten van laminaat nog gebruiken om straks een beetje te dempen of moet ik van dat noppen schuim gebruiken.

eerst maar zorgen dat ik weer op plus/min 25 liter kom. ( dan is de kast niet meer te tillen denk ik )
Hoe precies komt dat??? of mag je er wel een liter naast zitten


gr Han

Geplaatst: di 22 jul 2008, 23:59
door hovingtim
eppo34 schreef:
Een fout bij het bouwen van de kast!!!
Ik vond hem al zo groot.
Dus even de binnen maten gemeten ( ZIT IK OP BIJNA 40 LITER !!!! )
Nu heb ik ruimte zat om extra plaaten er in te ztten.
De boven plaat is nu 66 mm dik. ( lekker zwaar :lol: )
De inhoud van de BR pijp moet er nog vanaf.

Kan ik nu die onder vloerplaaten van laminaat nog gebruiken om straks een beetje te dempen of moet ik van dat noppen schuim gebruiken.

eerst maar zorgen dat ik weer op plus/min 25 liter kom. ( dan is de kast niet meer te tillen denk ik )
Hoe precies komt dat??? of mag je er wel een liter naast zitten


gr Han
Als je een gesloten kast maakt mag je er wel een liter of 5 soms naast zitten, bij BR liever niet omdat je pijp afgestemd is op de inhoud van je kast, dit heeft te maken met lengte van de golven hoe lang die over doen om naar een bepaald punt te komen, oftwel te veel om uitteleggen, kijk maar ff op de hoofdsite. Dat groene spul voor onder laminaat is opzich niet verkeerd maar als je zoals jij toch ruimte zat heb zou ik bijde doen. De ene is namelijk dempen van de wanden door middel van extra massa er aan toe te voegen en noppen schuim is het er voor zorgen dat de golven zo difuus worden gemaakt dat er bijna geen staandegolven kunnen voorkomen

Geplaatst: do 24 jul 2008, 23:20
door eppo34
hovingtim

ik ga eerst de kast op 25 liter maken ( ik bouw de versterker in een wat grotere kast in de SUB waardoor de inhoud minder word )
daarna de demping !!!!

Maar ik ga eerst op vakantie :lol:

Gr Han