Pagina 1 van 2

veiligheid

Geplaatst: do 29 mei 2008, 22:14
door HansV
We weten allemaal dat spanningen boven pakweg 40 Volt gevaarlijk kunnen zijn. Iedere zelfbouwer met een eigen website heeft wel een opmerking op die site geplaatst.
Omdat ik vanuit mijn vroegere werk nogal veel ervaring heb met dat soort veiligheid en de voorschriften, heb ik geprobeerd op mijn site een hopelijk duidelijke informatie te geven, met de bedoeling dat we als zelfbouwers samen op een makkelijke manier goede richtlijnen kunnen geven.
We zouden dan niet elk apart pagina's hoeven vol te schrijven, maar duidelijk met z'n allen naar die pagina's kunnen verwijzen. Waar we die pagina's uiteindelijk plaatsen is van later zorg.
Graag jullie mening.
Hans
Zie http://www.buizenversterker.nu/Veiligheid/Frameset.htm

Geplaatst: do 29 mei 2008, 23:12
door Henkjan
goed initiatief!

Geplaatst: do 29 mei 2008, 23:56
door richard
Het begin is er.

Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 0:14
door audiomanics
Een 9V batterij vervang ik al op een rubber matje. En ik laat iemand anders altijd een apparaat voor de eerste keer aanzetten als ik een blokje om ga...
:lol:
Kees

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 0:45
door StevenW
Goed initiatief.

Heb enkele weken geleden nog even mogen ervaren hoe de stroom uit het stopcontact voelt. Was moe en wilde nog even snel een snoer doorknippen. Dit snoer zat echter nog in het stopcontact en mijn tang was niet geïsoleerd. Knal, schrikken, pijn, donker, schamen. :oops:

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 2:01
door audiomanics
But still alive... \:D/

Kees

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 11:10
door Nils_vn
audiomanics schreef:
Een 9V batterij vervang ik al op een rubber matje. En ik laat iemand anders altijd een apparaat voor de eerste keer aanzetten als ik een blokje om ga...
:lol:
Kees
:shock:

ik heb zowat de slechte gewoonte om dingen in het stopcontact te laten zitten als ik er aan frunik..

of zekeringen niet uit te zetten bij het veranderen van stopcontacten oid..

dringend tijd om daar verandering in te brengen :o

veiligheid

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 12:00
door HansV
Echt wel leuk, al zoveel reacties. Maar:
- Waar blijft jullie mening over die pagina's? Te veel tekst, te weinig info, leesbaar, begrijpelijk? Technisch juist???
- Waar blijven de zelfbouwers die deze pagina's op hun website zetten?
Hans

Re: veiligheid

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 12:15
door sevenup
HansV schreef:
Echt wel leuk, al zoveel reacties. Maar:
- Waar blijft jullie mening over die pagina's? Te veel tekst, te weinig info, leesbaar, begrijpelijk? Technisch juist???
- Waar blijven de zelfbouwers die deze pagina's op hun website zetten?
Hans
Ik vind het zeer duidelijk en een goed initiatief.
Zelf ben ik bezig met een website. Zie
http://home.wanadoo.nl/michielstegeman
Ik ga zeker een link in mijn Disclaimer toevoegen naar deze pagina's.

Als je een naam wil toevoegen aan "Dit is een gezamenlijke publicatie van:" mag dit wel zijn: MST - Zelfbouw Audio

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 12:23
door HansV
richard schreef:
Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Antwoord: Bij wisselstroom verkrampen de spieren al bij een geringe stroomsterkte van 15 mA.
Verkramping van de spieren treedt vooral op bij veranderingen van de stroom. Bij gelijkstroom ligt de drempel hoger. Gelijkstroom is dus veiliger dan wisselstroom. Aangezien gelijkstroom veelal wordt verkregen door het gelijkrichten van wisselstroom moeten we hierbij ook rekening houden met de nog aanwezige rimpel op de gelijkgerichte stroom.

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 12:25
door sterremuur
richard schreef:
Het begin is er.

Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Dat is niet zo. Onze spieren worden niet met gelijkstroom geprikkeld maar juist door middel van pulsen via de zenuwen. Hoe hoger de frequentie, hoe krachtiger de samentrekking.

schokkend

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 12:28
door HansV
Dat klopt ook niet. 50 Hz is helaas zo'n beetje de gevaarlijkste frequentie. 1 Khz is minder riskant

Re: schokkend

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 12:32
door sterremuur
HansV schreef:
Dat klopt ook niet. 50 Hz is helaas zo'n beetje de gevaarlijkste frequentie. 1 Khz is minder riskant
Kan wel kloppen, maar ik bedoel de fysiologie, dus de frequenties vanuit het CZS.

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 15:58
door Vuurkat
richard schreef:
Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Nou, bij het lichtnet is dat 100 keer per seconde en veel te kort om je los te kunnen trekken.

Hele hoge frequenties doen je spieren niks maar zijn volgens sommige mensen wel gevaarlijk (zei iemand op Circuitsonline, hij had het geprobeerd).

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 16:09
door fredze
bij hoge frequenties is het dan nog zo dat de stromen door de buitenkant van de geleider lopen (skin effect) wat het gevaar nog verlaagt.

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 17:44
door JuuL
Vuurkat schreef:
Hele hoge frequenties doen je spieren niks maar zijn volgens sommige mensen wel gevaarlijk (zei iemand op Circuitsonline, hij had het geprobeerd).
Die gaan vooral over je huid, waardoor je flink zult verbranden.

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 19:31
door Roland
Ah ok,

Skin effect in 1 keer heel visueel duidelijk gemaakt :D

Groet Roland

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 21:38
door SSassen
Hans,

Op zich een prima initiatief, maar 't staat dusdanig bol van de misvattingen dat ik (door tijdgebrek) geen poging ga doen daar een mouw aan te passen.

Ik raad je aan een oude Elex of Elektuur erbij te pakken en daar de eisen mbt. zelfbouw en veiligheidseisen goed door te lezen. Of Google even op NEN normen dan zul je ook vast voldoende info vinden.

Ook zijn er wettelijke eisen waaraan een zelfbouw apparaat moet voldoen dat aan het net wordt aangesloten, denk dan aan kruipafstanden, etc. etc. dit is allemaal wettelijk geregeld en moet dus zeker met een paar muisklikken te vinden zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 21:44
door Wowly
Ik zie dat er veel aanname's worden gemaakt over het verkrampen van spieren. Laat ik het zo zeggen, er is niet veel voor nodig om spieren te laten verkrampen. Mits de frequentie geschikt is al bij zéér lage spanningen.

Jan

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 23:45
door mischa72
Overigens is het niet 40Volt, maar 60 Volt. Daarom staat ook 60Volt beschreven in de regelgeving. Met 40Volt gelijk of wissel breng je echt geen schade toe, of je moet je hart bijna rechtstreeks prikkelen.

Deze grens ligt overigens voor iedereen anders. Er zijn mensen (ik bijvoorbeeld) die bij het behangen van muren tot de conclusie komen dat de spanning niet van de stopkontakten af is omdat de muur op plaatsen kriebelt bij het uitwrijven van het natte behang :? :?

Groeten,
Mischa

Geplaatst: za 31 mei 2008, 7:28
door HansV
SSassen schreef:
Hans,

Op zich een prima initiatief, maar 't staat dusdanig bol van de misvattingen dat ik (door tijdgebrek) geen poging ga doen daar een mouw aan te passen.
Ik raad je aan een oude Elex of Elektuur erbij te pakken en daar de eisen mbt. zelfbouw en veiligheidseisen goed door te lezen. Of Google even op NEN normen dan zul je ook vast voldoende info vinden.

Ook zijn er wettelijke eisen waaraan een zelfbouw apparaat moet voldoen dat aan het net wordt aangesloten, denk dan aan kruipafstanden, etc. etc. dit is allemaal wettelijk geregeld en moet dus zeker met een paar muisklikken te vinden zijn.

Met vriendelijke groet
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het is wel makkelijk om zomaar te zeggen dat 't bol staat van de misvattingen, zonder dat verder te bewijzen.
Verder heb ik bij Philips zowat 30 jaar gewerkt als veiligheidsman radio en tv.. De norm is NEN-IEC-EN-60065. Ik meen heel goed te weten wat ik beweer.
Helaas zijn normen niet ter inzage, mogen niet gekopieerd worden, etc. NNI beschermt zichzelf. Die norm kost veel te veel voor hobbyisten
Zie overigens dan ook eens de site http://www.knooble.com/petitie/historie.php Knooble is een proces begonnen om dit soort normen openbaar te krijgen.

Geplaatst: za 31 mei 2008, 7:31
door HansV
mischa72 schreef:
Overigens is het niet 40Volt, maar 60 Volt. Daarom staat ook 60Volt beschreven in de regelgeving.

Groeten,
Mischa
Het hangt ook af van het gebied waarvoor de regels zijn opgesteld. Voor lastechniek vind ik andere waarden dan voor radio.

Geplaatst: za 31 mei 2008, 11:10
door JuuL
En het hangt ook ENORM af van de omstandigheden... Hoe nat is het bijvoorbeeld. Is het wissel (welke freq?) of gelijkspanning? (en met rimpel of zonder rimpel?)
En 60V kan dodelijk zijn, ligt allemaal aan de omstandigheden...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242

Geplaatst: za 31 mei 2008, 11:12
door JuuL
mischa72 schreef:
Deze grens ligt overigens voor iedereen anders. Er zijn mensen (ik bijvoorbeeld) die bij het behangen van muren tot de conclusie komen dat de spanning niet van de stopkontakten af is omdat de muur op plaatsen kriebelt bij het uitwrijven van het natte behang :? :?
Ja dat geleid...

Geplaatst: za 31 mei 2008, 11:59
door Henkjan
JuuL schreef:
En het hangt ook ENORM af van de omstandigheden... Hoe nat is het bijvoorbeeld. Is het wissel (welke freq?) of gelijkspanning? (en met rimpel of zonder rimpel?)
En 60V kan dodelijk zijn, ligt allemaal aan de omstandigheden...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
die grenswaarde van wat een veilige spanning is (ik heb ook get getal 40V in m'n hoofd zitten, ik zou t even moeten nakijken in m'n VCA boek, volgt later) is heel pragmatisch vastgesteld: de laagste spanning waarbij een dodelijk ongeval van bekend is lag zo rond de 50V, dus is 40V genomen als waarde voor veilige spanning :roll:

het werkelijke criterium is de stroom die er door je hart heen kan gaan, een paar mA en het is Mieke Telkamp over je speakers. hoeveel stroom er bij een bepaalde spanning gaat hangt af van de omstandigheden, droog of vochtig, ondergrond, etc.