Pagina 1 van 5
Elektor Audio Special 3
Geplaatst: ma 19 mei 2008, 9:28
door SSassen
Beste forumleden,
Namens Elektor ben ik eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen derde editie van de Audio Special. De Audio Special zal netzoals afgelopen jaren een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw audio. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen variëerend van eenvoudig tot redelijk complex.
Omdat Elektor deze derde Audio Special zo interessant mogelijk wil maken voor de lezer wil ik graag vragen wat jullie, als (doorwinterde of aspirant) zelfbouwers, graag terugzien in een dergelijke uitgave? Wat voor zelfbouw ontwerpen zien jullie graag? Etc. etc.
Ook zijn we op zoek naar auteurs die een goed onderbouwd artikel kunnen schrijven over een zelfbouw ontwerp of achtergrond artikel.
Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op
ssassen@hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: ma 19 mei 2008, 12:54
door Henkjan
kijk, da's goed nieuws

het wordt dan toch een blijvertje?
wat mij een aardig idee lijkt, is om de ontwerpen (voor een deel) te presenteren als complete sets, dus bv een bron, een pre, een amp, en een stel luidsprekers die t goed doen bij die amp.
verder is wat aandacht voor een 'beginners' ontwerp een goed idee, dus zodat een ervaren amp bouwer eens met hout aan de slag kan, en een houtworm de soldeerbout eens oppakt.
ik verwacht verder uiteraard eindelijk eens wat reclame voor zelfbouwaudio.nl
mail had je al gehad

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 20:00
door sietse
verder is wat aandacht voor een 'beginners' ontwerp een goed idee, dus zodat een ervaren amp bouwer eens met hout aan de slag kan, en een houtworm de soldeerbout eens oppakt.
Dus, niet een luisterdag, maar een
hoe doe je dat ?? dag lijkt me eigenlijk beter.
Maar, zou mijn filesofie betreffende TL's met meer woofs wat zijn? Wordt dan wel een beetje een copietje van mijn verhaaltje in de bieb. Voorbeelden dan de Qaudro's en de Rambo's.
Geplaatst: ma 19 mei 2008, 23:20
door b_force
Van mij zouden er wel wat theoretische verhalen in mogen.
Bv vergelijk tussen TL, BR en ML TL (waar we nog steeds iets mee moeten doen)
Ik weet dat er ook een hoop mensen staan te trappelen voor een HOWTO meten van speakers.
Geplaatst: ma 19 mei 2008, 23:37
door riktw
een of 2 simpele ontwerpen lijken me wel leuk.
verder ook aandacht hoe je een behuizng mooi krijg van een versterker, hout of metaal.
voor de rest volledige sets(preamp, vermogen amp, en speakers ofzo.)
Geplaatst: di 20 mei 2008, 11:58
door markje
b_force schreef:
Ik weet dat er ook een hoop mensen staan te trappelen voor een HOWTO meten van speakers.
Sluit ik me bij aan, al kan ik me voorstellen dat dat moeilijk is te omschrijven en een workshop handiger zou zijn.
Misschien is het wat om die metingen te koppelen aan het opbouwen van een filterontwerp, bv hoe een ontwerp van selectie/keuze van drivers t/m afwerking en filter gemaakt wordt/is. Waarbij het ontwerp wat lowbudget is. Dan zien mensen en een relatief makkelijk ontwerp waarbij alle aspecten van zelfbouwen naar voren komen.
Groeten Mark
Geplaatst: di 27 mei 2008, 22:25
door cve
Wat meer theorie over meten vind ik zelf ook erg interessant. Een geschakelde voeding voor audio toepassingen kan me ook wel boeien.
Co
Geplaatst: di 27 mei 2008, 22:30
door SSassen
Misschien te overvloede, maar de Audio Special is vóór en dóór zelfbouwers, dus naast suggesties voor artikelen zou 't goed zijn als iemand ook auteur wil zijn van een dergelijk artikel. Ikzelf heb geen tijd om alle suggesties uit te werken in een ontwerp of artikel, ik kan hooguit één of twee artikelen schrijven naast het doen van de eindredactie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Elektor
Geplaatst: di 10 jun 2008, 9:46
door HansV
b_force schreef:Bv vergelijk tussen TL, BR en ML TL (waar we nog steeds iets mee moeten doen)
Ik weet dat er ook een hoop mensen staan te trappelen voor een HOWTO meten van speakers.
Tja, maar wat is TL, BR, ML TL??????????
Een "hoe luidsprekers te meten" zie ik ook graag, in het nederlands.
En kan Elektor/SSassen na overleg iets doen met het verhaal "Veiligheid" (zie versterkers)? Misschien dan ook de bolstaande misvattingen uitleggen?
Geplaatst: di 10 jun 2008, 10:24
door SSassen
Heren, ik wacht nog steeds op een reactie van potentiële auteurs die een leuk artikel voor de Audio Special willen schrijven?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: di 10 jun 2008, 12:41
door RobertD
Ik heb hier op de site een heel mooi uitgevoerde DAC gezien. Misschien kun je de starter van dát topic eens vragen een mooi verhaal te schrijven.
Hij heeft ook een mooie print ontwikkeld die ik graag via de Elektor service zou willen aanschaffen.
Ooit ben ik begonnen met de NoNoDAC (Zie
www.dhtrob.com) op een gaatjesprintje, maar zonder succes
Verder juich ik het toe als er betaalbare ontwerpen in zo'n special staan.
Geplaatst: di 10 jun 2008, 17:14
door Raymond
Hoe groot moeten de artikelen zo'n beetje zijn dan, eigenlijk?
Geplaatst: di 10 jun 2008, 17:28
door SSassen
Raymond,
Hangt van de inhoud af, minimaal één pagina, maximaal een pagina of acht. Uiteraard worden er wel wat eisen gesteld aan de artikelen, zowel als 't een achtergrond artikel betreft, of een zelfbouw ontwerp. In dat laatste geval is de nabouwzekerheid en de correcte werking natuurlijk een must.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: di 10 jun 2008, 20:15
door sietse
SSassen schreef:Heren, ik wacht nog steeds op een reactie van potentiële auteurs die een leuk artikel voor de Audio Special willen schrijven?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nou, weet je Sander, het is misschien ook wel een beetje aanmoedigend als er, wel of niet, positief op voorstellen wordt gereageerd. Ik heb bv geen idee of mijn eventuele verhaal over TL geschikt is voor publicatie in een hobbyblad.
De door mij, al es eerder aangehaalde inschakelautomaat voor versterkers(subwoofersystemen?), kan ik niet zelf doen. Misschien iemand anders wel.
Ik ga morgen op vakantie, misschien dat Texel nog es een keer inspirerend werkt...

Geplaatst: di 10 jun 2008, 20:19
door Soundexcel
Een suggestie staat op de PM.
Geplaatst: wo 11 jun 2008, 17:51
door danielv
misshien vuurkat en ik, maar dan moeten we nog wel even overleggen:

Geplaatst: wo 11 jun 2008, 18:08
door markje
Soundexcel schreef:Een suggestie staat op de PM.
Dat LM beest van je?
Groeten Mark
Geplaatst: wo 11 jun 2008, 18:19
door Soundexcel
markje schreef:Soundexcel schreef:Een suggestie staat op de PM.
Dat LM beest van je?
Groeten Mark
Het gaat om een nieuwe project.
Wel vergelijkbaar.
Het lijkt mij niet interessant om iets wat bestaat nog eens te publiceren.
Juist nieuwe projecten zijn interessant.
Geplaatst: wo 11 jun 2008, 22:25
door Henkjan
SSassen schreef:Heren, ik wacht nog steeds op een reactie van potentiële auteurs die een leuk artikel voor de Audio Special willen schrijven?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
je hebt al een aardige tijd een mail van me met 2 voorstellen.....
Geplaatst: wo 11 jun 2008, 22:41
door SSassen
je hebt al een aardige tijd een mail van me met 2 voorstellen.....
Ja, maar da's een andere insteek dan 't schrijven van een artikel, ik heb je idee even in de groep gegooid bij Elektor, maar er is weinig animo voor nochtans.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: wo 11 jun 2008, 23:21
door Henkjan
SSassen schreef:je hebt al een aardige tijd een mail van me met 2 voorstellen.....
Ja, maar da's een andere insteek dan 't schrijven van een artikel, ik heb je idee even in de groep gegooid bij Elektor, maar er is weinig animo voor nochtans.
dan is of een mail niet aangekomen, of om een andere reden had je gemist dat ik wat voorstellen deed voor een artikel.. je krijgt zo (als ik achter m'n andere PC zit) een mail van me
Re: Elektor
Geplaatst: zo 15 jun 2008, 16:01
door weidok
HansV schreef:b_force schreef:Bv vergelijk tussen TL, BR en ML TL (waar we nog steeds iets mee moeten doen)
Ik weet dat er ook een hoop mensen staan te trappelen voor een HOWTO meten van speakers.
Tja, maar wat is TL, BR, ML TL??????????
lees dit draadje maar eens door
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 2&start=0
Geplaatst: zo 15 jun 2008, 20:45
door richard
sietse schreef:Ik ga morgen op vakantie, misschien dat Texel nog es een keer inspirerend werkt...

Dat moet wel lukken, Jan Wolkers heeft er toch ook de nodige inspiratie gevonden.
Geplaatst: di 01 jul 2008, 20:59
door sietse
richard schreef:sietse schreef:Ik ga morgen op vakantie, misschien dat Texel nog es een keer inspirerend werkt...

Dat moet wel lukken, Jan Wolkers heeft er toch ook de nodige inspiratie gevonden.
De FQW-TL ?
Geplaatst: di 08 jul 2008, 21:18
door sietse
sietse schreef:richard schreef:sietse schreef:Ik ga morgen op vakantie, misschien dat Texel nog es een keer inspirerend werkt...

Dat moet wel lukken, Jan Wolkers heeft er toch ook de nodige inspiratie gevonden.
De FQW-TL ?
Kijk, ik kreeg een beetje medelijden met de stamvader van alle TL varianten, die indrukwekkende afgekorte tytels hebben. Zoals TQWT, MLTQWT enzo. De TL dus, oftewel,
FQWTL oftewel Full Quarter Wave Transmission Line. Geen verwarring meer mogenlijk. Goed hé....
