Pagina 1 van 1
Nut/Effect interne woofers.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 11:52
door GijsJUH
Beste,
Ik heb laatst op Marktplaats een set BNS Evolutions zien staan. Deze spraken mij qua ontwerp wel erg aan. Als (bijna) logisch gevolg wilde ik weten hoe of deze speakers nu in elkaar zaten. Nu blijken deze hun lage tonen te produceren door 2 intern, tegenover elkaar gemonteerde, woofers.
Wat nu dus mijn vraag is: Wat is hier nu het nut van? Worden zo de trillingen beter opgevangen, of kunnen ze hierdoor dichter bij een tv omdat het magnetischveld voor een deel opgeheft word?
Ik heb bijvoorbeeld bij een Technics luidspreker gezien dat ze 2 woofers achter elkaar hebben gezet, die elkaar op laten heffen, en dan de tonen weer hoorbaar maken met een passief membraam... maar hoe dit systeem van BNS nu precies bedoeld is snap ik nog niet helemaal..... Is er hier wel iemand die het mij kan vertellen?
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 11:57
door Walt
Die BNS is gewoon een 6e orde bandpass met 2 woofers. Dit is een kastvariant net zoals basreflex, hoorn, transmissionline of gesloten.
Het lijkt mij dat de ontwerper hier expres voor heeft gekozen. De woofers zijn voor het oog verborgen dus je krijgt een soort effect van: Wow, komt al dat laag uit dat kleine woofertje? Je hebt een soort van ingebouwde subwoofer.
Groetjes Walter
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 12:17
door GijsJUH
Oke, thanks voor je antwoord. Maar het heeft, naast die 'looks' geen effectief nut.... Dan gaat nu dus het volgende door mijn hoofd: Wordt de bass niet indirect op deze manier? Want zo moeten dus eerste de tonen door dat buisje geduwd worden, eer ze je oor kunnen gaan bereiken.... Want het Cross-over punt van woofer naar middentoner ligt op 250 Hz. In dit gebied zitten toch ook nog aardig wat instrumenten... Of valt dat hele 'late aankomen' effect behoorlijk weg, en is dat meer iets wat een mooi bedacht verzinsel is van mij?
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 12:29
door richard
GijsJUH schreef:Oke, thanks voor je antwoord. Maar het heeft, naast die 'looks' geen effectief nut....
Je kunt er met kleinere woofers dieper laag uit halen en je kunt met simpele filtering toe. Het gaat wel ten koste van het rendement.
Nog een beroemd voorbeeld:
...Wordt de bass niet indirect op deze manier? Want zo moeten dus eerste de tonen door dat buisje geduwd worden, eer ze je oor kunnen gaan bereiken....
Ja, het laag komt een fractie later, ik meen 90 graden. Maar dat is bij de output van een gewone basrefex ook al zo.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 12:51
door GijsJUH
richard schreef:GijsJUH schreef:Oke, thanks voor je antwoord. Maar het heeft, naast die 'looks' geen effectief nut....
Je kunt er met kleinere woofers dieper laag uit halen en je kunt met simpele filtering toe. Het gaat wel ten koste van het rendement.
Nog een beroemd voorbeeld:
*plaaje
...Wordt de bass niet indirect op deze manier? Want zo moeten dus eerste de tonen door dat buisje geduwd worden, eer ze je oor kunnen gaan bereiken....
Ja, het laag komt een fractie later, ik meen 90 graden. Maar dat is bij de output van een gewone basrefex ook al zo.
Oke, dus het is om lagere tonen uit een 'gangbaardere' speaker te kunnen halen, om dus een breder muziek gebeid te laten horen met kleinere speakers (in dit geval geld dat enkel voor de breedte en diepte), en qua directheid zitten ze gewoon gelijk aan een bass-reflex systeem (staat hier nu ook, en ik ben er heel tevreden over)....
Heel veel dank voor de duidelijke uitleg!
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 13:17
door Vuurkat
Nou, 6e orde bandpass is nog wel wat trager dan basreflex.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 15:51
door Walt
Wat Vuurkat zegt klopt in het algemeen wel, natuurlijk zijn er wel uitzonderingen maar 6e orde bandpass is in het algemeen met de groupdelay etc. wat minder gunstig dan een basreflexkast.
Groeten Walter
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 16:43
door voodooless
Even helemaal afgezien van al die groupdelay verhalen moet je je ook nog eens voorstellen dat al dat geluid door zo'n kleine buis geperst moet worden. Er vind dus een heleboel compressie plaats en ook flinke luchtstromingen die zorgen voor poortruis en extra vervorming.
Bandpass voor hifi zou ik dus niet aanraden.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 18:35
door GijsJUH
Oke, duidelijk! Niet zo'n systeem gebruiken voor normale luidsprekers dus...
En ik weet dat dit hier niet helemaal thuis hoort, maar wat voor zelfbouw luidsprekers zouden jullie aanraden voor ±350 euro?
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 18:41
door voodooless
GijsJUH schreef:En ik weet dat dit hier niet helemaal thuis hoort, maar wat voor zelfbouw luidsprekers zouden jullie aanraden voor ±350 euro?
Ik denk dat je daarvoor het beste eens langs kunt gaan bij de bekende zelfbouw winkels. Koop ook eens een zelfbouw tijdschrift of kijk eens naar wat websites
Er zijn zoveel mooie ontwerpen dat we je eigenlijk geen zinnig antwoord kunnen geven, zeker niet omdat we jou eisen en wensen niet kennen, en ook niet weten wat jij mooi vindt.
Geplaatst: zo 18 mei 2008, 19:21
door GijsJUH
Oke, my bad! Ik bedoeld het eigenlijk een beetje anders

Of je dan bijvoorbeeld zou 'moeten' gaan voor een 2-weg, of dat bijvoorbeeld een 3-weg nog binnen de mogelijkheden zou liggen.... Dat ik meer een richting heb om in te gaan zoeken....
En het probleem bij veel zelfbouw dingen die mij aanspreken, is dat er nooit een prijs bij staan >_< Zoals bij die Humble projecten... Die commerciele dingen vind ik altijd zo standaard die je in de winkel ziet...
Geplaatst: di 20 mei 2008, 11:40
door Dinobe
De KEF Reference Model 2 en hoger uit de jaren 90 had ook zo'n bandpass principe.
2 x 16cm woofer interne via een (ruime) baspijp naar de voorkant. Geen idee hoe dit klonk....
Geplaatst: ma 02 jun 2008, 18:35
door Hans Nootdorp
Ooit heeft KEF ook in een zgn. white paper uitgelegd dat zo'n systeem ook vervorming van de drivers onderdrukt. Ik weet niet meer precies of dit 2e of 3e orde was, maar is wel een positieve bijkomstigheid, vooral bij vrij kleine woofers die toch hard moeten werken.
Geplaatst: ma 02 jun 2008, 18:45
door voodooless
Dat zal dan wel een isobarisch systeem zijn. Hiermee heb je slechts de halve hoeveelheid ruimte nodig t.o.v BR of gesloten met slechts een woofer.
Stel je woofers met de magneten tegen elkaar op (of omgedraaid), dan heb je inderdaad dat ze de non-lineariteiten van elkaar grotendeels opheffen.
Geplaatst: ma 02 jun 2008, 19:16
door GijsJUH
Dus, als ik het goed begrijp, heeft dit systeem zijn nadelen, maar toch ook wel zijn voordelen (ook op gebied van vervorming)....
En stiekum heb ik ook al wel een keer geluisterd naar die Evolutions, en op mijn versterker kon ik tot 50 Watt draaien, zonder dat ik gekke bijgeluiden hoorde, zoals poortruis oid...
Daarop volgend heb ik ze gewoon mee naar huis genomen, om ze maar eens verder aan de tand te voelen, want als ze mij niet meer bevielen, wilde mijn vader ze zowieso wel hebben

Maar ik moet zeggen, dat ik ze tot op heden nog wel aardig vind klinken

Maar, ze worden 'ooit' nog vervangen door een ECHTE set speakers
Tot die tijd eerst mijn Sharp CP7700'jes eens omtoveren tot party speakers die OOK mooi geluid geven... Maar daar komen jullie vast nog wel het een en ander van tegen zodra ik daar aan ga beginnen

Geplaatst: ma 02 jun 2008, 19:18
door voodooless
GijsJUH schreef:Dus, als ik het goed begrijp, heeft dit systeem zijn nadelen, maar toch ook wel zijn voordelen (ook op gebied van vervorming)....
Niet helemaal. Isobarik systemen kun je niet vergelijken met bandpass.
Geplaatst: ma 02 jun 2008, 19:27
door GijsJUH
Hoe kan ik er het makkelijkste achterkomen wel systeem dat BNS heeft gebruikt dan? Kan ik dat herleiden aan de aansluiting (filter is op internet te vinden), of moet je daar echt veel verder voor zoeken? Want ik begin nu toch wel benieuwd te worden welk systeem dat ze nu gebruikt hebben

Geplaatst: ma 02 jun 2008, 19:32
door voodooless
Makkelijkste is een plaatje van het interne in de kast. De Evolution is duidelijk gewoon een bandpass systeem.
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 9:24
door Dinobe
Iets meer gevonden over de Kef Reference Model Four
"In the Model Four, there are two 10" internal bass drivers. They each fire into their own individual, internal chambers. The other side of each driver loads into a third internal, common chamber. The latter—which is also connected via ports to the other two internal chambers—vents ultimately to the outside. The bottom line here is that the total output of the two internal woofers—below their 160Hz crossover—comes from the external port."
Voor zover ik zie is dat geen isobarik?
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 10:06
door Juriaan
kan me die KEF kasten wel herinneren , daarbij zaten de drivers wel andersom gemonteerd en waren ze dmv een stang aanelkaar gekoppelt om trillingen tegen te gaan ...
Geplaatst: wo 04 jun 2008, 10:08
door voodooless
Dinobe schreef:Voor zover ik zie is dat geen isobarik?
Dat heeft ook niemand gezegd

Geplaatst: do 05 jun 2008, 16:57
door Audioslave
GijsJUH schreef:Hoe kan ik er het makkelijkste achterkomen wel systeem dat BNS heeft gebruikt dan? Kan ik dat herleiden aan de aansluiting (filter is op internet te vinden), of moet je daar echt veel verder voor zoeken? Want ik begin nu toch wel benieuwd te worden welk systeem dat ze nu gebruikt hebben

Gewoon op de site van BNS kijken
En zie voor meer info :
http://www.bns-loudspeakers.com/old_mod ... manual.pdf
Mvg Audioslave
Geplaatst: vr 06 jun 2008, 12:49
door Dinobe
The 6th order bandpass system is similar to the 4th order bandpass system , except in this case both the front and the rear volumes are tuned via vents. The power handling of the 6th order bandpass system ranges from excellent within its passband to poor for frequencies lower than its passband.
The transient performance of 6th order bandpass systems is usually worse than the sealed, ported and 4th order bandpass systems, making it more suitable for sound reinforcement, multimedia and other less critical applications, rather than high-end audio. Like ported systems, the driver becomes unloaded at frequencies lower than the passband.
As all of the output of the 6th order bandpass system is via the two ports, the largest port diameter possible for each volume should be used in order to minimize port noises.
As with the 4th order system, the 6th order bandpass system rarely exhibits a perfect bandpass response - there is usually some out-of-band noise present in its output. A simple notch filter can be used to reduce this noise if it is audible. Alternatively, a low-pass filter may be used, but the in-band performance may be affected."