Pagina 1 van 1
hulp bij ontwerpen bij een 2 weg filtersysteem
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 18:02
door Romano
ik wil een goedkope 2 weg filtersysteem maken die niet al te ingewikkeld is.
ik dacht aan zo'n eerste order systeem.
het is me eerste keer dat ik een filter systeem maak dus ik heb weinig kenis en geen ervaring.
het buget is rond de 20 €.
de specificaties van de woofers.
woofer 8 omh 8 inch 40 tot 4000 hz
tweeter 8 omh 3 tot 22 000 hz
Romano,
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 20:22
door sietse
Hallo Romano,
Lees eens het artikel op de frontpage over filters.
Heb je misschien een begin. Ik gebruik die gegevens al jaren.
Sietse
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 20:37
door Romano
ja die heb ik al 2x doorgelezen en al wat andere dingen op het internet
ik wou een beetje hulp van mense die al ervaringen op dit gebied hebben.
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 20:40
door Romano
ik zat te denken om het op 3.5 khz af te kappen.
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 20:54
door Edo
Heb je wat meer gegevens misschien? Rendement bijvoorbeeld, typenummers,merk.....
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 21:12
door Romano
de redement is de gevoeligheid van de woofer toch.
slp per watt per meter.
ik heb alleen nog de gevoeligheid van de tweeter
Max. vermogen 80W
Vermogen RMS 40W
Diameter 110mm (4.5")
Impedantie 8 ohms
Frequentiebereik 1.5kHz - 22kHz
SPL @ 1W/1m 95dB
Magneetgewicht 284g (10 Oz)
Spreekspoel 1.25"
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 21:18
door JuuL
Welke tweeters en woofers heb je dan? (merk, typenummer?)
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 21:24
door Romano
de bas woofer word nog nieuw gekocht dus daar kan nog een verschil in gaan zitten.
de type nummer van de tweeter is 902.472 het merk weet ik niet
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 21:38
door Edo
Tsja, blijft een gokje.
Beetje uitgaande van 3400Hz en impedantie iets lager dan 8 Ohm genomen en verder niets zou je onderstaande eens kunnen beluisteren (kost bijna niets), maar blijft een gokje...

Geplaatst: wo 16 mar 2005, 22:07
door JuuL
Euhm Edo?.....
Op het eerste gezicht lijkt het alsof we met een tweede orde filter te doen hebben, waarbij zowel de spoel als de condensator dubbel gebruikt zijn. Dat is echter schijn, want als bijv. bij toenenemde frequentie xL groter wordt dan de weerstand van de tweeter dan worden de tweeter met C1 bepalend voor de steilheid.
Er zit echter meer venijn in dit circuit:
Ik heb er de onvermijdbare serieweerstand van de spoel ingetekend om duidelijk te maken waar het fout gaat.
Voor hoge frequenties gaat de linker schakeling over in de middelste. De basluidspreker wordt kortgesloten door de condensator, en de zelfinductie vertegenwoordigt een hoge impedantie, dus is praktisch afwezig. Dit gaat wel goed.
Bij lage frequenties (meest rechtse schakeling) is de spoel echter niet in staat om de tweeter goed kort te sluiten, want de spoel weerstand blijft steeds aanwezig.
De tweeter kan daarom nog een substantiele portie laag krijgen, en daar kunnen ze meestal slecht tegen.
Wees altijd op je hoede als je luidsprekers in serie ziet staan.
zie ook
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm fig 11
Zoiets dan? alleen dan met 2weg:

Geplaatst: wo 16 mar 2005, 22:26
door Edo
Euhm Juul,
Neem maar aan dat het goed gaat.
Je kan het seriefilter (wat ik gaf) ook in de parallel uitvoering maken. Dus je onderste plaatje komt zo ongeveer overeen (L1 en C2). Waardes blijven gelijk.
Hier verschil tussen een parallel en serie versie:
Nog wat links voor leesvoer:
http://www.angelfire.com/tx2/grresearch/seriesvs.htm
http://geocities.com/kreskovs/PSC-4.html
Geplaatst: wo 16 mar 2005, 22:30
door Romano
ik zat aan dit te denken lekker simpel

Geplaatst: wo 16 mar 2005, 22:32
door Romano
een spoel filterd toch het laag weg en een condensator het hoog???

Geplaatst: wo 16 mar 2005, 22:35
door JuuL
Romano schreef:een spoel filterd toch het laag weg en een condensator het hoog???

ligt eraan. Bij het plaatje hierboven gaat het laag door de speaker B en het hoog door speaker T. Dus de spoel filtert het hoog weg en de condensator het laag.
Edo ik zal de eerst komende tijd geen honger meer hebben

Geplaatst: wo 16 mar 2005, 22:40
door Edo
Edo ik zal de eerst komende tijd geen honger meer hebben
Haha...smikkel...