Pagina 1 van 5
Twaron dempings materiaal.
Geplaatst: za 03 mei 2008, 13:44
door Roland
Hoi,
Was net even op de Eltim site (morel) vond ik dit materiaal:
http://www.eltim.eu/Nieuw_-TWARON-_Ange ... xp_10.html
Iemand hier er bekend mee? (dus met het angel hair, ik hoef geen commentaar op de al te ronkende promo praat op de Eltim site). Het is dempings materiaal voor mid kasten.
Groet Roland
Geplaatst: za 03 mei 2008, 14:04
door Ronkel
Ik zou wel eens metingen willen zien.
EDIT: sorry voor het ongevraagde commentaar.
Geplaatst: za 03 mei 2008, 14:19
door Vuurkat
Conventionele materialen (schapenwol, longhair, etc.) zakken na verloop van tijd onderin de kast met alle gevolgen van dien.
Hoe doen ze dat?
[ongevraagd commentaat weggehaald]
Re: Twaron dempings materiaal.
Geplaatst: za 03 mei 2008, 14:26
door Roland
Roland schreef:
Iemand hier er bekend mee? (dus met het angel hair, ik hoef geen commentaar op de al te ronkende promo praat op de Eltim site).
Samples besteld, zal het eens gaan vergelijken met wol. Eens kijken of het the "egg of columbus" is.
Groet Roland
Geplaatst: zo 04 mei 2008, 10:48
door dre
er stond een stukje over in de music-emotion.
ik heb er ook eens rond gekeken en de prijzen zijn waanzinig

Geplaatst: zo 04 mei 2008, 11:22
door Vuurkat
Inderdaad:
1000 grams
100-335 liters
€279,95
Geplaatst: zo 04 mei 2008, 12:07
door Ronkel
Mja, dat is meer dan 10x zo duur als Visaton polyester wol. Maar zulke verschillen zie je ook bij drivers en Twaron is geen goedkoop spul. Ik wacht graag de metingen af

.
Geplaatst: zo 04 mei 2008, 14:12
door Roland
Hoi,
Voor een klein midkastje is het prima te doen. Een gesloten kast van 100 liter ermee vullen lijkt me wat over de top....
Geplaatst: zo 04 mei 2008, 15:04
door indoubt
Twaron is de aramide vezel van Akzo (nu Tejin). Dat het misschien stijver is als wol of polyester kan ik wel geloven, ik heb hetzelf in mijn handen gehad. Het vorige bedrijf waar ik werkte heeft enkele van de spinning lines gebouwd.
Of dat meteen ook een beter resultaat oplevert betwijfel ik wel een beetje. Ik heb nog nooit ingezakte dempingsmaterialen gezien ook al zal het misschien mogelijk zijn. Of de accoustische eigenschappen beter zijn als wol of polyester fiber is dan ook nog maar de vraag.
Het is wel een stuk sterker maar daar heb je als dempingsmateriaal weinig nut van
Geplaatst: zo 04 mei 2008, 15:46
door Roland
Hoi,
Ik ga het gewoon even proberen, hoop een gratis sample te krijgen. De site staat vol met ronkende high end taal dat zie ik ook wel. Als het niks is jammer, Als het wel werkt leuk!
Groet Roland
Geplaatst: do 08 mei 2008, 10:48
door Roland
Hoi,
Het Angelhair is binnen. Das snel! Als je niet zou weten waar het van gemaakt is, zou je zeggen dat het gelig gekleurde Merino of anderzins superduper zachte natuurwol zou zijn. Het is zacht en vriendelijk spul. Baileys wol lijkt er "hard" bij.
Nu nog een "high end" speaker bouwen om het in te stoppen

! Zodat ik het kan vergelijken met gewone schapen wol. Ik heb niks staan op het moment en dit is echt spul voor in een gesloten mid kast.
Vergelijking met Baileys wol:
Angel hair 100 gram = 34.95 euro
Bailey's wol 100 gram = 2.00 euro
Dat is inderdaad wel een groot verschil

Baileys is trouwens ook redelijk aan de prijs als je het vergelijkt met non audiofiele wol. Om het topic wat breder te trekken. Wat zou je eigenlijk nog meer goed achter een middentoner kunnen gebruiken? Behalve dan wol, dit nieuwe spul en wasemkappen spul. Zijn er niet nog andere kunststoffen die ook zo fijnmazig zijn?
Groet Roland
Geplaatst: do 08 mei 2008, 11:08
door Boppo84
Roland schreef:Zijn er niet nog andere kunststoffen die ook zo fijnmazig zijn?
Glaswol, steenwol en ISOVlas...al zijn dat geen kunststoffen
Wordt volgens mij alleen bijna nooit gebruikt vanwege irriterende vezels...
Geplaatst: do 08 mei 2008, 11:40
door Roland
Hihi,
Nu we toch wat zitten te smonkelen om die gekke audiofiele praatjes op de site van Eltim...
Zijde!

Geplaatst: do 08 mei 2008, 18:57
door steks
Als goedkope vulling kan je ook filterwatten voor een aquarium gebruiken.
1kg voor 10.75 euro (ff scrollen.naar beneden)
Geplaatst: do 08 mei 2008, 20:04
door jantje-secuur
Of spinnenweb. Overal in kleine porties verkrijgbaar. Enorm sterk en licht.
Geplaatst: do 08 mei 2008, 21:06
door Wowly
In dat laatste geval, stel dat je vrouw nou net klaar is met haar ladyshave.......
of ga ik nu te ver? Schiet me maar af hoor
Jan
Geplaatst: do 08 mei 2008, 21:07
door Vuurkat
Mijn huis wordt nu verbouwd en daar is glaswol gebruikt voor de isolatie.
Nou zag dat spul er precies hetzelfde uit als de dempingswol in een gekochte box.
Als het toch over irriterende vezels gaat: misschien is asbest wel high-end.
Geplaatst: do 08 mei 2008, 21:23
door bertor
Roland schreef:Hoi,
Het Angelhair is binnen. Das snel! Als je niet zou weten waar het van gemaakt is, zou je zeggen dat het gelig gekleurde Merino of anderzins superduper zachte natuurwol zou zijn. Het is zacht en vriendelijk spul. Baileys wol lijkt er "hard" bij.
Nu nog een "high end" speaker bouwen om het in te stoppen

! Zodat ik het kan vergelijken met gewone schapen wol. Ik heb niks staan op het moment en dit is echt spul voor in een gesloten mid kast.
Vergelijking met Baileys wol:
Angel hair 100 gram = 34.95 euro
Bailey's wol 100 gram = 2.00 euro
Dat is inderdaad wel een groot verschil

Baileys is trouwens ook redelijk aan de prijs als je het vergelijkt met non audiofiele wol. Om het topic wat breder te trekken. Wat zou je eigenlijk nog meer goed achter een middentoner kunnen gebruiken? Behalve dan wol, dit nieuwe spul en wasemkappen spul. Zijn er niet nog andere kunststoffen die ook zo fijnmazig zijn?
Groet Roland
Misschien een (oude) fleecetrui slopen. Is volgens mij ook erg licht spul.
Geplaatst: do 08 mei 2008, 21:45
door indoubt
of je angorakat scheren
met de groeten uit het zonnige Griekenland
Geplaatst: vr 09 mei 2008, 18:40
door bertor
Roland schreef:Hoi,
Het Angelhair is binnen. Das snel! Als je niet zou weten waar het van gemaakt is, zou je zeggen dat het gelig gekleurde Merino of anderzins superduper zachte natuurwol zou zijn. Het is zacht en vriendelijk spul. Baileys wol lijkt er "hard" bij.
Nu nog een "high end" speaker bouwen om het in te stoppen

! Zodat ik het kan vergelijken met gewone schapen wol. Ik heb niks staan op het moment en dit is echt spul voor in een gesloten mid kast.
Vergelijking met Baileys wol:
Angel hair 100 gram = 34.95 euro
Bailey's wol 100 gram = 2.00 euro
Dat is inderdaad wel een groot verschil

Baileys is trouwens ook redelijk aan de prijs als je het vergelijkt met non audiofiele wol. Om het topic wat breder te trekken. Wat zou je eigenlijk nog meer goed achter een middentoner kunnen gebruiken? Behalve dan wol, dit nieuwe spul en wasemkappen spul. Zijn er niet nog andere kunststoffen die ook zo fijnmazig zijn?
Groet Roland
Hoe ga je testen of het werkt? Op de site van Etim wordt het volgende geclaimd:
Inmiddels hebben we het "TWARON "Angel Hair" ook in ons DIY 1685a demomodel uitgeprobeerd. Met slechts 15 gram achter de H5.2 constateerden we onmiddelijk het volgende:
- De toonbalans neemt toe (lees: vlakkere frequentiekurve)
- Zeer kleine signalen worden hoorbaar (mechaniek van instrumenten, etc)
- De ambiance van de opname wordt verbeterd
- De plaatsing van stemmen en instrumenten zijn nog exacter te localiseren
- Gemiddeld SPL neemt toe
- Er treedt minder snel (wellicht zelfs geen) luistermoeheid op
Met name de eerste claim moet gewoon meetbaar zijn...
Geplaatst: wo 21 mei 2008, 19:46
door Leobus
Hallo Roland,
Heb je de Twaron al geprobeerd?
Ik ben wel nieuwsgierig naar je mening.
Groet,
Leobus
Geplaatst: wo 21 mei 2008, 23:23
door SSassen
Twaron is de Nederlandse tegenhanger van Kevlar, dat helaas netzoals Kevlar een aantal nadelen heeft waardoor Spectra of het Nederlandse Dyneema toch de voorkeur heeft.
Gebruikt als dempingsmateriaal zie ik geen voordelen, behalve misschien 't idee dat je een super aramide vezel ín je luidspreker hebt zitten? De marketingpraat van Eltim verwijs ik dan ook resoluut naar 't rijk der fabelen, de samenstelling en werking van losse plukken materiaal is vrijwel identiek als je kijkt naar andere materialen (BAF, glaswol, steenwol, etc), dus ik zie niet hoe Twaron hier een uitzondering op zou zijn.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: wo 21 mei 2008, 23:30
door Henkjan
SSassen schreef:....... de samenstelling en werking van losse plukken materiaal is vrijwel identiek als je kijkt naar andere materialen (BAF, glaswol, steenwol, etc)...
wordt ook onderschreven door MJ King die voor de metingen aan TL's die hij deed voor t valideren van z'n modellen wol en BAF vergeleek
Geplaatst: wo 21 mei 2008, 23:49
door 4-weg
Roland schreef:
Behalve dan wol, dit nieuwe spul en wasemkappen spul. Zijn er niet nog andere kunststoffen die ook zo fijnmazig zijn?
Groet Roland
Behalve een aantal grammen Bailey´s heb ik de volumes van mijn mid/laag en mid/hoog met Bofoam gedempt. Werkte voor de gebruikte drivers beter, meettechnisch en gehoormatig, dan Pritex of andere soorten demping.
Geplaatst: do 22 mei 2008, 16:34
door Roland
Hoi,
Ik heb nog geen tijd gehad het te proberen. Ga ik van de zomer doen als ik weer nieuwe speakers ga bouwen. As het inderdaad zulk wonderspul is hoor je het gelijk

(dubbele woord waarde)
Groet Roland