Pagina 1 van 1
geeft vas de inhoud van de kast aan???
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 16:02
door Romano
de titel zegt genoeg denk ik.
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 16:08
door michiel
nee
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 16:11
door SARK
VAS
Hoeveelheid lucht [L] met dezelfde akoestische compliantie als de mechanische compliantie (Cms)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... fkortingen
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 16:33
door Romano
hoe zou ik deze kunnen berekenen
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 16:34
door Edo
Romano schreef:hoe zou ik deze kunnen berekenen
Vas of de inhoud van de kast?
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 16:45
door Romano
sory voor de onduidelijkheid.
het gaat om de inhoud van de kast
alvast bedand voor al jullie hulp
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 16:56
door Edo
Iets van Vas/α
Waarbij α=(Qtc/Qts)²-1
Ehm, makkelijker is je gegevens die je hebt in het gratis WinISD zetten en die lekker alles laten uitrekenen...scheelt een hoop werk..

Geplaatst: ma 14 mar 2005, 17:12
door Romano
Dat heb ik al geprobeerd maar dan geeft ie een fout aan dat ie hem niet kan save. Maar ik heb wel alle gegevens ingevoerd.
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 17:28
door Edo
WinISD wil zelf dat alles klopt, als er maar een kleine afwijking in zit lukt het niet. Je kan proberen alles leeg te laten, en Qes, Qms, Vas en Fs in te voeren. WinISD zal dan al een aantal andere voor je berekenen en invullen. Overblijvende "gaten" kun je dan zelf weer invullen en dan gaat saven prima.
(of je geeft de gegevens en vul ik ze hier in in LspCAD...kan ook)
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 17:52
door Romano
hier zijn de gegevens
Fs:53
Qms:2.4
Qes1.13
Qts:0.75
Sd:216
Vas:20
Cms:300
Mms:30
B x L:7.9
SPL_1W/1m2:86
Prms:100
Pmax:200
Xmax:5
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 18:36
door Edo
Ondertussen ben ik nu op m'n werk, dus zal vanavond (laat) als ik weer thuis ben eens kijken.
Groet,
Edo
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 19:12
door Romano
oke,
alvast bedankt
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 20:43
door Pjotr
Hallo Romano,
Het is niet zo moeilijk voor een gesloten box en je kan het op een biertviltje uitrekenen. Wat je nodig hebt van de speaker is VAS en Qts en eventueel de resonantiefrequentie fs van de speaker.
Qb is de kwaliteitsfactor van de box die hem wilt geven:
0,71 voor Butterworth
0,59 voor Bessel
0,5 voor Gaussisch
Het volume van de box kun je dan als volgt uitrekenen:
Vb = VAS x N / ( (Qb/Qts)^2 - 1 )
Hier in is N het aantal identieke speakers die je in 1 box stopt.
De resonantiefrequentie van de box, fb wordt dan:
fb = fs x Qb/Qts
Bij fb is de output van de speaker gedaald tot de waarde van Qb en niet altijd tot -3 dB zoals sommigen denken. Dat is alleen bij een Butterworth afstemming zo.
Je ziet dat je Qb niet kleiner kan maken dan Qts.
Stop je dempingsmateriaal in de box zoals BAF dan wordt het effectieve volume groter met ongeveer een factor 1,25. In dat geval kun je de werkelijke box met ongeveer een factor 1,25 kleiner maken dan je hebt uitgerekend.
Voor een basreflex wordt het complexer en daarvoor kun je beter een simulatieprogje gebruiken.
<EDIT>
Die speaker die je hier aangeeft heeft wel een erg hoge Qts Romano. Eigenlijk zo hoog dat je hem niet met goed fatsoen in een kast kunt zetten tenzij je van "boem"bassen houdt. Lijkt mij een car speaker.
Geplaatst: ma 14 mar 2005, 21:32
door Marp
Handig voor een snelle indicatie:
http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp
En tja, daarmee zie je erg snel dat de luidspreker zich in een grote kofferbak waarschijnlijk prima thuis voelt: 690 liter (gesloten)
Mario
Geplaatst: di 15 mar 2005, 0:11
door Edo
Heb je gegevens even in LspCAD gezet..poepoe...die vind het niet veel geloof ik. BR geeft de foutmelding dat Qts te hoog is/wordt en dat deze woofer niet geschikt daarvoor is...
Gesloten behuizing begint pas bij Qtc van 0.8 (237 liter, -3dB op 79Hz), Qtc op 1 geeft 28.8 liter (-3dB op 77Hz)...
Dan nog waar Marp z'n online berekening op komt...690 liter.....Het gaat echt alle kanten op geloof ik. Wat voor woofer is het eigenlijk?
EDIT: Heb ook nog even wat in WinISD gedaan met je gegevens, maar ook hier beetje vreemde resultaten...
Geplaatst: di 15 mar 2005, 14:49
door Henkjan
Marp schreef:.... dat de luidspreker zich in een grote kofferbak waarschijnlijk prima thuis voelt: 690 liter (gesloten)
tijdens meetings is de kofferbak meestal open

overigens wel een enorme kar met 690 liter kofferbak! een Audi A6 / Merc E / etc heeft 'maar' 550...
Geplaatst: di 15 mar 2005, 15:36
door Romano
Ik heb de woofer van
www.Skytronic.nl
ik zat daar te kijken voor een nieuwe woofer voor in mijn bose monitor 2 speaker.
die is namelijk kapot de rubbere rand ligt eruit.
Geplaatst: di 15 mar 2005, 15:39
door Romano
HI-FI BASLUIDSPREKER MET POLY-MICA CONUS
Speciale Hi-Fi basluidspreker voorzien van polypropyleen conus met rubber ophanging. Robuuste constructie voor lange levensduur. Impedantie 8 Ohm. Uitgevoerd met een extra zware magneet. Met soldeeraansluitingen
Best.No Omschrijving Prijs
902.195 5,25 inch HiFi Woofer met PP conus €7.99
902.193 6,5 inch Hi Fi Woofer met PP conus €9.99
902.208 8 inch Hi Fi Woofer met PP conus €13.95
902.214 10 inch Hi Fi Woofer met PP conus €19.95
902.222 12 inch Hi Fi Woofer met PP conus €27.95

Geplaatst: di 15 mar 2005, 15:53
door Romano
ik zal de gegevens nog ff crontroleren.
Geplaatst: di 15 mar 2005, 15:56
door Romano
de gegevens klopen die ik heb opgestuurd.
dus het kan zijn dat de gegevens op het papiertje niet kloppen.
ik heb nog wel een aantal andere woofers op het papiertje staan en die heb ik ook getest op winISD pro Alpha en daar komt het zelfde gezeik uit.