Pagina 1 van 2
Subwoofer in reservewiel compartiment
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 19:52
door Jan-Willem
Een collega van mij heeft een BMW 320D touring gekocht. Hij is echter niet tevreden over het geluid, nu wou ik als eerste een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.
Deze subwoofer wil ik inbouwen in het reserve wiel compartiment (natuurlijk wel met een kist eromheen) zie foto:
Daarnaast heb ik deze versterker:
Monacor Carpower Wanted-2/160 (400W)
Goed idee?!
Ik hoor graag jullie meningen.
(Ik heb dit idee namelijk nog nergens anders gezien, in deze BMW serie)
Wat ik nog bedacht als goedkope oplossing: De bak volplakken met bittumen.. en gewoon een plaat erbovenop maken, zodat de woofer in de bak speelt. Echter is een bak van MDF wel veel sterker.
(Ik zal de plaatjes nog even uploaden bij de Attachments)
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 19:55
door Jan-Willem
Na enkele uren rekenen/tekenen heb ik een kist verkregen. De inhoud is ongeveer 60 Liter. (Zonder woofer)
Hier de kist zoals hij moet worden waarschijnlijk:
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 20:29
door Vuurkat
En het reservewiel dan?
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 20:39
door Jan-Willem
Dat zit nog weer hieronder (is niet te zien op de foto. Het moet wel een kist worden welke er snel uit te pakken is, voor het reserve wiel.
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 20:49
door bartsegers
looking good!
Welk subje komt erin?
een beetje 10 of 12" moet goed uit de voeten komen met die inhoud.
(wel kan een br poort een probleem worden dan.)
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 21:14
door Jan-Willem
bartsegers schreef:looking good!
Welk subje komt erin?
een beetje 10 of 12" moet goed uit de voeten komen met die inhoud.
(wel kan een br poort een probleem worden dan.)
Dankje. Ik zat ook te denken aan een 10/12 inch, denk aan 12 inch. En waarschijnlijk word het gewoon een gesloten systeem.
Ik heb nog geen sub op het oog.
Ik denk dat het een vrij dure kast gaat worden, i.v.m. de oppervlakte van de planken.
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 21:57
door Gobla
De kant en klare kasten voor in reservewielbakken bestaan ook en kosten ongeveer 60 euro per stuk.
Heb nog wel een linkje, maar niet op deze pc. Scheelt misschien in de tijd en (mogelijk) geld.
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 22:03
door Jan-Willem
Gobla schreef:De kant en klare kasten voor in reservewielbakken bestaan ook en kosten ongeveer 60 euro per stuk.
Heb nog wel een linkje, maar niet op deze pc. Scheelt misschien in de tijd en (mogelijk) geld.
Oke! .. ik ben benieuwd! (Of het past, en of de kast de gehele ruimte benut)
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 22:03
door hovingtim
Ten 2e wat ga je doen met het skiluik? Als je deze niet openmaakt kan je nog zoveel vermogen pompen wat je wilt maar hoor je er helaas weinig van

Geplaatst: ma 14 apr 2008, 22:06
door Gobla
[quote="Jan-Willem]Oke! .. ik ben benieuwd! (Of het past, en of de kast de gehele ruimte benut)[/quote]
Vanavond rijd ik nog naar huis. Dan zal ik vanavond of morgen de sites wel posten.
Ik meen dat je dan twee modellen had voor ieder type bmw:
1) veel liters (hele compartiment).
2) minder liters, maar nog ruimte voor (origineel) reservewiel.
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 22:13
door CarloPJB
hovingtim schreef:Ten 2e wat ga je doen met het skiluik? Als je deze niet openmaakt kan je nog zoveel vermogen pompen wat je wilt maar hoor je er helaas weinig van

Volgens mij is er in de openingspost over `n BMW Touring gesproken.................!!!
Geplaatst: ma 14 apr 2008, 22:19
door Jan-Willem
CarloPJB schreef:hovingtim schreef:Ten 2e wat ga je doen met het skiluik? Als je deze niet openmaakt kan je nog zoveel vermogen pompen wat je wilt maar hoor je er helaas weinig van

Volgens mij is er in de openingspost over `n BMW Touring gesproken.................!!!
Klopt, geen last van

Geplaatst: ma 14 apr 2008, 22:34
door hovingtim
whoops, my bad, sorry

Re: Subwoofer in reservewiel compartiment
Geplaatst: di 15 apr 2008, 0:06
door Henkjan
Jan-Willem schreef:....een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.
en hoe ga je dat doen? andere amp, of kan je dat op de eadunit instellen

Re: Subwoofer in reservewiel compartiment
Geplaatst: di 15 apr 2008, 10:29
door Jan-Willem
Henkjan schreef:Jan-Willem schreef:....een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.
en hoe ga je dat doen? andere amp, of kan je dat op de eadunit instellen

Ja goede vraag.
Ik kan op de headunit wel bas eruit filteren, maar dan ben ik ook gelijk mijn sub signaal kwijt op mijn sub. Ik dacht eraan er gewoon een kleine condensator voor te zetten. Misschien is het mogelijk om in de headunit de bas wat te dempen, en in de subversterker ze wat omhooghalen.
Re: Subwoofer in reservewiel compartiment
Geplaatst: di 15 apr 2008, 10:50
door Nils_vn
Jan-Willem schreef:Henkjan schreef:Jan-Willem schreef:....een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.
en hoe ga je dat doen? andere amp, of kan je dat op de eadunit instellen

Ja goede vraag.
Ik kan op de headunit wel bas eruit filteren, maar dan ben ik ook gelijk mijn sub signaal kwijt op mijn sub. Ik dacht eraan er gewoon een kleine condensator voor te zetten. Misschien is het mogelijk om in de headunit de bas wat te dempen, en in de subversterker ze wat omhooghalen.
Op de mijne is de low en high pass filter van sub, front en rear gewoon op de head unit instelbaar.. kijk daar eerst eens naar, kan je een hoop kopzorgen besparen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 11:56
door Henkjan
of gewoon klein ampje voor de fronts.. geheid beter dan wat er in de headunit zit
Re: Subwoofer in reservewiel compartiment
Geplaatst: di 15 apr 2008, 17:16
door markje
Jan-Willem schreef: Ik dacht eraan er gewoon een kleine condensator voor te zetten.
Dat heb ik ook gedaan, is de makkelijkste oplossing. Het alternatief is een aparte versterker met een hoogdoorlaat.
Dat staat nog op mijn to-do lijstje voor lange termijn.
Groeten Mark
Geplaatst: di 15 apr 2008, 20:34
door bartsegers
voor een appel en een ei koop je een crossover, en heb je alle regelmogelijkheden die je wenst.
4 kanaals ampje kopen. fronts erop en sub gebrugd.
Kees is klaar dan.
Het ontlasten van je voor speakers is bijna een must als je af en toe het volume omhoog wil halen zonder kwaliteit in je mid en hoog te verliezen.
Geplaatst: wo 16 apr 2008, 8:05
door markje
Niet alleen om geen kwaliteit te verliezen; ik heb 13cm speakers in mijn deuren zitten, als ik die flink wat laag geef, heb ik ze op schoot liggen...
Groeten Mark
Geplaatst: wo 16 apr 2008, 15:49
door teacher
Anyways...
Zo'n kist is idd wel zelf te maken:
1. alles leeghalen
2. ruimte aftapen
3. polyester + fleecematjes (wel duurder, maar schiet lekker op)
4. eruit wurmen
5. materiaal toevoegen
6. bovenkant (mdf plaat) erop.
7. woofer erin.
Geplaatst: do 17 apr 2008, 12:12
door MechanicalAnimal
Jan-Willem schreef:
Dat zit nog weer hieronder (is niet te zien op de foto. Het moet wel een kist worden welke er snel uit te pakken is, voor het reserve wiel.
nog een tipje:
loos lekker dat reserwiel helemaal en gebruik die ruimte ook, scheelt weer die vierkante opbouw.
in plaats van het reservewiel koop je 2 van spuitbussen voor als je een keer lek rijdt. Voorbeeldje:
veel LPG inbouwstations gebruiken de ruimte van het reservewiel voor een ringtank en leveren dan aan de klant zo´n spuitbus.
Een goede is TyreWeld van Holts, te verkrijgen bij de lokale automaterialenboer

Geplaatst: do 17 apr 2008, 13:32
door markje
Ja, die bussen werken vooral erg goeg bij een goede klapband waarbij het loopvlak helemaal losscheurt van de zijkanten...
Dan maar wat gepiel voor de sub, maar toch liever het reservewiel gewoon in de auto.
Groeten Mark
Geplaatst: do 17 apr 2008, 15:24
door MechanicalAnimal
lekker serieus antwoord, hoe vaak komt dat voor?
en in hoeveel gevallen zoals jij die omschrijft kun je nog rijden met de rest van de auto?.
maar weer ontopic dan?

Geplaatst: do 17 apr 2008, 16:26
door mischa72
markje schreef:Ja, die bussen werken vooral erg goeg bij een goede klapband waarbij het loopvlak helemaal losscheurt van de zijkanten...
Tsja, in de meeste oude auto´s zit inderdaad nog wel een volwaardig reservewiel of een thuiskomer, maar in de huidige nieuwe auto´s zie je steeds meer een reparatieset om ruimte te besparen.
Maar goed, als je de keuze hebt gemaakt om het reservewiel te laten zitten, moet je het lekker zo doen. 60L is ruim voldoende om veel 12" subs met basreflex te laten draaien.
Mischa