Pagina 1 van 1

PC-audio 5.1 surrnd analoog naar receiver 5.1 surrnd analoog

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 13:18
door DingieM
Hallo,

Ik wil de surround audio van mijn PC verbinden met de dedicated surround audio ingang van mijn receiver. Op dit moment is op deze manier een Panasonic DVD speler (speler van het jaar 2000 EISA award, doet er niet meer toe nu) verbonden met de receiver. DVD speler heeft ingebouwd Dolby Digital en DTS.
De PC heeft 6 discrete analoge audio uitgangen voor 5.1 surround audio, en de receiver heeft zulke ingangen.
Ik neem aan dat het mogelijk is om op die manier surround geluid door te sturen naar de receiver, mits de PC de audio kan decoderen...

Probleem is dat de PC 2.5mm jack uitgangen heeft, en de receiver tulp ingangen.
Dus iedere van de zes kabels moet van 2.5mm jack male mono naar RCA/cinch/tulp mono.

Ook neem ik aan dat kabels redelijk makkelijk te maken/kopen moet zijn.
Heeft iemand dit ooit gedaan en/of weet wat valkuilen/tips voor het verbinden c.q. zelf maken van de kabels?
Heeft er ook iemand tips welke software het meest geschikt is om AC3 en DTS films te decoderen?

De PC is een Dell Dimension E520 uit winter 2006, en de receiver is een Technics SA-AX7.

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 13:21
door Henkjan
verloopkabeltjes jack-cinch zijn gewoon zo te koop voor weinig, conrad, je lokale expert, etc.

Kabeltypen

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 13:28
door DingieM
Conrad heeft bijvoorbeeld heel veel, maar heb tot nu toe met hun beschrijvingen en foto's niet de juiste artikelen gevonden.

Heb ik 6x mono kabel nodig? Ik denk zelf van wel.

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 15:24
door markje
Wat voor geluidskaart heb je? De meeste hebben nl 3,5mm jack uitgangen en dan heeft ineens elke electroboer/mediamarkt enz kabels van 3,5mm jack naar 2* tulp.


Groeten Mark

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 15:30
door DingieM
markje schreef:
Wat voor geluidskaart heb je? De meeste hebben nl 3,5mm jack uitgangen en dan heeft ineens elke electroboer/mediamarkt enz kabels van 3,5mm jack naar 2* tulp.
Geluid is geintegreerd in het moederboord, en weet bijna zeker dat het 6x 2.5mm jack is.
Audio is Sigmatel HD, gerelateerd aan Intel.

3.5mm uitgangen wordt makkelijker.
Denk echter dat ik nog sneller kabels gesoldeerd heb!

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 17:14
door Henkjan
check eerst ff de userguide van je geluidskaart dan, bij die van mij moet je voor surround out 3 stuks stereo gebruiken (en ook nog wat instellen om de kaart te vertellen dat die 5.1 moet uitsturen)

Geplaatst: vr 04 apr 2008, 17:37
door Digidoo
Soms hebben moederborden een digitale uitgang, jaja, ook voor 5.1. Dat zou ik eerder gebruiken. Ik heb in ieder geval 1 optical en 1 cinch digital out op mijn mobo...