Upgraden magnapan smg-a
Geplaatst: wo 19 mar 2008, 12:38
Ik heb na verschillende speakers een set gevonden waar ik al een tijd naar zit te luisteren zonder de drang te hebben om andere te kopen, namelijk een setje magnapan smg-a. tot nu teminste, ik wil geen andere speakers kopen want ik ben helemaal weg van deze, mooi zuiver hoog en midden. wel iets minder dan de solosound esl die ik had staan maar deze hebben veel meer punch en een heerlijk strak laag. zo ver zo goed dus maar nu het idee, ik wil deze speakers gaan upgraden omdat ik denk en ook gelezen heb dat deze speakers behoorlijk te verbeteren vallen.
Wat ik inmiddels gedaan heb:
-zekering doorverbonden.
Condensator van 50 uf vervangen door een AUDYN-CAP POLYPROPYLEEN 400 VDC 47uf
Waar ik nu mee bezig ben:
Standaards waar de speakers op gemonteerd worden zodat ze lekker stevig staan, heb nu eentje gemonteerd en dit lijkt zo te horen een verbetering maar dat weet ik pas zeker als ze beide af zijn.
Wat ik nog wil doen:
-filter
Maar hoe? ik denk dat het in ieder geval verstandig is om de bestaande spoel van 0.78 mh te vervangen door een luchtspoel maar deze zijn er alleen in 0.68 en 0.82 mh ik heb al gelezen dat dit niet zo heel erg is bij dit type speaker maar welke kan ik dan beter nemen, de .68 of .82 uh?
Tevens heb ik een keer ergens gelezen dat het een verbetering kan geven om parallel aan de condesator een hele kleine condesator van bv 0.1uf te plaatsen met als mogelijk gevolg dat de hoogste details iets beter door komen. Is dit waar, zo ja wat voor condesator kan ik hier dan het beste voor nemen?
Een andere optie is om actief te gaan filteren, ze hangen nu aan een lm 4780 parallel chipamp versterker welke geheel mono is opgebouwd, ik heb het meeste nog wel liggen om nog zo'n zelfde versterker te bouwen. Maar heeft het in dit geval zin om actief te gaan filteren? voordeel zou wel zijn dat ik het filter meteen 3 weg kan maken zodat ik ook mijn dipole subwoofer welke nog in aanbouw is hier op kan aansluiten.
Heeft iemand een idee waarom het filter van de smg-a een eerste order filter is en geen tweede of derde?
Zoals jullie zien een hoop vragen maar gelukkig hoeven ze niet al te moeilijk te zijn
hier nog een schema van het originele filter:

Wat ik inmiddels gedaan heb:
-zekering doorverbonden.
Condensator van 50 uf vervangen door een AUDYN-CAP POLYPROPYLEEN 400 VDC 47uf
Waar ik nu mee bezig ben:
Standaards waar de speakers op gemonteerd worden zodat ze lekker stevig staan, heb nu eentje gemonteerd en dit lijkt zo te horen een verbetering maar dat weet ik pas zeker als ze beide af zijn.
Wat ik nog wil doen:
-filter
Maar hoe? ik denk dat het in ieder geval verstandig is om de bestaande spoel van 0.78 mh te vervangen door een luchtspoel maar deze zijn er alleen in 0.68 en 0.82 mh ik heb al gelezen dat dit niet zo heel erg is bij dit type speaker maar welke kan ik dan beter nemen, de .68 of .82 uh?
Tevens heb ik een keer ergens gelezen dat het een verbetering kan geven om parallel aan de condesator een hele kleine condesator van bv 0.1uf te plaatsen met als mogelijk gevolg dat de hoogste details iets beter door komen. Is dit waar, zo ja wat voor condesator kan ik hier dan het beste voor nemen?
Een andere optie is om actief te gaan filteren, ze hangen nu aan een lm 4780 parallel chipamp versterker welke geheel mono is opgebouwd, ik heb het meeste nog wel liggen om nog zo'n zelfde versterker te bouwen. Maar heeft het in dit geval zin om actief te gaan filteren? voordeel zou wel zijn dat ik het filter meteen 3 weg kan maken zodat ik ook mijn dipole subwoofer welke nog in aanbouw is hier op kan aansluiten.
Heeft iemand een idee waarom het filter van de smg-a een eerste order filter is en geen tweede of derde?
Zoals jullie zien een hoop vragen maar gelukkig hoeven ze niet al te moeilijk te zijn
hier nog een schema van het originele filter:

