Pagina 1 van 1
ESL tweeter
Geplaatst: zo 27 feb 2005, 17:04
door JeroenKV
Zoals jullie weten ben ik bezig om te experimenteren met ESL's. Met mijn prototype kwam ik er achter dat deze ook zachtjes speelt zonder hoogspanning, dus alleen op de versterker. Is het zo niet mogelijk om een ESL tweeter te bouwen?? Met een simpele kleine step-up trafo?
Best interessant om eens te proberen na mijn hybride ESL!!
Geplaatst: zo 27 feb 2005, 20:23
door Leeuwarden
Ja dat kan. Even Googlen voor meer info...
Geplaatst: di 01 mar 2005, 7:34
door blu_line
Het mooiste zou zijn om een mid-tweet sectie te bouwen en alleen de bass via een conventionele driver te laten gaan !
Dan heb je een mooie compacte hybride.
Staat ook nog op mijn lijstje om te doen.
mvg
ST
Geplaatst: za 05 mar 2005, 22:16
door JeroenKV
blu_line schreef:Het mooiste zou zijn om een mid-tweet sectie te bouwen en alleen de bass via een conventionele driver te laten gaan !
Dan heb je een mooie compacte hybride.
Staat ook nog op mijn lijstje om te doen.
mvg
ST
Ben ik mee bezig!!

Geplaatst: zo 06 mar 2005, 11:42
door Paul Jenner
Sony heeft ooit een midisetje uitgebracht met zulke speakertjes.
Paul.
Geplaatst: zo 06 mar 2005, 14:36
door ralf
ja klopt ik heb een dergelijke set een tijdje terug bij mijn pc gehad als
actieve monitors, heel leuk met mfb laag en een 16 cm woofer en een
electrostatische tweeter, moo helder hoog
Geplaatst: ma 07 mar 2005, 9:10
door JeroenKV
Ik zit alleen te zoeken waar ik het beste de scheidingsfrequentie kan leggen!! Ik denk nu aan 1kHz of 2 kHz, maar hoe groot moet dan het ESL element worden? (30 bij 4 cm ?

)
Geplaatst: di 08 mar 2005, 7:22
door blu_line
Breedte lengte verhouding is vaak 1 op 7 a 1 op 8.
Dus een element van 4 breed zou 28 tot 32 cm kunnen zijn !
Ik zou 'm zelf iets breder maken 6 a 7 cm.
En over de overgangs frequentie .......
Ik denk dat vanaf 500 Hz al zou moeten kunnen maar dat is weer erg gerelateerd aan je element grootte.
mvg
ST
Geplaatst: di 08 mar 2005, 12:09
door JeroenKV
blu_line schreef:Breedte lengte verhouding is vaak 1 op 7 a 1 op 8.
Dus een element van 4 breed zou 28 tot 32 cm kunnen zijn !
Ik zou 'm zelf iets breder maken 6 a 7 cm.
En over de overgangs frequentie .......
Ik denk dat vanaf 500 Hz al zou moeten kunnen maar dat is weer erg gerelateerd aan je element grootte.
mvg
ST
Dat wist ik niet!! ik wilde al een element van 4 bij 46 bouwen, maar dat kan ik dus beter veranderen in 4 bij 32!!
Geplaatst: wo 09 mar 2005, 19:57
door JeroenKV
Het rendement is maar 73 db bij 2,83V op 1 meter........... dat is erg laag!!! (2000hz)
De stratorafstand is 1mm en de veldsterkte 3500V.
Hoe kan ik dit verhogen?????
Geplaatst: do 10 mar 2005, 22:22
door richard
Oppervlak verdubbelen, scheelt ook weer 3 dB; verviervoudigen 6 dB enz.
Geplaatst: vr 11 mar 2005, 8:35
door blu_line
Het rendement is maar 73 db bij 2,83V op 1 meter
Hmmm. Dat was nou ook mijn probleem met mijn eerste set.
Folie strakker spannen, signaal Step-up hoger maken !
mvg
ST
Geplaatst: vr 11 mar 2005, 9:18
door JeroenKV
blu_line schreef:Het rendement is maar 73 db bij 2,83V op 1 meter
Hmmm. Dat was nou ook mijn probleem met mijn eerste set.
Folie strakker spannen, signaal Step-up hoger maken !
mvg
ST
Ik ben nu bezig met een groter element (52 bij 8 cm, boek Fikier). De afstand tussen de stratoren wordt veel kleiner, zodat de openheid echt 50% wordt. Ik denk dat hier het probleem ligt!!
Geplaatst: vr 11 mar 2005, 11:59
door blu_line
Gebruik je draad of plaat statoren ?
Met een plaat stator is mijnsinziens de openheid beter 50-50 te krijgen.
Bij draden moet je rekening houden met de mantel end .....
mvg
ST
Geplaatst: vr 11 mar 2005, 14:26
door JeroenKV
blu_line schreef:Gebruik je draad of plaat statoren ?
Met een plaat stator is mijnsinziens de openheid beter 50-50 te krijgen.
Bij draden moet je rekening houden met de mantel end .....
mvg
ST
Ik gebruik draden. Ik hoop dat ik e.a. nu dicht genoeg bij elkaar heb.
Waar haal jij goede platen vandaan?? Ik zie alleen die platen bij de bouwmarkt.
Geplaatst: za 12 mar 2005, 10:56
door blu_line
Ik heb tot opheden ook allen maar draden gebruikt.
Er zijn diverse metaal verwerkende bedrijven die je die platen wel kunnen leveren. Wat er bij de bouwmarkt kan vinden is niet goed genoeg !
mvg
ST
Geplaatst: wo 20 apr 2005, 14:01
door blu_line
Jeroen,
29 mei is er weer een ESL meeting in Utrecht.
Ik was van plan om te gaan. Jij ?
grtz
ST