Pagina 1 van 8
Pico Tango bouw en keuze topic
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 18:38
door danielv
na de mislukt poging met vuurkat wil ik het zef eens gaan proberen, garage opgeruimt werkbank netjes, en toen op zba gekeken en kwam ik zo op de pico tango vond het wel een grappig ding en wil hem ook graag maken
mijn budget is zo'n 50 euro per box excl hout
het bouwvoorbeeld had ik al gevonden en ik dacht dat dat b_force een Tangband W3-871S woofer gebruikte dit zou iik ook graag willen doen
Alleen heb ik nog een paar vragen
hoe duur zou dit ongeveer worden??
als ik de bouwvoorschriften gewoon namaak met mdf en de woofer erin zet en hem netjes afwerk ben ik dan klaar of moet ik dan nog meer dingen doen??
en hoe dik moet het MDF zijn dat ik moet gebruiken voor het ontwerp
mvg
Daniel
download.php?id=3386
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 18:41
door b_force
De afmetingen en diktes staan allemaal in de bouwtekening
dikte was 12mm dacht ik, JW heeft hem zelf al gemaakt.
Bedenk je alleen goed dat de specs van de tangbands niet altijd kloppen.
Ik denk dat de nieuwe lijn een stuk beter is. Van de oude wilde de parameters weleens nogal verschillen.
Het belangrijkste is dat je VAS boven de 1 blijft, anders gaat het niet goed werken.
Voor vragen over de bouw etc moet je dan ook even JW pmen.
(technische vragen over het ontwerp kan ik wel beantwoorden

)
Ik moet er overigens wel bij zeggen dat het project nog even in "onderzoek" is. Dat komt met name omdat ik midden in een verbouwing zit.
(en nog geen tijd heb gehad om hem zelf te bouwen/ te meten)
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 18:43
door danielv
oke bedankt als ik meer vragen heb dan stel ik ze wel

Geplaatst: wo 27 feb 2008, 18:53
door danielv
nog een vraagje ik zit nu op google te zoeken maar waar kan ik de Tangband W3-871S nou eigenlijk kopen?? conrad heeft hem niet en ik heb geen idee waar ik ergens anders moet gaan zoeken weet jij iss waar ik ze nog kan kopen??
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 18:54
door b_force
in Duitsland, bij speaker en co of bij onze eigen Henkjan
http://www.juoiga.nl/
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:14
door danielv
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:40
door danielv
ik ga morgen hout halen en alvast beginnen

met ontwerpen of zal ik ik wachten tot dat ik alles binnenheb??
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:40
door jw
Hoi drugbs, het ontwerp is nog niet af, ik ben er afentoe wel mee bezig. Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!
groeten,
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:42
door jw
jw schreef:Hoi drugbs, het ontwerp is nog niet af, ik ben er afentoe wel mee bezig. Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!
Waar ga je ze voor gebruiken trouwens? (Ze kunnen niet zo heel hard, en komen niet zo heel erg laag.)
groeten,
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:52
door danielv
srrry dubbelpost

Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:52
door danielv
gewoon als computer boxjes en het hoeft ook niet hard en ook nite heel erg laag want jumpsstyle en al dat gebonk is toch al uit.
nu luister ik meestal R&B, rock top 40 enzo dus voor deze vond ik ze wel geschikt
Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Wat bedoel je daar mee, dit is mijn eerste setje boxen dat ik ga maken namelijk met hulp van mijn pa die het al wel kan. hij keek net en zei dat wordt mooi die wil ik zeker wel hebben hoor!!!
p.s.
voor computerboxjes heb je ook een versterker nodig miss wil jij wel even een ontwerpje maken??? versterker heb ik wel en trafo ook wel.het is wel mooi als ie er op kan lijken ( van buitenaf dan) en het is een autoversterker ongeveer net zo groot als een autoradio:D
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:56
door danielv
volgens mij bedoelde je dit:
jw schreef:Hoi drugbs, het ontwerp is nog niet af, ik ben er afentoe wel mee bezig. Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Binnenkort een update in het topic van de pico!
Waar ga je ze voor gebruiken trouwens? (Ze kunnen niet zo heel hard, en komen niet zo heel erg laag.)
groeten,
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 19:57
door Nils_vn
drugsb schreef:gewoon als computer boxjes en het hoeft ook niet hard en ook nite heel erg laag want jumpsstyle en al dat gebonk is toch al uit.
nu luister ik meestal R&B, rock top 40 enzo dus voor deze vond ik ze wel geschikt
Voornaamste probleem is de demping en de afwijkende parameters. Daarnaast moet er nog een correctie netwerkje in, of iedergeval een bafflestep filter. Maar misschien kun je die uit de needles 'lenen'.
Wat bedoel je daar mee, dit is mijn eerste setje boxen dat ik ga maken namelijk met hulp van mijn pa die het al wel kan. hij keek net en zei dat wordt mooi die wil ik zeker wel hebben hoor!!!
p.s.
voor computerboxjes heb je ook een versterker nodig miss wil jij wel even een ontwerpje maken??? versterker heb ik wel en trafo ook wel.het is wel mooi als ie er op kan lijken ( van buitenaf dan) en het is een autoversterker ongeveer net zo groot als een autoradio:D
wat je vrij simpel kan doen (zo heb ik nog eentje in gedachten):
2 x 7w velleman kitje met trafo in 1 luidspreker kastje stoppen (vollume ietsiepietsie aanpassen

). Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter een netaansluiting en L+R RCA terminals, daar bovenop (bv) mono mini-jack naar de 2e luidspreker.
Binnenin het printje wel 'juist' aansluiten, ben je rechtshandig, dan is die met vollume regeling rechts, dus linker luidsprekeruitgang sluit je aan de mini-jack.
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 20:06
door danielv
oke en nu gewoon ik snapte het tot Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter
bedoel je met netaanluiting stroomaansluiting???
L+R RCL terminal=dat is toch de "stekker" die in de computer gaat of niet???????????
en dan wil ik een mono minijack aansluiting voor de linkerkast want op de print gaat het draad gewoon via de binnenkant de rechter kast in !!!!!
p.s.
hoeduur is doe 2*7watt + trafo????
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 20:08
door jw
Ja sorry drugb, er ging iets mis, ik heb per ongeluk op quote gedruk ipv wijzig bericht.
7watt is misschien wel iets weinig, ik heb hier een datasheet van Klang und Ton, die geeft 83db/1w/1m rendement op. Hier gaat vervolgens ook nog wat db vanaf vanwege het filter.
Ik moet mijn eigen versterker flink open draaien om een beetje volume te creeren, dus ik weet niet zeker of dit een goeie combinatie is.
Het filter wat er ik moet is om de middentonen te dempen omdat deze te hard worden weergegeven. Misschien is dit van een ander ontwerp met te gebruiken, misschien moet ik er zelf eentje bedenken. Wat dat is hoor je nog wel.
gr
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 20:21
door danielv
jw schreef:Ja sorry drugb, er ging iets mis, ik heb per ongeluk op quote gedruk ipv wijzig bericht.
7watt is misschien wel iets weinig, ik heb hier een datasheet van Klang und Ton, die geeft 83db/1w/1m rendement op. Hier gaat vervolgens ook nog wat db vanaf vanwege het filter.
Ik moet mijn eigen versterker flink open draaien om een beetje volume te creeren, dus ik weet niet zeker of dit een goeie combinatie is.
Het filter wat er ik moet is om de middentonen te dempen omdat deze te hard worden weergegeven. Misschien is dit van een ander ontwerp met te gebruiken, misschien moet ik er zelf eentje bedenken. Wat dat is hoor je nog wel.
gr
oke bedankt,
welk filter bedoel je die houten plankjes??? en wat is een bafflestep filter??
en wat bedoel je met miss kun je die uit de needles lenen?????
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 20:27
door Nils_vn
drugsb schreef:oke en nu gewoon ik snapte het tot Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter
bedoel je met netaanluiting stroomaansluiting???
L+R RCL terminal=dat is toch de "stekker" die in de computer gaat of niet???????????
en dan wil ik een mono minijack aansluiting voor de linkerkast want op de print gaat het draad gewoon via de binnenkant de rechter kast in !!!!!
p.s.
hoeduur is doe 2*7watt + trafo????
idd, netaansluiting is de stroom. Je kan dan of zo'n euro net entree gebruiken:

Gaatje in je kast vanachter, en dan intern naar het printje lussen.
L+R RCA bedoel ik zo een stel mee:
die sluit je dan aan de PC met zo eentje:
het printje komt dus binnen in de rechter kast, samen met de trafo.
Linker luidspreker daar zet je dan ook zo'n 3.5mm (mini) jack aansluiting aan.
versterkertje + trafo kosten samen zo'n €50 als ik me niet vergis.
Edit: 7W rms (30w piek) is RUIM voldoende voor luidsprekertjes waar je geen meter vanaf zit hoor....
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 20:32
door jw
Hoi drugsb,
ik ben niet zo goed in het uitleggen van filters, ik kan je wel een link geven, maar die is niet zo heel simpel;
http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
Hier is iedergeval een voorbeeld van het filter, het filter zit tussen de twee plankjes in. (de spoel, weerstand en condensator)
Geplaatst: wo 27 feb 2008, 22:40
door b_force
Even simpel gezegd wat je met bafflestep doet.
Door de kast krijg je een bultje in het midden/midden-laag frequentie gebeid.
Deze bult is vaak een paar dB harder dan de rest.
Deze moet je dus corrigeren.
Daarbij komt ook nog dat je vaak het afval in het laag extra moet aanpassen, aangezien je geen laag meer overhoud anders.
Dat moet dus ook gecorrigeerd worden.
Geplaatst: do 28 feb 2008, 10:58
door danielv
oke bedankt,
maar hoeduur is zo'n filter precies? en wat heb ik er allemaal voor nodig??
Geplaatst: do 28 feb 2008, 11:01
door danielv
Nils_vn schreef:drugsb schreef:oke en nu gewoon ik snapte het tot Dan krijgt 1 speakertje een pot meter vooraan voor het vollume in te stellen en vanachter
bedoel je met netaanluiting stroomaansluiting???
L+R RCL terminal=dat is toch de "stekker" die in de computer gaat of niet???????????
en dan wil ik een mono minijack aansluiting voor de linkerkast want op de print gaat het draad gewoon via de binnenkant de rechter kast in !!!!!
p.s.
hoeduur is doe 2*7watt + trafo????
idd, netaansluiting is de stroom. Je kan dan of zo'n euro net entree gebruiken:

Gaatje in je kast vanachter, en dan intern naar het printje lussen.
L+R RCA bedoel ik zo een stel mee:
die sluit je dan aan de PC met zo eentje:
het printje komt dus binnen in de rechter kast, samen met de trafo.
Linker luidspreker daar zet je dan ook zo'n 3.5mm (mini) jack aansluiting aan.
versterkertje + trafo kosten samen zo'n €50 als ik me niet vergis.
Edit: 7W rms (30w piek) is RUIM voldoende voor luidsprekertjes waar je geen meter vanaf zit hoor....
ik heb zelf nog een 2*18 watt autoversterker kan ik die ook gebruiken??
Geplaatst: do 28 feb 2008, 14:59
door Nils_vn
drugsb schreef:
ik heb zelf nog een 2*18 watt autoversterker kan ik die ook gebruiken??
Ik weet niet hoe groot dat autoversterkertje is, maar tel daar ook nog eens een trafo (12V) bij.
Vanaf daaruit kan je in principe de zelfde weg inslaan als wat ik voorstel met het velleman kitje... enkel jou versterker ipv de velleman... Komt op het zelfde neer.
Geplaatst: do 28 feb 2008, 16:18
door danielv
[
hier wat foto's van de versterker aleen ik heb we leen datasheet ervan alleen ik snap de hele verterker niet miss kan iemand dat uitleggen??
ook kun je alleen met die potmeter de balans en met die shuifknopjes kun je alleen de equalizer instellen
http://www.nostatech.nl/downloads/Phili ... 2ap150.pdf
hier de datasheet
Geplaatst: do 28 feb 2008, 16:48
door sevenup
Ik zou
zoiets nemen en die mooi inbouwen. Voeding met een externe 12V voeding. Heeft nog wel een koelblok nodig. Ik gebruik regelmatig koelblokken uit oude PCs.

Geplaatst: do 28 feb 2008, 16:55
door Nils_vn
drugsb, als ik die versterker zo zie, zou ik persoonlijk die links laten liggen. Véél te groot en vol met overbodig prul dat je zowiso niet kan gebruiken.
Dat printje van Sevenup ziet er goed uit, lekker weinig componenten, moet je nog wel een extra 12v voeding bij verzinnen (kopen dus;), vordeel van het velleman kitje: enkel trafo aansluiten en klaar).
Sevenup, kan je daar wat meer info (linkje) van geven ?