Is dit het waard om mee aan de gang te gaan?
Geplaatst: di 19 feb 2008, 16:46
Beste,
De vraag.
ik heb enige tijd geleden een paar Sharp CP7700 speakers gekregen van een vriend van me, alleen is het zo dat er 1 woofer kapot is, en de tweeters zijn ook behoorlijk dood.
Nu luister ik zo goed als altijd muziek, dus ik hecht wel waarde aan mooi geluid. Ik ben nu kleine speakers van Kenwood gewend, maar aangezien ik van Sharp helemaal niks ken, weet ik niet echt wat ik er van mag verwachten.
Ik weet inmiddels dat er speakers in zitten van Westra*. Maar hier heb ik ook weinig ervaring mee....
Nu is mijn vraag aan jullie dus of het nuttig is om te zorgen dat ik de drivers er bij probeer te krijgen, en dan vervolgens zelf een kast + wisselfilter erbij te maken, of dat ik beter even kan kijken naar deze speakers, en ze vervolgens vrolijk doneren aan iemand anders en zelf ook nog nieuwe drivers aan te schaffen (waarvoor het budged niet torenhoog is!)?
*De drivers uit de speakers zijn:
Tweeter: Westra ODT-19-6
# Technische Daten:
# Belastbarkeit: 80 W-RMS / 100 W-Max*
# Impedanz: 6 Ohm
# Schalldruck: 91 dB
# Frequenzbereich: *3.5-20 kHz
# Resonanzfrequenz: 960 Hz
Middentoner: Westra KM-100-508
# Technische Daten:
# Belastbarkeit: 50 W-RMS / 80 W-Max*
# Impedanz: 8 Ohm
# Schalldruck: 87 dB
# Frequenzbereich: 1.3-6 kHz
# Resonanzfrequenz: 650 Hz
Twin woofer: Westra KW-200-1324
Technische Daten:
# Belatbarkeit: 70 W-RMS / 120 W-Max
# Impedanz: 4 Ohm
# Schalldruck: 86 dB
# Freuqenzbereich: 30-2000 Hz
# Resonanzfrequenz fs: 30 Hz
# Gesamtgüte Qts: 0,58
# Äquivalentvolumen Vas: 68 l
Wat ik zelf al bekeken en gedaan heb.
Aangezien ik wel graag eens een paar speakers wil bouwen heb ik zelf natuurlijk het nodige zoekwerk al wel verricht, en ik ben er inmiddels achter dat de kastinhoud allemaal af hangt van het Vas van de woofer. Alleen heb ik nu te maken met 2 van die woofers. Hoe zit het dan? Moet je het dan optellen, of met een bepaalde factor vermenigvuldigen?
Ook is het nu een gesloten systeem, maar ik heb gelezen dat een open systeem een vollere en diepere bass geeft, en als 'enige' vereiste had dat de Qts tussen 0.5 en 1 lag. Dus dat zou betkenen dat ik er wel over na kan denken om er een open systeem van de maken. Maar hoe bereken ik dan de diameter en lengte van de pijp? (Alleen een aanzetje is wel genoeg, ik ben niet te lui om zelf wat te doen of uit te zoeken, maar ik kan zoiets simpelweg niet vinden... Ik heb alleen wat gevonden van 'SpeakerCalculator', maar wat ik daar mee moet
)
Dan er er ook nog het wisselfilter. Deze is nu bij één van de twee speakers een beetje door midden gebroken, en moet dus zowieso vervangen worden. Ik ben hier zelf al wel naar aan het kijken geweest, en had zoiets van: 'Ach, gewoon eens een plankje pakken en netjes overzetten.' Echter is het uitvogelen van dit plaatje nog niet zo heel makkelijk voor een leek als mij! Zelfs mijn elektro leraar vond het een tamelijk lastig schema (Ik studeer in de autotechniek, dus krijg basis elektro).
Dus is het verstandig om dan gewoon dit filter om te bouwen naar een filtertje op een plankje, of is het erg lonend om er echt werk van de maken, en zelf uit te zoeken wat het beste zou zijn?
Dan kom je dus bij die verschillende ordes van filters, en dan ben ik helemaal de weg kwijt... Want de ene keer lees je weer dat een laag order filter hier beter is, en hoog order daar... En dan ineens zit het weer anders... Sorry, maar ik snap dat nog niet helemaal... Ik weet perfect waar ze voor bedoeld zijn, en hoe je het op kunt bouwen... Maar hoe je zoiets samenstelt.. Al sla je me dood!
Eind woordje.
Veel vragen, wat bijna doet denken dat ik er nog niet eens naar heb gekeken, maar dit is echter niet zo. Ik heb er al heel wat avond uurtjes in zitten, en heb al heel wat gezien en gelezen, maar ik kom er gewoon niet uit.
Dus als er mensen zijn de me op weg kunnen helpen, of gewoon door een eventueel projectje heen kunnen helpen zou dat erg mooi zijn!
Groetjes,
Gijs
De vraag.
ik heb enige tijd geleden een paar Sharp CP7700 speakers gekregen van een vriend van me, alleen is het zo dat er 1 woofer kapot is, en de tweeters zijn ook behoorlijk dood.
Nu luister ik zo goed als altijd muziek, dus ik hecht wel waarde aan mooi geluid. Ik ben nu kleine speakers van Kenwood gewend, maar aangezien ik van Sharp helemaal niks ken, weet ik niet echt wat ik er van mag verwachten.
Ik weet inmiddels dat er speakers in zitten van Westra*. Maar hier heb ik ook weinig ervaring mee....
Nu is mijn vraag aan jullie dus of het nuttig is om te zorgen dat ik de drivers er bij probeer te krijgen, en dan vervolgens zelf een kast + wisselfilter erbij te maken, of dat ik beter even kan kijken naar deze speakers, en ze vervolgens vrolijk doneren aan iemand anders en zelf ook nog nieuwe drivers aan te schaffen (waarvoor het budged niet torenhoog is!)?
*De drivers uit de speakers zijn:
Tweeter: Westra ODT-19-6
# Technische Daten:
# Belastbarkeit: 80 W-RMS / 100 W-Max*
# Impedanz: 6 Ohm
# Schalldruck: 91 dB
# Frequenzbereich: *3.5-20 kHz
# Resonanzfrequenz: 960 Hz
Middentoner: Westra KM-100-508
# Technische Daten:
# Belastbarkeit: 50 W-RMS / 80 W-Max*
# Impedanz: 8 Ohm
# Schalldruck: 87 dB
# Frequenzbereich: 1.3-6 kHz
# Resonanzfrequenz: 650 Hz
Twin woofer: Westra KW-200-1324
Technische Daten:
# Belatbarkeit: 70 W-RMS / 120 W-Max
# Impedanz: 4 Ohm
# Schalldruck: 86 dB
# Freuqenzbereich: 30-2000 Hz
# Resonanzfrequenz fs: 30 Hz
# Gesamtgüte Qts: 0,58
# Äquivalentvolumen Vas: 68 l
Wat ik zelf al bekeken en gedaan heb.
Aangezien ik wel graag eens een paar speakers wil bouwen heb ik zelf natuurlijk het nodige zoekwerk al wel verricht, en ik ben er inmiddels achter dat de kastinhoud allemaal af hangt van het Vas van de woofer. Alleen heb ik nu te maken met 2 van die woofers. Hoe zit het dan? Moet je het dan optellen, of met een bepaalde factor vermenigvuldigen?
Ook is het nu een gesloten systeem, maar ik heb gelezen dat een open systeem een vollere en diepere bass geeft, en als 'enige' vereiste had dat de Qts tussen 0.5 en 1 lag. Dus dat zou betkenen dat ik er wel over na kan denken om er een open systeem van de maken. Maar hoe bereken ik dan de diameter en lengte van de pijp? (Alleen een aanzetje is wel genoeg, ik ben niet te lui om zelf wat te doen of uit te zoeken, maar ik kan zoiets simpelweg niet vinden... Ik heb alleen wat gevonden van 'SpeakerCalculator', maar wat ik daar mee moet
Dan er er ook nog het wisselfilter. Deze is nu bij één van de twee speakers een beetje door midden gebroken, en moet dus zowieso vervangen worden. Ik ben hier zelf al wel naar aan het kijken geweest, en had zoiets van: 'Ach, gewoon eens een plankje pakken en netjes overzetten.' Echter is het uitvogelen van dit plaatje nog niet zo heel makkelijk voor een leek als mij! Zelfs mijn elektro leraar vond het een tamelijk lastig schema (Ik studeer in de autotechniek, dus krijg basis elektro).
Dus is het verstandig om dan gewoon dit filter om te bouwen naar een filtertje op een plankje, of is het erg lonend om er echt werk van de maken, en zelf uit te zoeken wat het beste zou zijn?
Dan kom je dus bij die verschillende ordes van filters, en dan ben ik helemaal de weg kwijt... Want de ene keer lees je weer dat een laag order filter hier beter is, en hoog order daar... En dan ineens zit het weer anders... Sorry, maar ik snap dat nog niet helemaal... Ik weet perfect waar ze voor bedoeld zijn, en hoe je het op kunt bouwen... Maar hoe je zoiets samenstelt.. Al sla je me dood!
Eind woordje.
Veel vragen, wat bijna doet denken dat ik er nog niet eens naar heb gekeken, maar dit is echter niet zo. Ik heb er al heel wat avond uurtjes in zitten, en heb al heel wat gezien en gelezen, maar ik kom er gewoon niet uit.
Dus als er mensen zijn de me op weg kunnen helpen, of gewoon door een eventueel projectje heen kunnen helpen zou dat erg mooi zijn!
Groetjes,
Gijs