Pagina 1 van 1

Meetprobleem ?

Geplaatst: wo 06 feb 2008, 21:29
door Jorrit
Hallo,

Ik heb een raar probleem met meten. Ik weet niet of dit aan de mic ligt of aan de software. Ik heb een meet mic gemaakt met Panasonic WM-61A capseltje. Deze heb ik in een dunne alluminium buis gezet. Als meet software gebruik ik Arta. In het plotje krijg ik vervolgens zeer een soort combing effect. Ik kan dit niet nader verklaren. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ? De meting is van een yamaha msp 5 met een xxls12 gesloten sub erbij gecrossed op 100Hz.

Alvast bedankt.
Jorrit.

Geplaatst: wo 06 feb 2008, 21:46
door DIY_Freak
Maak je met Arta gebruik van een referentiekanaal, of alleen de input van de mic pre? Wat gebruik je als pre? Heb je een andere mic om de meting te herhalen? En tot slot, heb je de capsule gemodficeerd?

Geplaatst: wo 06 feb 2008, 22:00
door Jorrit
Ik maak geen gebruik van een referentie kanaal. Als preamp gebruik ik mijn mengpaneel waarop ik de EQ uitgeschakeld heb. Deze hangt aan mijn M-audio delta 1010 geluidskaart. Ik heb zo geen andere meet mic op het moment. Ik heb het capsel gemodificeerd. Ik zou het eventueel nog eens kunnen proberen met een ongemodificeerde.

Geplaatst: do 07 feb 2008, 7:12
door DIY_Freak
Jorrit schreef:
Ik maak geen gebruik van een referentie kanaal. Als preamp gebruik ik mijn mengpaneel waarop ik de EQ uitgeschakeld heb. Deze hangt aan mijn M-audio delta 1010 geluidskaart. Ik heb zo geen andere meet mic op het moment. Ik heb het capsel gemodificeerd. Ik zou het eventueel nog eens kunnen proberen met een ongemodificeerde.
Schade bij het modificeren is niet ondenkbaar. Je zou de meting nog eens kunnen herhalen zonder versterking. De kans bestaat dat je min of meer dezelfde curve krijgt.

Geplaatst: do 07 feb 2008, 12:16
door Jorrit
Bedankt voor de hulp :)

Ik heb het probleem gevonden denk ik. Er bleek een fout in de instellingen te zijn waardoor het singaal wat uitgestuurt werd bij het signaal van de microfoon opgeteld werd.

Hieronder 2 nieuwe metingen. 1 op 20 cm afstand en 1 op 1 meter afstand.
Dat de meting van 1 meter afstand een stuk slechter is dan 20 cm kan dat kloppen of gaat er hier nog iets mis ?

Geplaatst: do 07 feb 2008, 12:29
door hovingtim
De meting op een afstand van 1 meter is natuurlijk veel meer ondervonden aan reflecties en kamerinvloeden dan een meting die bijna in het hart van de speaker zit.

Geplaatst: do 07 feb 2008, 20:50
door DIY_Freak
hovingtim schreef:
De meting op een afstand van 1 meter is natuurlijk veel meer ondervonden aan reflecties en kamerinvloeden dan een meting die bijna in het hart van de speaker zit.
Precies. Je zou de window moeten verkleinen. Daar staat vast iets over geschreven in de ARTA handleiding. Door het verkleinen van de window gaat wel het effectieve bandbereik in het laag naar de knoppen. Een google naar 'FFT measurement window resolution' levert een veelvoud aan hits op waaronder bijv:
http://www.lds-group.com/docs/site_docu ... indows.pdf

Als je (veel) meer over metingen wilt weten kan ik je het boek van D'Appolito getiteld 'Testing Loudspeakers' van harte aanbevelen. Dat is het standaard werk voor luidsprekermetingen.Er is dacht ik ook een NL vertaling van te vinden.

Geplaatst: do 07 feb 2008, 21:50
door Jorrit
Oke, bedankt voor de hulp :)
Ik ga nog eens experimenteren hiermee. Ik heb net die link even doorgelezen en dat maakt het een stuk duidelijker bedankt.
Hoop het meten binnenkort onder de knie te hebben zodat ik mijn D'appolito kan doormeten als ik deze af heb. Het scheelt dat ik filter met een dcx2496 dus ik kan gelukkig makkelijk wijzegingen maken als ik wat fout doe :roll: