Pagina 1 van 2
Kastje voor midden en hoog.
Geplaatst: ma 04 feb 2008, 18:10
door kevincejanssen
Kastje voor midden en hoog.
Zoals de titel verteld er komt dus een kastje voor de midden en hoge tonen.
De units:
Goedkoop piezo tweetertje met een hoorn.
Middentoner uit een andere speaker.
Verder neem ik 18mm mdf en gebruik hier een Festool cirkelzaag met rails.
De rondding van de hoorn voor de middentoner maak ik van tri-plex.
Hier onder de bouwtekeningen en een zaagplan.
Geplaatst: ma 04 feb 2008, 18:26
door sevenup
Hoe ga je deze filteren tov je subwoofers?
Geplaatst: ma 04 feb 2008, 18:33
door kevincejanssen
Aangezien ik niet zo veel geld heb stop ik hier een scheidings filter in en sluit hem daarna aan op een huis tuin en keuken versterker van 2 x 66 watt rms.
Geplaatst: do 07 feb 2008, 19:49
door kevincejanssen
Vandaag het hout gezaagd niet echt boeiend dus, morgen fotos van de montage.
Geplaatst: do 07 feb 2008, 22:09
door bartsegers
als je dit hoorntje simuleert in hornresp komt het niet erg laag.
haal je dat met je subjes?
Ik zou jou glijbvaantjes niet hoger dan 150hz crosen namelijk.
Geplaatst: vr 08 feb 2008, 21:14
door kevincejanssen
Hoezo rond de 150 Hz ? Nu worden ze rond de 800 gescheiden.
Geplaatst: vr 08 feb 2008, 21:51
door Vuurkat
Ik denk niet dat de hoorn bij je subwoofer nog veel doet bij 800Hz.
Misschien werkt het nog als je de topkast in de hoek zet.
Geplaatst: vr 08 feb 2008, 23:13
door kevincejanssen
De hoorn niet maar de speaker toch wel?
Geplaatst: za 09 feb 2008, 12:12
door bartsegers
800 hz voor een glijbaan is echt heel hoog.
Zeker met die drivers, die verdoezelen heel het klankbeeld zo.
Geplaatst: za 09 feb 2008, 13:26
door kevincejanssen
Dus de glijbaantjes tot de 150? en met wat voor kasten/speakers kan ik dan de tonen vanaf de 150 goed laten horen
Geplaatst: za 09 feb 2008, 14:26
door bartsegers
Ja, ik snap de insteek van de hoorngeladen topkast eigenlijk helemaal niet. Een hoorngeladen topkast zorgt voor meer output en meer bundeling. Maar als je zo een klein hoorntje maakt, is het effect weg....
Een grote conische midhoorn die laag genoeg komt is dus de oplossing.
Dan heb je echt hoog rendement laag, en goed rendement mid (en hoog)
Geplaatst: za 09 feb 2008, 15:42
door kevincejanssen
Het is eigelijk meer voor de "look". Maar met een simpel bass-reflex kastje met bijv een 12" speakertje kan ik dan de de 150t/m800Hz creëren?
Geplaatst: za 09 feb 2008, 15:50
door sevenup
kevincejanssen schreef:Het is eigelijk meer voor de "look". Maar met een simpel bass-reflex kastje met bijv een 12" speakertje kan ik dan de de 150t/m800Hz creëren?
Ik zou een fatsoenlijke 2-weg basreflex maken. Scheidingsfrequentie tussen 2000=3000 Hz ( ligt aan gebruikte horntweeter )
Geplaatst: ma 11 feb 2008, 17:01
door kevincejanssen
Geplaatst: ma 11 feb 2008, 18:02
door sevenup
Dacht dat je een hoornverloop wou maken voor die middentoner?
Hoe ga je een en ander nu nog filteren? Beetje overkill aan drivers voor 1 kanaal.
Ik zou gewoon een 12" tweewegje maken vanaf 100-150Hz met de glijbaan eronder...
Geplaatst: ma 11 feb 2008, 18:11
door kevincejanssen
De hoorn komt er nog in maar heb hier geen betonplex omdat er nogal wat druk op de gebogen tri-plex plaatjes komt.
maar met bijv
zo'n speaker vanaf 100 a 150 Hz tot aan de 2000Hz?
Geplaatst: ma 11 feb 2008, 21:07
door bartsegers
niet de driver (ja oke een beetje) maar de hoorn zorgt ervoor welke laagst weer te geven frequentie is!
je moet nu eenmaal een bepaalde lengte hebben en openingshoek, daar ontkom je niet aan. Nu is het houtverspilling, en gewicht toevoegen helaas.
Als je serieus verder wilt gaan, moet je zeker de theorie erop na gaan slaan! kijk bv eens naat commerciele producten (peavey oud hout spul etc)
mvg
Geplaatst: di 19 feb 2008, 12:32
door Vuurkat
Als je ze in de hoek zet komen ze nog wel lager.
De hoorn is dan 1/8 zo lang als dat ie zou zijn als ie normaal zou moeten zijn. Maar mid/hoog kasten zet je vaak niet in een hoek.
Misschien kan je een 12" breedbander kopen en dan je piëzo erbij gebruiken.
Rendement is dan aardig hoog. En ze komen dan tot 200Hz.
Geplaatst: di 19 feb 2008, 14:39
door kevincejanssen
ze zijn nu bijna klaar, maar bedankt voor de tips. Zal er aan denken in de toekomst.
Geplaatst: di 19 feb 2008, 14:45
door kevincejanssen
sevenup schreef:Ik zou gewoon een 12" tweewegje maken vanaf 100-150Hz met de glijbaan eronder...
Zoiets dus:
Geplaatst: di 19 feb 2008, 15:26
door sevenup
kevincejanssen schreef:sevenup schreef:Ik zou gewoon een 12" tweewegje maken vanaf 100-150Hz met de glijbaan eronder...
Zoiets dus:
Meer
zoiets...
Geplaatst: wo 20 feb 2008, 20:06
door kevincejanssen
Maar die tweeter die hoef ik juist niet

Geplaatst: do 21 feb 2008, 8:52
door sevenup
kevincejanssen schreef:Maar die tweeter die hoef ik juist niet

Was maar een idee qua model. Je zou gewoon je bestaande pieze hoorn kunnen nemen samen met een 12" speaker
Geplaatst: do 21 feb 2008, 11:13
door kevincejanssen
Aah oke, maar wat zijn een beetje betaalbare 12" speakers?
deze?
Geplaatst: do 21 feb 2008, 12:06
door Vuurkat
Als je breedbanders neemt kan je misschien ook zonder piëzo. Dan klinkt het wat minder schel.
Je haalt dan niet de 20kHz maar er zijn wel meet boxen die dat niet halen.