De "beste"18"woofer voor een sub
Moderator: Beheerdersteam
De "beste"18"woofer voor een sub
Hallo,
Ik wil een goede gesloten sub bouwen voor bij mijn dipole speakers ( http://my.hifi.nl/?user=748 ). Het dipole laag >50hz wordt verzorgd door de Ciare 15.75 NdW1. Een dipole sub gaat niet werken voor het laagste laag (drive, dynamiek en zo nu en dan druk voor een film), dus gesloten lijkt mij de beste keus.
De woofer die er voor mij uitspringt is de BMS 18N850-4 . In 100 liter gaat de Qtc aardig naar de 0,5. Met een 4e orde LP op 50hz en 6db boost haalt hij 20hz prima. Heeft iemand ervaring met deze woofer? Of zijn er nog andere alternatieven?
Groet,
Jeroen
Ik wil een goede gesloten sub bouwen voor bij mijn dipole speakers ( http://my.hifi.nl/?user=748 ). Het dipole laag >50hz wordt verzorgd door de Ciare 15.75 NdW1. Een dipole sub gaat niet werken voor het laagste laag (drive, dynamiek en zo nu en dan druk voor een film), dus gesloten lijkt mij de beste keus.
De woofer die er voor mij uitspringt is de BMS 18N850-4 . In 100 liter gaat de Qtc aardig naar de 0,5. Met een 4e orde LP op 50hz en 6db boost haalt hij 20hz prima. Heeft iemand ervaring met deze woofer? Of zijn er nog andere alternatieven?
Groet,
Jeroen
Waarom de 4 ohm versie? De 8ohm versie lijkt mij iets beter.
Ik heb de 8ohm versie. Wat mij betreft is de 18N850 niet te verslaan van de 18"woofers als het om sub gaat. De v1 en v2 zijn iets minder subgericht.
xmax lineair one way van 13mm is echt fors en daarmee heb je meer luchtverplaatsing tot je beschikking dan de meeste 21"PA woofers.
De Beyma G550 is wellicht net zo goed als de BMS, maar heeft minder xmax.
Aurasound heeft ook een mooie 18"PA woofer. Die is alleen wat overprijst..
mvg,
Martijn
Ik heb de 8ohm versie. Wat mij betreft is de 18N850 niet te verslaan van de 18"woofers als het om sub gaat. De v1 en v2 zijn iets minder subgericht.
xmax lineair one way van 13mm is echt fors en daarmee heb je meer luchtverplaatsing tot je beschikking dan de meeste 21"PA woofers.
mvg,
Martijn
8 ohm kan natuurlijk ook. Hoe heb jij hem toegepast? Ook een 100 liter kast?Montana schreef:Waarom de 4 ohm versie? De 8ohm versie lijkt mij iets beter.
mvg,
Martijn
90 liter netto gesloten met 40% Baf vulling. Ik heb hem in stereo.JeroenKV schreef:8 ohm kan natuurlijk ook. Hoe heb jij hem toegepast? Ook een 100 liter kast?Montana schreef:Waarom de 4 ohm versie? De 8ohm versie lijkt mij iets beter.
mvg,
Martijn
12dB filter op 18Hz en dan nog een 12dB filter op de gewenste cross frequentie.
mvg,
Martijn
Sounds like a winner! Hoe bevalt hij? Jij hebt toch ook OB?Montana schreef:90 liter netto gesloten met 40% Baf vulling. Ik heb hem in stereo.JeroenKV schreef:8 ohm kan natuurlijk ook. Hoe heb jij hem toegepast? Ook een 100 liter kast?Montana schreef:Waarom de 4 ohm versie? De 8ohm versie lijkt mij iets beter.
mvg,
Martijn
12dB filter op 18Hz en dan nog een 12dB filter op de gewenste cross frequentie.
mvg,
Martijn
Je kent mijn open baffle topic toch?
Sub is perfect. Druk op de oren hou je altijd met gesloten subwoofers jammergenoeg, maar met deze woofer is het heel moeiteloos. Nooit gebrek aan headroom. Dipool klinkt wel beter, hoewel je onredelijk veel woofers moet hebben om goed tot 20Hz te komen.. Dipool heb ik daarom het liefst zo laag mogelijk gecrosst naar een sub.
Sub is perfect. Druk op de oren hou je altijd met gesloten subwoofers jammergenoeg, maar met deze woofer is het heel moeiteloos. Nooit gebrek aan headroom. Dipool klinkt wel beter, hoewel je onredelijk veel woofers moet hebben om goed tot 20Hz te komen.. Dipool heb ik daarom het liefst zo laag mogelijk gecrosst naar een sub.
Heb ik toch het goede systeem voor mij! Heb je er echt 2 nodig? Ik vind 1 wel genoeg.
Ik zit ook nog te denken aan de 15N840 in 70 liter (gelijke Qtc). Dat past wat beter in de inrichting zullen we maar zeggen!
Als ik in WinIsd een LP 4e orde op 50hz zet met boost in het laag heeft de 18N 7db nodig en de 15N 8db om strak tot 20hz te gaan. Zeker met roomgain (3-6db) zou de 15N toch ook goed moeten werken?
Ik zit ook nog te denken aan de 15N840 in 70 liter (gelijke Qtc). Dat past wat beter in de inrichting zullen we maar zeggen!
Als ik in WinIsd een LP 4e orde op 50hz zet met boost in het laag heeft de 18N 7db nodig en de 15N 8db om strak tot 20hz te gaan. Zeker met roomgain (3-6db) zou de 15N toch ook goed moeten werken?
Ligt aan de eisen.. Als je qua output gelijk wil zitten aan de mid en tweeter heb je meer woofers nodig dan je denkt. 100dB ex roomgain op 20Hz is wel het minimale wat ik zou aanhouden als je een goede sub bouwt. Je wil immers zo weinig mogelijk xmax aanspreken ivm vervorming.JeroenKV schreef:Heb ik toch het goede systeem voor mij! Heb je er echt 2 nodig? Ik vind 1 wel genoeg.
Ik zit ook nog te denken aan de 15N840 in 70 liter (gelijke Qtc). Dat past wat beter in de inrichting zullen we maar zeggen!![]()
Een enkele 15N840 heeft trouwens bijna de lineaire vd van een PD2140, maar de grotere woofer vervormt denk ik altijd minder.
13mm keer 1200= 1,56 liter one wayJeroenKV schreef:De max output is bij 20hz voor de 18N 105db en voor de 15N 104db (volgens WinIsd, zonder room gain). Cone excursion scheelt 0,4 mm. De delay neemt alleen iets toe (1 - 1,5 ms), maar of dat hoorbaar is?!?!?
14 keer 800= 1,12 liter one way
Dat zal toch wel meer als 1dB verschil in output geven.
The bigger the better.
Ik denk dat je bij alle twee niet in de kamer wilt zitten als ze dat geven!Montana schreef:13mm keer 1200= 1,56 liter one wayJeroenKV schreef:De max output is bij 20hz voor de 18N 105db en voor de 15N 104db (volgens WinIsd, zonder room gain). Cone excursion scheelt 0,4 mm. De delay neemt alleen iets toe (1 - 1,5 ms), maar of dat hoorbaar is?!?!?
14 keer 800= 1,12 liter one way
Dat zal toch wel meer als 1dB verschil in output geven.
The bigger the better.
Een 70 liter kast met de 15N past gewoon beter in de kamer. Ik denk dat dat hem wordt. (90 (H) * 40 (B) * 32 (D) cm).
Dan is het topic dus eigenlijk: "De beste 15" PA woofer voor in een gesloten sub"
Hij zal wel niet zo hard kunnen als de veelbesproken creative van Henkjan of een NS15, maar je hebt wel lekker veel rendement, hoewel de creative wb. rendement rond 20Hz wel niet lager zal zitten dan de 15N840. In de 15"range zit ook veel niet PA.
Ben benieuwd naar het bouwverslag!
Hij zal wel niet zo hard kunnen als de veelbesproken creative van Henkjan of een NS15, maar je hebt wel lekker veel rendement, hoewel de creative wb. rendement rond 20Hz wel niet lager zal zitten dan de 15N840. In de 15"range zit ook veel niet PA.
Ben benieuwd naar het bouwverslag!
-
Audioslave
SDX15
Een 15" Woofer voor de echte subwoofer! 790cm2 oppervlakte en 30mm Xmax (one-way) zorgen voor een in deze prijsklasse (en ver daarboven) ongeevenaarde laagweergave.
XBL2 technologie, Glasvezel/Nomex membraan, gegoten aluminium korf, 4laags 3" dubbele speekspoel, koperen kortsluitring, 1500W belastbaarheid.
Ondanks de prestaties, is de benodigde kast nog vrij beschaafd: vanaf 100 liter gesloten, of 140 liter met passief membraan.
Download datasheet
Prijs: € 375,=
Tijdelijke introdructieprijs: € 345,67 !
http://www.juoiga.nl/
Nu zit ook met probleem ik ga ook graag voor 70 liter maar deze Sdx15 is geschikt vanaf 100 liter ,maar lijkt mij wel dat deze lager gaat dan de eerder genoemde BMS woofer .
Lijkt mij wel beest van woofer mooie UCD/DSP erop dat lijkt mij zeer goede combi staat bij mij op mijn verlanglijstje
Mvg Audioslave
Een 15" Woofer voor de echte subwoofer! 790cm2 oppervlakte en 30mm Xmax (one-way) zorgen voor een in deze prijsklasse (en ver daarboven) ongeevenaarde laagweergave.
XBL2 technologie, Glasvezel/Nomex membraan, gegoten aluminium korf, 4laags 3" dubbele speekspoel, koperen kortsluitring, 1500W belastbaarheid.
Ondanks de prestaties, is de benodigde kast nog vrij beschaafd: vanaf 100 liter gesloten, of 140 liter met passief membraan.
Download datasheet
Prijs: € 375,=
Tijdelijke introdructieprijs: € 345,67 !
http://www.juoiga.nl/
Nu zit ook met probleem ik ga ook graag voor 70 liter maar deze Sdx15 is geschikt vanaf 100 liter ,maar lijkt mij wel dat deze lager gaat dan de eerder genoemde BMS woofer .
Lijkt mij wel beest van woofer mooie UCD/DSP erop dat lijkt mij zeer goede combi staat bij mij op mijn verlanglijstje
Mvg Audioslave
Als je hem in Canada bestelt is het een stuk goedkoper. 259 dollar + verzendkosten en import is ongeveer 250 euro met de huidige koers......Dan vind ik 345 euro best duur!
http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX15
http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX15
-
Audioslave
Nooit eens iets bij b.v. www.partsexpress.com besteld?Audioslave schreef:Ik had de SDX15 ook wel goedkoper verwacht , ik sta altijd open voor goedkopere SDX15![]()
Maar om hem nu uit Canada te halen lijkt mij ook riskante onderneming en daar komen toch ook nog tax/invoer bijop ?
Mvg Audioslave
De prijs in Canada is 250 dollar met een koers van 1,46 tegen de euro kun je aardig wat extra kosten kwijt.
-
Audioslave
@JeroenKV er is op Htforum een powerbuy gaande
zie :http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=69877.0
Daar zou de unit bij genoeg aantallen zo,n 250 Euro gaan kosten.
Hoop dat het gaat lukken de Powerbuy
zie :http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=69877.0
Daar zou de unit bij genoeg aantallen zo,n 250 Euro gaan kosten.
Hoop dat het gaat lukken de Powerbuy
-
Audioslave
65/70 liter is dat niet beetje weinig voor een woofer als formaat als de SDX15 , om toch het juiste laag te bereiken is toch 100 liter nodig en nog beter is 115 liter na wat ik gelezen heb .
65/70 liter heb je dan niet een enorm vermogen nodig om de SDX15 zodanig laag gaat wat aceptabel is ?
Mvg Audioslave
65/70 liter heb je dan niet een enorm vermogen nodig om de SDX15 zodanig laag gaat wat aceptabel is ?
Mvg Audioslave