Reference monitor SE in zuilvorm
Geplaatst: do 24 jan 2008, 22:48
Hallo allemaal,
Na een tijdje tevreden geluisterd te hebben naar mijn Tempo's begint het weer te kriebelen. Het is tijd om weer te gaan bouwen. Niet zo spectaculair of vernieuwend als sommige ontwerpen hier, maar hopelijk voldoende vermakelijk voor dit forum.
Mijn oog (oor) is gevallen op de Reference Monitor SE, maar ik wil 'm in een zuilvorm bouwen omdat ik dat mooier vind. Het doel is om een speaker te krijgen welke qua uiterlijk enigszins lijkt op de Marten Miles 3. Zie http://www.marten.se
Om niet zo maar wat aan te rommelen heb ik de hulp gevraagd aan 2 specialisten.
Als eerste heb ik een paar vragen via de mail gesteld over mijn ideeën aan de ontwerper Rolph Smulders.
CJ: De Reference Monitor SE heeft volgens mij een inhoud van 16 liter netto. Kan ik de inhoud vergroten naar bijv 20- 25l zonder aanpassing van het filter? Ik weet dat ik wel de basreflexpoort moet aanpassen.
RS: De grootte kan straffeloos aangepast worden naar 25 liter en zelfs nog groter, stemt u wel de kast af op ca. 30Hz, anders verloopt de weergave in het laag niet lineair.
CJ: Alle verticale zijden van de Reference Monitor SE zijn afgerond met een afrondfrees (r=10?). Kan ik dit ongestraft achterwege laten ? Ik wil het ontwerp wel afronden maar dan met een frees met r=2mm.
RS: Geen probleem
CJ: De luidspreker Miles 3 is smaller waardoor de breedte van de baffle wijzigt van 240mm naar 220mm. Is dit een probleem?
RS: Ook geen probleem.
Het voornaamste antwoord was de bevestiging over het vergroten van het volume en de breedte van de baffle. Over het afronden moet ik me nog maar eens bedenken.
Na de reactie van Rolph maar eens aan de slag gegaan met Sketchup. Man man, wat een drama; daarom het project maar op een laag pitje gezet.
Totdat op het forum een andere specialist verscheen; we kennen ‘m allemaal als de Jan des Bouvri van de bracing, aka Hondasnl. Toen ik vroeg of hij mij wilde helpen met een tekening reageerde hij meteen positief en maakte na enkele mailwisselingen de onderstaande geweldige tekeningen.
Het enige wat nog niet klopt aan deze tekening is de basreflexpoort, die moet ik nog berekenen.
Ik heb alle spullen al in huis; moet alleen de tijd nog vinden om een begin te maken.
Met de bouw zullen vanzelf ook de vragen komen; over de bracing, afstemming, inhoud enz.. Wordt vervolgd dus…
Na een tijdje tevreden geluisterd te hebben naar mijn Tempo's begint het weer te kriebelen. Het is tijd om weer te gaan bouwen. Niet zo spectaculair of vernieuwend als sommige ontwerpen hier, maar hopelijk voldoende vermakelijk voor dit forum.
Mijn oog (oor) is gevallen op de Reference Monitor SE, maar ik wil 'm in een zuilvorm bouwen omdat ik dat mooier vind. Het doel is om een speaker te krijgen welke qua uiterlijk enigszins lijkt op de Marten Miles 3. Zie http://www.marten.se
Om niet zo maar wat aan te rommelen heb ik de hulp gevraagd aan 2 specialisten.
Als eerste heb ik een paar vragen via de mail gesteld over mijn ideeën aan de ontwerper Rolph Smulders.
CJ: De Reference Monitor SE heeft volgens mij een inhoud van 16 liter netto. Kan ik de inhoud vergroten naar bijv 20- 25l zonder aanpassing van het filter? Ik weet dat ik wel de basreflexpoort moet aanpassen.
RS: De grootte kan straffeloos aangepast worden naar 25 liter en zelfs nog groter, stemt u wel de kast af op ca. 30Hz, anders verloopt de weergave in het laag niet lineair.
CJ: Alle verticale zijden van de Reference Monitor SE zijn afgerond met een afrondfrees (r=10?). Kan ik dit ongestraft achterwege laten ? Ik wil het ontwerp wel afronden maar dan met een frees met r=2mm.
RS: Geen probleem
CJ: De luidspreker Miles 3 is smaller waardoor de breedte van de baffle wijzigt van 240mm naar 220mm. Is dit een probleem?
RS: Ook geen probleem.
Het voornaamste antwoord was de bevestiging over het vergroten van het volume en de breedte van de baffle. Over het afronden moet ik me nog maar eens bedenken.
Na de reactie van Rolph maar eens aan de slag gegaan met Sketchup. Man man, wat een drama; daarom het project maar op een laag pitje gezet.
Totdat op het forum een andere specialist verscheen; we kennen ‘m allemaal als de Jan des Bouvri van de bracing, aka Hondasnl. Toen ik vroeg of hij mij wilde helpen met een tekening reageerde hij meteen positief en maakte na enkele mailwisselingen de onderstaande geweldige tekeningen.
Het enige wat nog niet klopt aan deze tekening is de basreflexpoort, die moet ik nog berekenen.
Ik heb alle spullen al in huis; moet alleen de tijd nog vinden om een begin te maken.
Met de bouw zullen vanzelf ook de vragen komen; over de bracing, afstemming, inhoud enz.. Wordt vervolgd dus…