Pagina 1 van 6
hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 16:45
door danielv
mijn vraag is hoe kan mijn speakers 2 keer zo hard laten klinken, zonder ze kapot te laten gaan.
ik heb nu zelf een boombox en een versterker
( 2*8 " woofers) en
2* piezo tweeters
en ik gebruik een 2*40 watt versterker.
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 17:04
door Vuurkat
Compressie en oversturing bij de mp3's.
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 17:05
door danielv
Vuurkat schreef:Compressie en oversturing bij de mp3's.
oke en hoe doe ik dat??
( ik snap audacity niet zo heel goed)
( en vuurkat wil je ff op msn komen)
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 17:06
door Vuurkat
.
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 17:10
door Soundexcel
Compressie en oversturing bij de mp3's.
Ik neem aan dat het duidelijk is dat dit een grap is........
Speakers 2x zo hard laten klinken is niet mogelijk.
Dan moet je zwaardere speakers kopen/bouwen
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 17:11
door Vuurkat
.
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 17:24
door Soundexcel
Is geen grap.. probeer zelf maar.
Ooit wel eens de 'radio edit' gehoord? Daar gebruiken ze compressie.
Als je oversturing doet dan heb je geen grote pieken meer en de rest maar 50%, maar dan mis je de pieken en is de rest 100%.
Kwaliteitsverlies is er wel.
Beste vuurkat.
Ik ben 8 jaar lang radio geluids technicus geweest.
Ik heb een eigen muziek studio.
Ik ben sinds 2,5 jaar TV geluids technicus
en daarnaast ook nog geregeld theater geluids technicus.
In compressie ben ik dus redelijk thuis.
Maar laten we sirieus zijn.
Dit is toch geen oplossing om je geluids systeem harder te laten klinken.
Er zijn mensen die 20 jaar ervaring hebben en nu een cd goed kunnen masteren. Compressie is zeer ingewikkeld.
En dus zal het in dit geval ALTIJD voor enorme geluids kwaliteit verliezen zorgen.
Ooit wel eens de 'radio edit' gehoord? Daar gebruiken ze compressie
Buiten klassieke muziek heeft elke opname compressie.
Er zijn er maar heel weinig waar dit niet het geval zal zijn.
Een radio edit is niet anders gemasterd dan een normaal nummer.
Vaak is hij alleen ingekort naar 3 tot 3,5 minuten.
als je oversturing doet dan heb je geen grote pieken meer en de rest maar 50%, maar dan mis je de pieken en is de rest 100%.
Oversturen = clippen = blokgolf = is kraken en tikken.
Dit slaat dus redelijk nergens op.
Pieken haal je weg met een limiter of soft clippen. Dit zijn totaal andere processen.
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 17:56
door Martijn M
Heb je een equalizer of anders een pc?
Ik zou alle laag onder bijv. 70 hz wegfilteren en dan vlak daarboven de boel een beetje boosten. Dan wordt de woofer m.n. in mechanische zin minder belast, maar door de gekke processor tussen onze oren lijkt het of er er wel veel bas aanwezig is.
Geplaatst: zo 20 jan 2008, 19:08
door danielv
Martijn M schreef:Heb je een equalizer of anders een pc?
Ik zou alle laag onder bijv. 70 hz wegfilteren en dan vlak daarboven de boel een beetje boosten. Dan wordt de woofer m.n. in mechanische zin minder belast, maar door de gekke processor tussen onze oren lijkt het of er er wel veel bas aanwezig is.
ik heb een eqaulizer op mijn mobiel ( bas treble en spraak enzo) en eentje op mijn versterker ( van bass en treble en balance enzo maar ik weet niet of dat helpt
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 10:05
door Vuurkat
.
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 12:25
door voodooless
Vuurkat schreef:Het klopt dat het met oversturen nergens meer naar klinkt, maar het lijkt wel harder.
Je voldoet echter niet aan de tweede voorwaarde: je mag niets slopen! En met oversturen ben je toch echt wel je spul aan het slopen, met name de tweeter.
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 13:11
door audiomanics
Ik ken eigenlijk maar een manier om minimaal 3dB boost te krijgen: rendement verhogen... Hoorns doen dat..
Vervormen klinkt harder, minder prettig... Maar het is net zoiets als de uitlaat onder je brommer vandaan halen en dan denken dat je een stuk harder rijdt...
Kees
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 15:58
door Vuurkat
Oplossing is gevonden: andere versterker (2x 80W).
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 16:00
door voodooless
Verder: wat is twee keer zo hard? Puur in dB's of subjectief? In het laatste geval heb je een 400W versterker nodig (factor 10)

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 16:04
door Vuurkat
.
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 16:14
door voodooless
Efficiëntie van de speaker is dan 89dB, dat is niet waanzinnig goed (voor PA in ieder geval). Hoorn is inderdaad gewoon de beste optie om meer rendement te krijgen, zonder dat je daarbij de units verder moet pushen. Het gaat wel flink groter worden.
Maareh, wat is eigenlijk het nut van dit geintje?
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 16:29
door Paul
Is het zo'n Gamma boombox voor in de auto?
Koop er dan gewoon nog een bij...
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 16:34
door Vuurkat
.
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 16:46
door sevenup
Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...
Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 21:08
door danielv
sevenup schreef:Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...
Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:P
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.
en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 21:08
door danielv
sevenup schreef:Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...
Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:P
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.
en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 21:56
door hovingtim
1x is voldoende,
Maar als het alleen maar hard moet dan zou ik gewoon eens kijken naar een goedkope PA set. Beetje zinloos om je geld inzelfbouw te steken want zonder parameters gaat ook een glijbaan hoorn niet lukken. Verder kan je niet zomaar op iedere tweeter een hoorn zetten ivm met bundeling.
BTW sluit gewoon je boomboxen op een 200watt versterker aan dan heb je tenminste voor 3 seconden heel hard geluid.
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 22:00
door Wowly
Welkom op het forum drugsb,
Wat ik me afvroeg, waar staat jou nick voor?
Wowly
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 22:15
door sevenup
drugsb schreef:sevenup schreef:Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...
Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:P
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.
en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
Koop dan 2 12" breedbanders, hang daar een piezo hoorntweetertje aan ( volgens mij hebben jullie die al ) en je hebt al veel meer geluid. Als je de kast goed designed kun je er nog wel aardig geluid uit halen.
1 zo'n breedbander geeft al meer volume dan 2 boomboxen bij elkaar.
Vermogen 2x80W komt dan ook wel aardig uit.
Breedbander:
http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.370
Ben je voor 60 Euro klaar.

Of je koopt mijn setje voor 100 Euro. Is dan helemaal compleet met kabels en roosters en al...
http://link.marktplaats.nl/141259893
Geplaatst: ma 21 jan 2008, 22:35
door kevincejanssen
Vuurkat schreef:Een glijbaan leek ons wel leuk.
Zeker de mijne gezien
