Pagina 1 van 1

loodbitumen

Geplaatst: za 19 jan 2008, 15:29
door ACQUA
Is dit een stijf materiaal of dit enigszins nog makelijk te plaatsen achteraf?

Geplaatst: za 19 jan 2008, 15:35
door Henkjan
dat is vrij soepel spul. je moet er wel een beetje goed bijkunnen, want het moet natuurlijk wel goed op de wand gelijmd worden

Geplaatst: za 19 jan 2008, 15:37
door jantje-secuur
Het wordt nog wat soepeler als je het warm maakt. Dus in de zon laten liggen (moeilijk dezer dagen) of effies met instant-föhn-action doen.

Geplaatst: za 19 jan 2008, 15:45
door ACQUA
en moet je dan zoveel mogelijk wanden bekleden?

Geplaatst: za 19 jan 2008, 16:18
door dre
vooral op de grootste vlakken heeft het `t meeste zin.

Geplaatst: za 19 jan 2008, 18:59
door StevenW
Ik doe het altijd een paar minuten in de oven. Pak 'm beet 100 graden C en ongeveer 5 minuten. Oven wel even voorverwarmen. Het materiaal wordt veel zachter, makkelijker te plaatsen en het plakt beter.

Wel even goed vastkloppen met een hamer o.i.d. En niet vergeten het te bekleden oppervlak van tevoren goed te reinigen. Stof- en vetvrij maken dus.

Succes!

Geplaatst: za 19 jan 2008, 19:32
door rho
thefinlux schreef:
Ik doe het altijd een paar minuten in de oven. Pak 'm beet 100 graden C en ongeveer 5 minuten. Oven wel even voorverwarmen. Het materiaal wordt veel zachter, makkelijker te plaatsen en het plakt beter.

Wel even goed vastkloppen met een hamer o.i.d. En niet vergeten het te bekleden oppervlak van tevoren goed te reinigen. Stof- en vetvrij maken dus.

Succes!
Ben je niet bang dat er dan giftige dampen uit komen? Of er nog veel lood in zit weet ik niet, maar ik kan me inbeelden dat die bitumen op petrolium-basis toch niet echt lekkere dampen achterlaten in je oven. :?

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 1:30
door StevenW
Bij 100 graden Celsius? Ik weet niet wat het kookpunt van de diverse materialen is, wellicht interessant om eens naar te kijken. Vooralsnog leef ik nog en voel ik me gezond! :D

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 9:34
door rho
thefinlux schreef:
Bij 100 graden Celsius? Ik weet niet wat het kookpunt van de diverse materialen is, wellicht interessant om eens naar te kijken. Vooralsnog leef ik nog en voel ik me gezond! :D
Het hoeft niet te koken om te verdampen. Water verdampt ook al bij temperaturen niet ver boven het vriespunt. Weliswaar erg traag, maar toch.

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 12:36
door Pjotr
rho schreef:
thefinlux schreef:
Ben je niet bang dat er dan giftige dampen uit komen? Of er nog veel lood in zit weet ik niet, maar ik kan me inbeelden dat die bitumen op petrolium-basis toch niet echt lekkere dampen achterlaten in je oven. :?
Er zit helemaal geen lood in. Het heet alleen zo omdat het relatief zwaar is. Het is een soort asfalt en dat kun je met een föhn redelijk goed verwarmen om het zachter te maken zonder dat het gaat stinken.

Overigens vind ikzelf het effect van loodbitumen op de wanden zwaar overschat. Het dempt op zich niet eens erg veel maar maakt de wanden zwaarder. Het heeft alleen zin op relatief kleine vlakken zoals bij midkastjes. Gebruik het zelf al jaren niet meer, vind het geklooi er mee niet de moeite waard.

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 13:27
door rho
Pjotr schreef:
rho schreef:
thefinlux schreef:
Ben je niet bang dat er dan giftige dampen uit komen? Of er nog veel lood in zit weet ik niet, maar ik kan me inbeelden dat die bitumen op petrolium-basis toch niet echt lekkere dampen achterlaten in je oven. :?
Er zit helemaal geen lood in. Het heet alleen zo omdat het relatief zwaar is. Het is een soort asfalt en dat kun je met een föhn redelijk goed verwarmen om het zachter te maken zonder dat het gaat stinken.

Overigens vind ikzelf het effect van loodbitumen op de wanden zwaar overschat. Het dempt op zich niet eens erg veel maar maakt de wanden zwaarder. Het heeft alleen zin op relatief kleine vlakken zoals bij midkastjes. Gebruik het zelf al jaren niet meer, vind het geklooi er mee niet de moeite waard.
Ja, over dat lood was ik zelf niet helemaal zeker.
Maakt niet uit. Ik denk dat die dampen van dat "asfalt" echt niet gezond zijn. (volgens mij zijn dat gewoon teer-dampen, zoals die die je in sigaretten terugvindt en die longkanker veroozaken.)

Wat het effect op wanden betreft ben ik het eigenlijk met je eens.

Het effect op koetswerk-onderdelen van een wagen is veel en veel groter.

Ik gebruik het bij luidsprekerkasten enkel als ik denk dat er te weinig of geen bracing is toegepast.

Geplaatst: zo 20 jan 2008, 20:54
door Marp
Ik begon al haast te denken dat ik de enige was die slechts een beperkt voordeel in loodbitumen zag, maar blijkbaar toch niet. O:)

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 11:40
door Jeroen G
Zoals ik al elders heb vermeld:
Is dat niet het hele eieren eten bij luidsprekerbouw
Alle minimalistische negatieve effecten elimineren, zelfs als dit
maar een heel klein beetje is?

Geplaatst: ma 21 jan 2008, 14:09
door Marp
Maar niet bij grote oppervlakken. Een 18mm dikke wand die zich eenmaal in beweging laat zetten door een grote drukgolf, laat zich ook door toevoeging van massa niet tegenhouden. In dat geval kan extra massa zelfs als een nadeel uitpakken en tot vertroebeling van de laagweergave leiden. De starheid vergroten blijft in zo'n situate de enige remedie.