Pagina 1 van 1
1ste kast :?
Geplaatst: do 17 jan 2008, 18:50
door freezillion
tis zo de eerste keer dat ik probeer zelf een kast of iets te maken, dus heb ik ook maar een paar oude boxen genomen, waarvan ik natuurlijk geen drivers van vond voor winISD
dan heb ik mij maar beetje van inhoud gebaseerd op de kasten waar ze in zaten "plastieke sony boxen " omdat er geen deftige tweeters in zaten " een soort plaatje van 1 mm dik?? " heb ik van het containerpark uit andere boxen de tweeter en de midrange uitgevezen, "de boxen die er in zaten waren kapot "
het is nog niet af ,de 2de kast moet ik nog maken ,
en de behuizing van de tweeter en midrange komt der nog op
kheb ze vandaag eens getest en ze spelen wel al veeel beter dan vroeger
juist moet hij juist geplaast worden anders word de bas een beetje te overheersend
ik heb wel alleen maar een wipzaag en een boormachien die in 1 richting draait dus moet niet te veel kijken naar mijn brikolage
hout heb ik van mijn werk kunnen meescharrelen dus het is echt een
budget project'je
ik zal zeker nog eens kijken om later echt deftige boxen te maken
maar zal eerst nog beetje moeten sparen want gelijk ik hier lees overal
loopt dat toch aardig op .....
ik zal ze wss ook in het zwart spuiten
nu schuren schuren en nog eens schuren..

Geplaatst: do 17 jan 2008, 19:42
door StevenW
Ik snap er helemaal geen snars van...

Geplaatst: do 17 jan 2008, 19:53
door Nils_vn
mooi bouwwerk wel!
Geplaatst: do 17 jan 2008, 19:59
door audiomanics
thefinlux schreef:Ik snap er helemaal geen snars van...

Waar niet van?
Aardig klusje zo, zonder CNC...
Kees
Geplaatst: do 17 jan 2008, 20:09
door VT67
Voor een eerste kast met alleen maar een wipzaag en een boormashien is da zeker helemaal ni slecht gedaan.
Regards
Geplaatst: do 17 jan 2008, 20:28
door mipo
Ziet er mooi uit hoor, niet schlecht !
Maar wat is een wipzaag ?
Trouwens.. wat doen die gaten boven/onder-in eigenlijk en hoe heb je de baflle er eigenlijk zo mooi ingekregen ? ( fotos )
Geplaatst: do 17 jan 2008, 20:32
door VT67
Decoupeerzaag
Groeten
Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:16
door freezillion
mipo schreef:Ziet er mooi uit hoor, niet schlecht !
Maar wat is een wipzaag ?
Trouwens.. wat doen die gaten boven/onder-in eigenlijk en hoe heb je de baflle er eigenlijk zo mooi ingekregen ? ( fotos )
wipzaag = Decoupeerzaag .. sorry heb geprobeert zo goed mogelijk abn nederlands te typen ...
die gaten dat je ziet is waarschijnlijk de versteveging ,toen was de kast niet volledig opgebouwt...
die gaten van voor "baflle ..?" op foto 4 zie je dat ik een Tafeldecoupeerzaag
heb gemaakt

daarme lukte dat nog, juist nog beetje bijvijlen en schuren
Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:17
door Nils_vn
uw geduld is in ieder geval beter dan het mijne

Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:24
door StevenW
audiomanics schreef:thefinlux schreef:Ik snap er helemaal geen snars van...

Waar niet van?
Aardig klusje zo, zonder CNC...
Kees
Kees, I fully agree with you on that.

Aardige klus hoor!
Maar wat voor systeem is het nu? Wat voor filter gebruik je en waarom? Wat zijn de specs van de orginele luidsprekers? Welke technologiën gebruik je?
Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:24
door freezillion
Ik verschiet echt van het geluid vree warm geluid ,of hoe moet je het uitleggen
owja iedere luidspreker zou moeten 30 watt zijn , zo staat het er op de magneet vanachter
Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:31
door audiomanics
Je hebt gewoon een leuke kast gemaakt met de bestaande onderdelen, right?
Niks mis mee. Het zou wellicht beter kunnen worden, maar dan moet je echt alle gegevens van de speakers op laten meten en eindeloos berekenen en testen.....
Voor een eerste box: CHAPEAU!!
Kees
Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:34
door freezillion
ik ben echt een beginneling hoor ,omdat ik geen drivers heb van die luidsprekers voor in winISD in te geven kon ik niet veel doen dan een gewoon kastje te maken met de zelfde inhoud van liters als de originele
kastjes
van bas reflex ,heb ik achter iedere luidspreker een buis gestoken van dezelfde dia als origineel kastje
de wanden zijn +- 3 cm dik en zijn bekleed met dikke laag silicone .daarop van die geluidsisolatie matten "zo met van die driehoekjes op" en de kast is
licht opgevuld met glaswol .de frontplaat is eerst een multiplexplaat van 9 mm dan de luidsprekers erin en dan dertegen een multiplexplaat van 18 mm .de luidsprekers zitten dus tussen 2 platen
de kast zelf is ook gelijmt opgeschuurt dan met polyester glad gemaakt .
nu moet ik nog terug afschuren grondlaag verder geven nog eens opschuren en dan de afwerkings laag spuiten in het zwart
Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:42
door bartsegers
ik vind kast werkelijk prachtig!
en je hebt er goed aan gedaan alles zoals origineel te houden, inhoud en baspijp afmetingen.
Maar je gaat dus twee van die boxen maken met 4 woofertjes erin, en dan waar komen de midden toners en tweeters in ?
die oude tweeters waren dan piëzo tweeters, (kristal elementje beschrijf je in je openingspost) maar goed dat je die vast hebt weggedaan
dat filter, waar hoort dat nu bij? de woofers, of de rest? (origineel dan)
nogmaals, heel mooie kast! wel raar om die decoupeerzaag aan de onderkant van de tafel te zien zo

Geplaatst: do 17 jan 2008, 21:58
door freezillion
Merci voor al die goeie reacties hier. ik verschiet ervan
ik zal dus 2 zuilen maken met elk 4 luidsprekers 1 midrange en 1 tweeter
die midrange en tweeter komen uit andere boxen van containerpark
en die scheidingsfilter komt ook daaruit ,de woofer was kapot
boven op hetgeen dat ik nu heb "foto's " ga ik verder ,ik denk zo 15 cm nog , om de midrange ,tweeter en scheidingsfilter te steken
ik heb ze eens aangesloten ook daarstraks om het verschil te horen de luidsprekers aangesloten op die scheidingsfilter of niet
" want origineel zaten die luidsprekers niet op zo een ding "
normaal zal die scheidingsfilter wel niet kapotgaan ervan zeker ?
het is wel beter zo ...
Info ??
Geplaatst: za 19 jan 2008, 16:06
door freezillion
ik ben nog altijd bezig met de afwerking ,maar ik ben cerieus naar het geluid
ik vind dat zeer goed spelen maar ja ik zou graag eens iets op papier, "scherm" zien .dat ik kan vergelijken met andere mensen of met andere luidsprekers
ik ben hier aan het prutsen met een aantal programmatjes
maar ik vind het gelijk nog niet
ook zal ik moeten een mic kopen want met de hoorn van een telefoon zal dat wss geen betrouwbare resultaten geven
wat is het beste programma voor je boxen te testen ,vergelijken,enz
en staat er ergens een uitleg "howto" in het nederlands ?
op de foto hier onder heb ik eens zitten testen 3 luidsprekers op zelfde volume en zelfde instellingen maarja ik heb eigenlijk geen flouw idee wat ik doe ...
