Geslaagde impedantiemeting?!
Geplaatst: wo 16 jan 2008, 23:25
Hallo allemaal,
Ik heb zojuist mijn eerste impedantiemeting gedaan!! Met behulp van de closed-box-methode heb ik de t/s parameters bepaald van de door mij zeeeer geliefde alnico aangedreven woofer uit mijn spendor minimonitor.
Ik heb de probes gemaakt zoals voorgesteld in de LIMP handleiding. Mijn NAD versterkertje als meetversterker gebruikt en vervolgens eerst de woofer los op het tapijt liggend gemeten en vervolgens in zijn originele behuizing. Nou lijken de uitkomsten wel een beetje normaal maar als newbie heb ik toch wel een paar vragen:
-Zijn de uitkomsten ook normaal?
-Op wat voor volume moet je de meting ongeveer doen? in dBv?
-Is zon NAD versterker normaliter geschikt als meetversterker?
-Free air meting is lastig in de praktijk bij gebrek aan luchtankers
, hoe doen jullie dat? Is op gedempt tapijt leggen prima?
-Om de t/s parameters te bepalen heb je twee methoden; add mas. and closed box..........welke is het meest nauwkeurig denken jullie.
-Oja, ik heb het loodbitumen en denpingsmateriaal in de kast laten zitten.......waarschijnlijk niet zon goed idee voor een betrouwbare meting?
Alvast dank voor jullie reactie!
Ik heb zojuist mijn eerste impedantiemeting gedaan!! Met behulp van de closed-box-methode heb ik de t/s parameters bepaald van de door mij zeeeer geliefde alnico aangedreven woofer uit mijn spendor minimonitor.
Ik heb de probes gemaakt zoals voorgesteld in de LIMP handleiding. Mijn NAD versterkertje als meetversterker gebruikt en vervolgens eerst de woofer los op het tapijt liggend gemeten en vervolgens in zijn originele behuizing. Nou lijken de uitkomsten wel een beetje normaal maar als newbie heb ik toch wel een paar vragen:
-Zijn de uitkomsten ook normaal?
-Op wat voor volume moet je de meting ongeveer doen? in dBv?
-Is zon NAD versterker normaliter geschikt als meetversterker?
-Free air meting is lastig in de praktijk bij gebrek aan luchtankers
-Om de t/s parameters te bepalen heb je twee methoden; add mas. and closed box..........welke is het meest nauwkeurig denken jullie.
-Oja, ik heb het loodbitumen en denpingsmateriaal in de kast laten zitten.......waarschijnlijk niet zon goed idee voor een betrouwbare meting?
Alvast dank voor jullie reactie!