Pagina 1 van 2

stenen kast of steen van binnen aanbrengen

Geplaatst: wo 02 jan 2008, 19:22
door fireman
Ik overweeg om een Soup te gaan maken. Nog niet zeker dus. Maar als ik daar voor ga dan wil ik het zo goed mogelijk maken.

Een zo sterk mogelijke kast zou je dan zeggen. Ik denk dan aan een betonnenkast zoals Erik Kleinsmit ( betonnix ) of gewoon het 30mm MDF zoals de bouwtekening aangeeft.

Heeft het nut om een stenen/betonnen kast te maken? Hoeveel winst pak ik daarmee met het geluid? Op welke gebieden positief of negatief en hoe.

Of het hout aanhouden zoals het originele ontwerp aangeeft. Kan me er wel iets bij voorstellen omdat daar ook alles mee gemeten en afgeregeld is.

Kan het dus kwaad om een stenen kast te maken. En als het beter is. Kan je dan ook gewoon een dunnere kast maken ( van MDF ) en daarin "aftimmeren" met stenen platen zodat het intern helemaal klopt. Dus binnen en buiten klopt zoals het ontwerp aangeeft.



Alvast bedankt voor de info.

Geplaatst: wo 02 jan 2008, 19:33
door dre
waren je vorige kasten niet goed dan? :roll:
dik mdf/berken en loodbitumen daar doe je zeer goede zaken mee :wink:

Geplaatst: wo 02 jan 2008, 19:45
door sietse
Ik overweeg om een Soup te gaan maken
Eeeuuhhh, hú.... :?: .... :roll:
:D

Geplaatst: wo 02 jan 2008, 20:30
door fireman
sietse schreef:
Ik overweeg om een Soup te gaan maken
Eeeuuhhh, hú.... :?: .... :roll:
:D
Mag aannemen dat 'ie wel bekend is, of toch niet :shock: ( clickable.. )

Afbeelding

Mijn eve's heb ik verkocht. Was al prima, maar dit moet perfect worden ( zover het kan )

Maar heeft het dus nut om dat zo zwaar/stevig te maken?

Geplaatst: wo 02 jan 2008, 20:43
door sietse
Oei, :oops: , dacht van hij bedoeld een SUB.
Ik ken ook nie alles onthouden hé.. :D

Geplaatst: wo 02 jan 2008, 22:35
door Pjotr
Ja, een Soepkast moet zo stevig en onbuigzaam mogelijk zijn ;)

Je zou daarvoor ook eens aan gasbeton/cellenbeton blokken (Ytong) kunnen denken in een houten omkisting. Is redelijk makkelijk te verwerken en kost niet veel.

Geplaatst: do 03 jan 2008, 21:36
door fireman
Ik vermoed dat het gebruik van steen een te omslachtige manier is voor geen of minimaal rendement tov MDF.

De wanddikte van de Soup moet 30mm worden. Is het ook raadzaam om zeg maar de buitenkant van 18mm MDF te maken met binnenin 12mm.

Zoiets:

Afbeelding Afbeelding

Plaatjes zijn van een ander mooi bouwproject.


Is spaanplaat zwaarder dan MDF? Ik probeer ergens het S.G. te vinden maar dat zie ik niet zo snel. Weet iemand dat?

Of is het gebruik van meerdere lagen ( laat zeggen 3 x 10mm ) ook beter dan 1 x 30mm ?

Geplaatst: do 03 jan 2008, 22:54
door Henkjan
van meerdere lagen wordt in het algemeen aangenomen dat t beter is dan 1 enkele van gelijke totale dikte

[offtopic]zie ik nou in je sig dat je een squeezebox gebruikt?

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 5:29
door richard
fireman schreef:
Is spaanplaat zwaarder dan MDF? Ik probeer ergens het S.G. te vinden maar dat zie ik niet zo snel. Weet iemand dat?
Spaanplaat en MDF van gelijke persing zijn ongeveer even zwaar. Standaard kwaliteit dacht ik rond de 600 kg/m3. Maar hoe zwaarder de persing hoe groter het soortelijk gewicht.

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 7:46
door Lnsadnoh
Ik heb er wel eens aangedacht, een kast van binnen te bekleden met.....

Afbeelding

Maar verzwaren met lood heeft volgens mij meer zin.
Ik moet je zeggen dat ik het s.g. van de in handelzijnde loodbitumen nogal tegen vind vallen.
Puur lood, pak 'm beet 3mm lijkt me veel beter en is veel zwaarder.
Deze dan met contactlijm te verlijmen.
Met beton heb ik geen ervaring.

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 9:37
door Edo
De ooit door mij gemaakte Isis had MDF als buitenlaag, toen laagje lood (3mm) en als binnenlaag multiplex. (en dan nog als afwerking 4mm MDF aan de buitkant) Echt loodzwaar en super dood.

Afbeelding Afbeelding

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 12:05
door richard
Hondasnl schreef:
Ik heb er wel eens aangedacht, een kast van binnen te bekleden met.....

Afbeelding
Met kleine tegeltjes heb je alleen profijt van het gewicht, dan is lood effectiever. Met grotere keramische tegels heb je ook voordeel van de stijfheid van de tegel.

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 12:27
door Henkjan
had de HH toch een tijdje terug eens gedaan? kast verzwaren met tegels.

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 12:46
door Lnsadnoh
richard schreef:
Met grotere keramische tegels heb je ook voordeel van de stijfheid van de tegel.
Klopt.

Je kunt ook, na het aanbrengen van de kleinere tegels, nog gaan voegen.
Bij een goede hechting van het voegmiddel aan de tegel zal je een dergelijk resultaat bereiken.

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 13:01
door Lnsadnoh
Denk dat wat Eddo hierboven laat zien niet echt veel beter kan.

Als ik het goed heb (van buiten naar binnen):

4mm MDF
18mm MDF
3mm LOOD
16mm MULTIPLEX

Totaaldikte paneel: 41mm :shock:

Inclusief de nodige bracings.

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 13:13
door Martijn M
Gisteren heb ik twee rolletjes lood gekocht. Dit wil ik gebruiken om het midpaneel van de OB3W dipool wat te dempen. Om te monteren heb ik tweecomponentenlijm van Bison gekocht.
Eerst ga ik even oefenen op de binnenwand van een monitor die ik aan het bouwen ben. Zie binnenkort in Montana's topic over zijn monitor met Dayton woofer en Seas h1212 tweeter. Diezelfde monitor bouw ik ook, maar dan in plaats van extreem veel bracing maak ik 'm zonder bracing maar met lood aan de binnenzijde.
Wat is lood trouwens duur!! :shock:

Edo, hoe heb jij het lood bevestigd?

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 13:38
door CarloPJB
Martijn M schreef:
Gisteren heb ik twee rolletjes lood gekocht. Dit wil ik gebruiken om het midpaneel van de OB3W dipool wat te dempen. Om te monteren heb ik tweecomponentenlijm van Bison gekocht.
Eerst ga ik even oefenen op de binnenwand van een monitor die ik aan het bouwen ben. Zie binnenkort in Montana's topic over zijn monitor met Dayton woofer en Seas h1212 tweeter. Diezelfde monitor bouw ik ook, maar dan in plaats van extreem veel bracing maak ik 'm zonder bracing maar met lood aan de binnenzijde.
Wat is lood trouwens duur!! :shock:

Edo, hoe heb jij het lood bevestigd?
Hoi Martijn,

Ik bevestig mijn lood altijd met spuitlijm van Bison.
Voordelen hiervan vindt ik dat je met schilderstape het deel kan afplakken wat je wil lijmen en er vloeit nooit lijm onder je te plakken delen uit.Lood eerst goed schuren met korrel 120(denk aan adembescherming!!!) en daarna beide zijden met de spuitlijm inspuiten.ong 10 min laten drogen en dan samenvoegen.Lijmklemmen erop en/of extra aankloppen met reststukje hout en het komt nooit meer los.

Succes.

Ps: Als je het lood op de rol hebt gekocht eerst even mooi plat maken tussen 2 lekkere dikke panelen met wat lijmklemmen erop.Extra warm maken maakt het nog makkelijker :wink:

Geplaatst: vr 04 jan 2008, 15:52
door Edo
Hondasnl schreef:
Als ik het goed heb (van buiten naar binnen):

4mm MDF
18mm MDF
3mm LOOD
16mm MULTIPLEX

Totaaldikte paneel: 41mm :shock:

Inclusief de nodige bracings.
Bijna.....geen 18 maar 22mm dik MDF en 18mm multiplex (47mm dik en niet te tillen)

(front was 3x22mm)

Geplaatst: za 05 jan 2008, 10:01
door fireman
Henkjan schreef:
van meerdere lagen wordt in het algemeen aangenomen dat t beter is dan 1 enkele van gelijke totale dikte

[offtopic]zie ik nou in je sig dat je een squeezebox gebruikt?
Klopt, mijn versterker heeft een ingebouwde DAC welke zeer goed klinkt.

Geplaatst: za 05 jan 2008, 11:30
door Laurens
voldoen je speakers nu wel aan de RoHS? :lol:
alle fabrikanten moeten overstappen op loodvrij soldeer, en wat gaan die gekke speakerbouwers nu doen... :roll: :wink:

Geplaatst: za 05 jan 2008, 11:46
door Pjotr
Allemaal leuk en aardig die macho-spierballenwanden maar iemand wel eens aan bracing gedacht? Schiet een stuk harder op en is ook een stuk goedloper :D

Geplaatst: za 05 jan 2008, 11:55
door fireman
Pjotr schreef:
Allemaal leuk en aardig die macho-spierballenwanden maar iemand wel eens aan bracing gedacht? Schiet een stuk harder op en is ook een stuk goedloper :D
Goedloper?? Nou vertel op. Ik ben benieuwd.

Dikkere bracing of meerdere dunnere?

Geplaatst: za 05 jan 2008, 12:03
door Pjotr
fireman schreef:
Dikkere bracing of meerdere dunnere?
Naar eigen inzicht. Hoe meer hoe beter als je er maar voor zorgt dat het de luchtstroming niet te veel in de weg gaat zitten.

Je kunt ze maken van platen 18 mm MDF maar ik heb zelf ook erg goede resultaten gehad met 40 mm rondhout tussen de wanden.

Geplaatst: za 05 jan 2008, 13:30
door Wowly
Zeker die a-symmetrische bracing die ik onlangs zag in een monitor alhier lijkt me verreweg het meest cost-effective.

Wowly

Geplaatst: za 05 jan 2008, 17:57
door JeroenKV
Hondasnl schreef:
Ik heb er wel eens aangedacht, een kast van binnen te bekleden met.....

Afbeelding
Heb ik gedaan met een paar SS Ref Monitors (alleen wat grotere tegels -> wanden van: MDF, Tegels, Loodbitumen). Een mooie oplossing om een dode kast te maken.