Pagina 1 van 1
Nad C541i modificeren
Geplaatst: zo 30 dec 2007, 13:40
door speakerfan
wie heeft er nog ideeën voor het verder modificeren van mijn NAD 541i
Ik heb de opa2604 vervangen voor de lm4562. en dit is een hele verbetering.[/img]
Geplaatst: zo 30 dec 2007, 14:10
door b_force
Ik zou even opzoek gaan naar de datasheet/servicemanual.
die is volgens mij van NAD's best goed te vinden.
Sja en daarna ?
Soms helpt het vervangen van diverse elco's, condensators, spannings regelaars.
dat hangt ene beetje van de kwaliteit af van de onderdelen.
Verwacht daarvan geen supergrote verschillen.
Vaak kan er in de mute section ook nog wat gewonnen worden.
Geplaatst: ma 31 dec 2007, 11:01
door knuisje
Je kan ook nog de klok vervangen voor een Tent klok. Dit gaf bij mijn speler de grootste verbetering. Deze moet je wel een eigen voedinkje met bloktrafootje geven, anders heeft het niet veel zin is mijn ervaring.
Geplaatst: ma 31 dec 2007, 12:37
door KT88
Geplaatst: zo 06 jan 2008, 20:40
door speakerfan
hoe kan ik controleren of ik de condensatoren bij de uitgang kan verwijderen??
Geplaatst: zo 06 jan 2008, 20:56
door Soundexcel
belangrijkste is dat er geen DC op de uitgang staat.
verder is het ook een beveiliging. Dus het is ook belangrijk om te checken waar het signaal vandaan komt.
Geplaatst: zo 06 jan 2008, 21:53
door KT88
Meten op de uitgangen van het IC, dat al vermoedelijk de tweede opamp in de LM4562 zijn, dus pennetje 7. (de andere uitgang is pen 1)
Als dat rond de 0 mV zit kun je die uitgangs elco's rustig overbruggen.
Bij meer dan 10 mV zou ik gaan twijfelen.
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 17:18
door speakerfan
Ik heb gemeten en er komt minder dan 2 mv uit. Ik heb hem door verbonden.
Dit was een hele verbetering.
Ik heb ook de mute transistoren verwijdert. Alleen nu heb ik alleen als ik volume van de voorversterker bijna voluit zet een lichte digitale ruis.
Hebben meer mensen hier last van??
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 17:26
door KT88
Zal weinig met je muting te maken hebben denk ik.
Geeft de speler ook bij afspelen wel 0 V DC af?
Ik vervang muting torren doorgaans door een klein relais dat naar gnd. schakelt ipv. in de signaalweg.
Scheelt hinderlijke ploppen en knakken bij in- en uitschakelen.
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 17:33
door b_force
Wat voor relais gebruik je daarvoor ?
Gewoon de doorsnee huis, tuin en keuken relai ?
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 17:46
door KT88
Ik heb daarvoor mooie kleinsignaal relais' liggen van NAIS.
Ooit eens een doos van 300 stuks ofzo gekocht op een radiomarkt, heb ik al jaren plezier van.
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 17:47
door b_force
En wat kost zoiets bij bv farnell (en de zoek term is daar nogal van belang)
Of verkoop je ze ook ?

Geplaatst: wo 09 jan 2008, 17:54
door KT88
Ik kan er wel een paar missen.
Spoelspanning 5V, dubbelpolig-om.
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 19:27
door speakerfan
mijn fluke geeft 1 en soms 2 mv aan, maar heeft mijn eind versterker (nad 218)geen condensator op de ingang?
ik heb op de speaker uitgang gemeten en daar komt geen gelijkspanning uit.
zou ik met die 2 mv straks problemen krijgen als ik de ucd ga bouwen zonder die condensator?
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 19:52
door KT88
Nee, want er zit sowieso nog een volumeregelaar tussen.
Ik verwacht overigens niet dat die NAD een ingangscondenaator heeft, tenzij je de toonregeling inschakelt (als-ie die heeft).
Als je met aangesloten CD speler geen offset leest aan de versterkeruitgang, is alles OK.
Geplaatst: zo 27 jan 2008, 22:02
door speakerfan
Weet er iemand waar voor de condensator is tussen de de dac en de opamp (c376) en waarom er 2 van de versterkers van de opamp achter elkaar staan? een zou toch voldoende moeten zijn?
Geplaatst: di 29 jan 2008, 22:09
door knuisje
Een tip: stoei eens met het gratis programmaatje FilterPro van Texas Instruments. Dan krijg je vanzelf door wat het doel is van twee opamps.