Pagina 1 van 2
box voor aan de muur, met de b3s - Klaar!
Geplaatst: zo 30 dec 2007, 13:25
door lepain
Hoi,
In dit topic komen foto's en tekst over de bouw van twee kleine boxen voor aan de muur. Hierin gebruik ik de Hivi b3s. Het is een bassreflexkastje met een inhoud van iets meer dan 3 liter en een afstemming rond de 60 hertz.
Ik heb de kastjes deze ongebruikelijke vorm gegeven om de overgang van de baffle naar de wand er achter zo geleidelijk mogelijk te maken. Ik hoop dat diffractie op deze manier verminderd wordt.
Geplaatst: zo 30 dec 2007, 13:27
door CarloPJB
Wooow
Origineel, en, zeer knap zaagwerk!
Geplaatst: zo 30 dec 2007, 14:12
door audiomanics
Weer een typische Ewoud Luppens creatie!! Heel apart!
Kees
Geplaatst: zo 30 dec 2007, 23:20
door anonamemouse
nice!
ik moet de mijne ook maar eens afmaken. die staan hier al meer dan een maand gewoon stof te vangen...
Geplaatst: ma 31 dec 2007, 1:14
door Ivo
Ik heb zelf ook zoiets op stapel staan met een klein breedbandertje. Andere vorm, wat platter, maar dezelfde aanpak voor de poort.

Geplaatst: ma 31 dec 2007, 2:19
door lepain
Een update. Dit heb ik vandaag gedaan:
Geplaatst: ma 31 dec 2007, 14:24
door audiomanics
lepain schreef:Een update. Dit heb ik vandaag gedaan:
Oh... dat vind ik nou jammer.... Het eerste plaatje had wel iets van een Azteken-tempel weg... Dat was nou juist zo apart...
Kees
Geplaatst: ma 31 dec 2007, 14:34
door PN
Ziet er goed uit
het echte handwerk.
Maar hoe heb je die hoeken afgerond???? gewoon schuren??? lijkt me lastig om alle hoeken gelijk te krijgen.
Geplaatst: di 01 jan 2008, 13:20
door hopsa
Ziet er goed uit!
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 19:09
door lepain
hooi,
Dit weekend heb ik weer gewerkt aan mijn boxjes. Ik heb de draden aan de terminals gesoldeerd en de boxjes dichtgelijmd. En toen ben ik weer gaan vijlen en schuren.
Ja PN, allemaal met de hand ( en stiekum ook een beetje met de bandschuurmachine

). Als je met de hand de hoeken netjes wilt krijgen moet je telkens goed kijken hoe ver je bent, maar het is best te doen!
Nouja, plaatjes!:
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 20:10
door rho
Ga je ze verven? Dan ga je redelijk wat sealer moeten gebruiken.
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 20:28
door bartsegers
Erg gave vorm, zeker, maar was het niet eenvoudiger om gewoon de zijkanten onder verstek te zagen en dan normaal te monteren ?
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 20:38
door Boppo84
neejoh...met korrel 60 ben je er in een paar minuten mee klaar
Zo heb ik ook eens een tafeltje van 8 lagen 18mm multiplex mooi glad gekregen.
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 21:41
door mipo
Heb je ook transparante sealer ? Zo ja dan mischien daarna 1 keer lakken
, kleur kanariegeel ofzo, zodat je de laagovergangen blijft zien ?
Al met al een fraaie vorm zo !
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 22:39
door lepain
Tja, verstek zagen. Toen ik met dit ding begon kon ik me niet voorstellen dat dat goed zou aflopen. En dat kan ik nog steeds niet, maar plankjes stapelen kan iedereen!
En Mipo en Rho;
ze gaan geverft (gespoten) worden.
Ze zijn voor mijn vriendin, dus zij gaat mede bepalen welke kleur ze krijgen. Het eerste wat ze zei toen ze ze zag was trouwens; "Wat zijn ze groot, maar dat wil ik niet hoor!"
En ik had nog zo mijn best gedaan om ze te minimaliseren! Maar als ik nu met transparant kanarigeel kom aanzetten mag ik ze ook meteen weer terug naar huis brengen.
Zelf stelde ze voor: wit (dan valt ie niet op) of brons ( kleur van de driver) of goud (lekker bling).
Zelf zou ik zwart heel mooi vinden.
Maare, tja, dr zal wel wat spuitplamuur op moeten?
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 23:01
door Jeroen G
Spuitplamuur?
Ik weet dat jij graag dingen op de lastige manier doet,
maar gewoon plamuren en dan schuren is naar mijn mening meer dan
goed genoeg
Ik vind ze zeker mooi geworden, puik werk
Nou hopen dat alex t wat vind

(anders mag je ze wel bij mij
zetten hoor

)
Mij lijkt wit of zwart mooier, de kleur van de unit zelf is sowiso niet te
evenaren dus dat zal altijd een beetje blijven vloeken
Zelf hebbik nu ook een kastje van ongeveer 6 liter in mekaar met een
piepklein pijpje, klinkt lekker, maar t rendement is wat laag
Grt Jeroen
Geplaatst: zo 13 jan 2008, 23:16
door voodooless
Jeroen G schreef:Ik weet dat jij graag dingen op de lastige manier doet,
maar gewoon plamuren en dan schuren is naar mijn mening meer dan
goed genoeg
Voor hoelang? Na een half jaar begin je al de naden te zien. Simpel (spuit)plamuur gaat je daarbij vrees ik niet helpen

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 7:26
door rho
voodooless schreef:Jeroen G schreef:Ik weet dat jij graag dingen op de lastige manier doet,
maar gewoon plamuren en dan schuren is naar mijn mening meer dan
goed genoeg
Voor hoelang? Na een half jaar begin je al de naden te zien. Simpel (spuit)plamuur gaat je daarbij vrees ik niet helpen

Dat kan ik beamen.
Ik zou er echt wel sealer overheen spuiten hoor. (verven kan ook natuurlijk)
Zomaar een laagje spuitplamuur en dan beginnen verven komt niet goed als je de naden weg wil.
Geplaatst: ma 14 jan 2008, 12:09
door lepain
Ik luister naar jullie. Ik weet niet wat sealer is, maar waar kan ik het kopen? En je kan het dus ook spuiten? Dat zou ik wel erg makkelijk vinden.
@Jeroen:O, mag ik ze bij jou zetten, jij kan ze toch zelf maken!

Je hebt gelijk over het brons ja, dat wordt heel moeilijk matchen met de driver, maar ik denk dat ik er zowieso wat speakerdoek voor span.
Geplaatst: ma 14 jan 2008, 13:21
door Henkjan
glasvezel/polyester er over, net als 't bootje van hondasnl
Re: box voor aan de muur, met de b3s
Geplaatst: ma 14 jan 2008, 20:49
door Jeroen G
lepain schreef:
Ik heb de kastjes deze ongebruikelijke vorm gegeven om de overgang van de baffle naar de wand er achter zo geleidelijk mogelijk te maken. Ik hoop dat diffractie op deze manier verminderd wordt.
Hadden we toch onderzocht?
Bij die gekke vorm lijkt t me lastig alle naden weg te werken
Misgien functioneel maken

Elke laag een andere kleur of
zwart geel oid(bijtje), kan je heel creatief mee zijn
Vind alexandra leuk denk en zo werk je ook de naden een
beetje weg (optisch in ieder geval)
Grt Jeroen
Geplaatst: ma 14 jan 2008, 20:54
door Jeroen G
lepain schreef:
@Jeroen:O, mag ik ze bij jou zetten, jij kan ze toch zelf maken!

Je hebt gelijk over het brons ja, dat wordt heel moeilijk matchen met de driver, maar ik denk dat ik er zowieso wat speakerdoek voor span.
Niemand maakt ze zo mooi als jij natuurlijk

Props voor de
ewoud
Ik heb hier nog wat blauw speakerdoek voor je liggen, voor als t bonte
kleurtjes worden
Grt Jeroen
Geplaatst: wo 23 jan 2008, 0:40
door lepain
Hoi, komt weer een update. Een van de twee boxen is zo goed als gespoten, de ander heeft nog maar 1 laag plamuur.
Jup plamuur, heb ik toch maar gedaan op aanraden van het bouwmarktpersoneel.
Ik heb t belang van het helemaal dichtplamuren onderschat en ik was ongeduldig. Ik ben dus gaan spuiten op een niet perfecte plamuurlaag. En daardoor komen de vlekjes die je op de foto ziet. Hier kan ik denk ik niets meer aan doen, maar de tweede box krijgt veel meer (en beter) plamuur!

foto!:
En oja, voordat jullie beginnen over de kleur, mijn vriendin is van het barbiepop type, als het aan mij had gelegen was het of blanke lak of zwart geweest.
Geplaatst: wo 23 jan 2008, 10:17
door bartsegers
Waarom ben ik benieuwd hoe jouw vriendin er nu uitziet
Maar verder, erg toffe boxjes geworden!
Simplicity op zn best.
Geplaatst: wo 23 jan 2008, 11:22
door hovingtim
Mooi roze is niet leleijk
