Pagina 1 van 1

Elco in Zobel?

Geplaatst: ma 24 dec 2007, 22:41
door pompebled
Als de condensator in een Zobel een 'ordinaire' bipolaire elko is?

Die heb ik namelijk liggen (15 uF).

De 2,2 Ohm gecementeerde weerstand helaas niet en de winkel was vandaag dicht...

Groeten, Jan.

Geplaatst: di 25 dec 2007, 11:00
door pompebled
Te oordelen naar de respons is het blijkbaar een bijzondere (onnozele?) vraag...

Waar kan ik informatie hierover vinden?
De zoekfunctie was niet erg behulpzaam.

Groeten, Jan.

Geplaatst: di 25 dec 2007, 11:30
door 4-weg
Normaal gesproken zou dat klankmatig niets mogen uitmaken aangezien de condensator niet in de signaalweg ligt maar naar massa gaat. Maar ja, meningen ...........
Aan de andere kant zou je ook een MKT kunnen gebruiken of anders een Elko met een kleine MKP parallel.
Je kan het eigenlijk net zo gek maken als jezelf wilt. :wink:

Geplaatst: di 25 dec 2007, 11:31
door SARK
Definieer erg :?
Een zobel staat parallel aan de unit en heeft "minder" invloed op het geluid, ik neem ook even voor het gemak aan dat je in de ontwerp/test fase zit dus dat de componenten nog vervangen gaan worden voor "betere" exemplaren :?:

Geplaatst: di 25 dec 2007, 11:31
door Laurens
experimenteren, dat is nu zo mooi bij zelfbouw :)

Geplaatst: di 25 dec 2007, 11:59
door Henkjan
zobel van een woofer neem ik aan? lijkt me geen enkel probleem. en als je nog twijfelt doe dan wat 4-weg voorstelt en zet er een kleine MKT paralel er aan

Geplaatst: di 25 dec 2007, 12:58
door pompebled
SARK schreef:
Definieer erg :?
Een zobel staat parallel aan de unit en heeft "minder" invloed op het geluid, ik neem ook even voor het gemak aan dat je in de ontwerp/test fase zit dus dat de componenten nog vervangen gaan worden voor "betere" exemplaren :?:
"Erg" in de zin dat het geluid hoorbaar verslechtert

Inderdaad ben ik nog volop aan het experimenteren met de componenten die ik heb liggen.
Later worden de gevonden waardes vervangen door betere exemplaren.

Groeten, Jan.

Geplaatst: zo 13 jan 2008, 15:55
door pompebled
Henkjan schreef:
zobel van een woofer neem ik aan? lijkt me geen enkel probleem. en als je nog twijfelt doe dan wat 4-weg voorstelt en zet er een kleine MKT paralel er aan
Wat is de functie van een kleine MKT parallel aan een elco, in een filter?

Levert dit hoorbare resultaten op?

Zoja, heeft het dan ook zin om ook bij de condensator voor het hoog te doen?

Dit is mijn filter (de tweeter is inmiddels omgepoold t.o.v.het schema):
Afbeelding


Groeten, Jan.

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 14:02
door Geenius
Deze 15uF zit ook bij de tweeter in de signaalweg (nadeel van een serie-filter) en dient dus ook een MKP te zijn, of minimaal een knappe MKT als de MKT1822 van Vishay. Als het allemaal niks mag kosten, dan kan ik de Clarity Cap APW aanbevelen. Zelfs de 15uF kost slechts EUR. 4,85! Hang dan een 0,01uF MKP1837 parallel over beide condensator takken voor een nog schonere weergave. Als je gek wilt doen, kun je nog één van de twee 2,2uF condensatoren uitvoeren in Clarity Cap SA.

http://www.capsandcoils.com/shop/index. ... cPath=1_16

Geplaatst: ma 14 jan 2008, 18:35
door pompebled
Bedankt Tony!

Het is niet zo, dat het 'allemaal niks mag kosten', maar ik wil de zaak wel een beetje in proportie houden.
Het lijkt me een beetje overkill om een speaker als deze, met relatief goedkope luidsprekers te voorzien van high-en filtercomponenten (al hoewel dat klankmatig geen kwaad kan natuurlijk).

Tot nu toe heeft elke wijziging in het filter de weergave verbeterd, dus ik ga zeker voor betere filtercomponenten.

Het enige waar ik niet zeker van ben, is of ik de juiste waarden heb gekozen; gehoormatig lijkt het tot nu toe aardig te kloppen, maar zo'n filterspecialist ben ik nu ook weer niet...

Dus, wie zich geroepen voelt om eens met dit filter te stoeien...
Ik houd mij aanbevolen voor suggesties.

Groeten, Jan.

Bomen en bos...

Geplaatst: za 19 jan 2008, 0:26
door pompebled
Ik ben, op caps& coils aan het kijken, naar betere filtercomponenten en dreig een beetje te verzuipen in de mogelijkheden.

Voor de 16mH heb ik de keus uit de 0,7mm 15mH en de 16 AWG 0,12mH.
- of moet de draaddoorsnede groter?

De 4,7uF wordt een PX of een SA (Clarity cap) (i.p.v.2 x 2,2uF parallel)
De 15uF loopt snel in de papieren, is daar een APW voldoende, of is een PX of SA (veel) beter?

Op aanraden van Tony krijgen alle caps een Vishay MKP 1837 bypass.

Maakt het nog uit of ik Mox of gecementeerde weerstanden gebruik in de Zobel?

Ik weet het, vragen, vragen, vragen...

Afbeelding

Groeten, Jan.

Geplaatst: za 19 jan 2008, 11:01
door Henkjan
je kan die 15uF samenstellen uit een 10 APW en een 4.7SA bijvoorbeeld, scheelt weer.

tja, weerstanden, de prijs zal je keuze niet beïnvloeden denk ik, paar dubbeltjes verschil...

die 0.16mH spoel zal toch wel niet in dikke draden te krijgen zijn lijkt me... als de Rdc maar laag genoeg is.

Geplaatst: za 19 jan 2008, 15:50
door Roland
Hoi,

Een mkp heeft nog een ander groot voordeel ten opzichte van een Elco. Hij "verslijt" niet. Lijkt me wel een paar euro extra waard.

Groet Roland

Even rechtzetten...

Geplaatst: za 19 jan 2008, 16:58
door pompebled
Aan de toon van sommige reacties te oordelen, lijkt het er op, dat men denkt, dat ik per sé op de goedkope toer ben.

Dit berust op een misvatting.

In het geval van mijn huidige project, de Proteus MTM, gebruik ik componenten, die al jaren op de plank liggen.
Het leek mij leuk, om met dit materiaal een zo goed mogelijk klinkend resultaat te behalen.

Tot nu toe lijkt dit aardig te lukken, alleen van het berekenen van het filter heb ik niet zoveel kaas gegeten (vandaar ook de vele vragen...)

Voor het voorlopige filter heb ik (uiteraard) gebruik gemaakt van wat voor handen was.

Om de 'definitieve' filteronderdelen te bepalen heb ik echter advies nodig van de experts, die hier voorhanden zijn.

Groeten, Jan.

Geplaatst: di 22 jan 2008, 9:22
door Geenius
Als ik zo vrij mag zijn: :)

0,16mH - 16 AWG CrossCoil 0.15 mH
4,4uF - 2x ClarityCap SA 2.20uF + MKP1837
15uF - ClarityCap APW 15.0uF + MKP1837
4,42ohm - 5x Mox 5 Watt 22ohm parallel

Hiermee heb je een heel hoogwaardig filter zonder over-de-top te gaan.

Geplaatst: di 22 jan 2008, 21:15
door pompebled
Bedankt Tony!

Een paar vraagjes:

Waarom 5 weerstanden parallel?
Is de afwijking naar de volgende waarde te groot?

Ik ben nog niet uitgeëxperimenteerd, zo wil ik nog 4,7uF proberen voor de tweeters, om te zien/horen wat dat uitmaakt, mocht ik deze waarde beter vinden, kan ik die dan in één condensatorbouwvorm gebruiken, of is een samengestelde waarde anders/beter?

Groeten, Jan.

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 8:48
door Geenius
Als je helemaal uitgetweakt bent dan ligt 4,42 ohm in mijn oren te ver bij de standaard waarden van 3,9 ohm en 4,7 ohm. Ben je nog aan het tweaken, dan zou ik 3,9 ohm en 4,7 ohm bestellen (in de 10 watt uitvoering) en dan gewoon proberen. Eventueel kun je nog 33 en/of 47 ohm meebestellen, als je die dan parallel over de 4,7 ohm hangt krijg je respectievelijk 4,1 of 4,3 ohm - ben je lekker flexibel.

Samengestelde condensatoren hebben gezamelijk een lagere zelfinductie dan 1 grote waarde.

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 10:27
door pompebled
Bedankt!

Da's info waar ik wat mee kan.

Groeten, Jan.

Geplaatst: wo 23 jan 2008, 11:21
door Roland
Geenius schreef:
Samengestelde condensatoren hebben gezamelijk een lagere zelfinductie dan 1 grote waarde.
Dat zeg je nu in een terzijde. Maar is wel zeer interresant.

Groet Roland