He allemaal,
Ik ben nu met een projectje bezig om twee actieve subwoofers en vijf satelliet speakers te maken. De twee subwoofers gaan in stereo opstelling staan. Nu zijn de subwooferversterkers met filters uitgerust van slechts 12 dB/octaaf. Ik zou liever zien dat dit 24 dB/octaaf is. Ik wil ook mijn garantie niet riskeren, dus ik ga niet de filter op de module aanpassen.
Als ik nu een 2e orde low-pass filter op 70 Hz maak en de crossover op de module ook op 70 Hz zet, heb ik dan feitelijk een crossover van de 4e orde?
Ik heb nog niet zoveel ervaring met filters, zou iemand een grove gok kunnen maken wat ik per filter kwijt ben?
Ik zal later in dit topic misschien nog wat praktische vragen stellen met betrekking tot het filter
low-pass filter
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Wat is je probleem met 12 dB/oktaaf filteren? ennuh, hoe filter je de satelieten?
maar over je filter: je bedoelt een passief filter zeg maar tussen module en speaker? dat worden erg grote componenten bij 70Hz! en lastig omdat je in de buurt van de resonantie frequentie zit, en je dan dus ook nog eens impedantie correctie moet gaan toepassen.
ik denk dat je beter in de line kan filteren, dus tussen voorversterker en submodule. is een relatief eenvoudige schakeling met een stel condensatoren en weerstanden (had ik ooit eens een link naar een site waar dat op uitgelegd staat, maar ff niet bij de hand.)
maar over je filter: je bedoelt een passief filter zeg maar tussen module en speaker? dat worden erg grote componenten bij 70Hz! en lastig omdat je in de buurt van de resonantie frequentie zit, en je dan dus ook nog eens impedantie correctie moet gaan toepassen.
ik denk dat je beter in de line kan filteren, dus tussen voorversterker en submodule. is een relatief eenvoudige schakeling met een stel condensatoren en weerstanden (had ik ooit eens een link naar een site waar dat op uitgelegd staat, maar ff niet bij de hand.)
Mijn satelieten zijn 24 dB/octaaf gefilterd (high pass), dus dat is handig om ook bij de subwoofer te hebben. Ik zat eigenlijk te denken aan een filter nog voor de subwoofer 'high-input'. Maar als het allemaal te moeilijk/duur wordt laat ik het zitten en ga ik proberen wat ik met 12 dB/octaaf kan bereiken.Henkjan schreef:Wat is je probleem met 12 dB/oktaaf filteren? ennuh, hoe filter je de satelieten?