Tri-Nextel
Geplaatst: do 20 dec 2007, 11:13
nu mijn visaton skylines intussen al een jaar of 12 hun klanken voortbrengen vond ik het tijd worden voor iets nieuws. sinds de visatons begonnen met spelen is mijn volledige installatie vervangen door veel high-ender materiaal, en het deel dat ooit het beste onderdeel was is nu het minst voldoenende.
dus; tijd voor een upgrade.
ik ben me gaan orienteren op de markt, samen met bart naar speaker en co geweest en daar een aantal speakers beluisterd, ik ben bij marcus langsgeweest en heb zijn creaties beluisterd, en ik heb mijn oor ook nog op een paar andere plekken te luisteren gelegd.
uiteindelijk heb ik, met behulp en gedeelde ervaringen van bart, gekozen voor seas excel speakers, ook door de ervaring met de odin mk3 zoals deze bij speaker en co stond en zoals marcus hem gebouwd heeft. de excel klinkt heel strak, gedetailleerd, helder, en, als leuk extraatje, komt ook heel aangenaam op het netvlies terecht. het grote nadeel is echter dat hij eigenlijk maar in een vrij beperkt spectrum te gebruiken is, dit vanwege het knalharde opbreken van de unit. hierdoor klinkt de odin vooral in het middengebied in mijn oren gewoon niet lekker.
dus, in plaats van een odin bouwen en dan maanden blijven klooien met het filter tot er iets is bereikt waarvan je niet zeker weet of het inderdaad een beter geluid is of dat je er uiteindelijk maar aan gewend bent stap ik van het odin concept af, en ga voor een "gewone" drie weg.
het oog wil ook wat, en ook moet het een beetje interessant zijn om te bouwen, dus een basic "zes plankjes en wat speakers" idee viel een beetje af. daarnaast wil ik in de kast ook meteen wat aanpassingen doen waardoor staande golven veel minder kans hebben, zoals het proberen te voorkomen dat het plafond en de bodem van de kast evenwijdig aan elkaar lopen, door de baffle een beetje te laten hellen en te proberen een situatie te veroorzaken waardoor geluid minstens een keer of 5 de kast rond zou moeten reflecteren voordat het weer op hetzelfde punt terecht komt. tegen die tijd is het wel weggedempt denk ik.
de speakerbezetting.
de tweeter (T25CF002), in het midden,
de middentoner w15cy001), boven in een 5 liter kastje,
de woofer (w22ex001), onder in 45 liter basreflex.
de tweeters heb ik recentelijk van vigier overgenomen, mocht iemand nog een interessante aanbieding voor de mids en de woofers weten dan hou ik me aanbevolen.
helaas is importeren uit de verenigde staten nutteloos vanwege de invoerrechten en de btw hier, ze kosten daar maar 60% van wat ze hier kosten. met transport, btw en invoerrechten zit je echter aan dezelfde prijs. jammer.
een ander idee waar we nog even mee gespeeld hebben is om er twee woofers per kast in te zetten. de voordelen: een lager bereik, een hoger rendement, minder moeite voor de speaker om meer resultaat te leveren. het nadeel: 320 euros (bij bmm) extra. het is maar de vraag of de winst opweegt tegen het toch wel behoorlijk hogere prijskaartje.
mocht ik ergens de units tegenkomen voor amerikaanse prijzen dan is de kans groot dat het dubbele woofer idee toch nog serious overwogen gaat worden.
de overgansfrequenties.
de T25CF002 kan een heel groot bereik met gemak aan, voor de overgang naat de W15CY001 denken we dat ergens tussen 2000 en 2500 hz het beste punt ligt.
van de W15CCY001 naar de W22EX001 gaat tussen 200 en 300 hz gebeuren.
de kast.
ik ben behoorlijk gecharmeerd van het idee waar marcus momenteel mee aan het spelen is, het is vrij basic waardoor het niet al te aandacht trekkend is, maar heeft toch net dat speelse dat de kast apart maakt.
een klein puntje waar ik nog mee zit is de reflex poort, als deze aan de achterkant komt dan vrees ik dat de kast te dicht bij de muur gaat komen, een cm of 20 is alle ruimte die ik dan over heb. is dit een groot probleem, of zou ik de poort naar de voorkant van de kast moeten verplaatsen?
dit is de huidige tussenstand. meningen, gedachtes, suggesties en donaties zijn allemaal van harte welkom!
marcus is zo vriendelijk om mijn gedachtenspinsels op autocad uit te werken, waarvoor ik hem bijzonder dankbaar ben!
dus; tijd voor een upgrade.
ik ben me gaan orienteren op de markt, samen met bart naar speaker en co geweest en daar een aantal speakers beluisterd, ik ben bij marcus langsgeweest en heb zijn creaties beluisterd, en ik heb mijn oor ook nog op een paar andere plekken te luisteren gelegd.
uiteindelijk heb ik, met behulp en gedeelde ervaringen van bart, gekozen voor seas excel speakers, ook door de ervaring met de odin mk3 zoals deze bij speaker en co stond en zoals marcus hem gebouwd heeft. de excel klinkt heel strak, gedetailleerd, helder, en, als leuk extraatje, komt ook heel aangenaam op het netvlies terecht. het grote nadeel is echter dat hij eigenlijk maar in een vrij beperkt spectrum te gebruiken is, dit vanwege het knalharde opbreken van de unit. hierdoor klinkt de odin vooral in het middengebied in mijn oren gewoon niet lekker.
dus, in plaats van een odin bouwen en dan maanden blijven klooien met het filter tot er iets is bereikt waarvan je niet zeker weet of het inderdaad een beter geluid is of dat je er uiteindelijk maar aan gewend bent stap ik van het odin concept af, en ga voor een "gewone" drie weg.
het oog wil ook wat, en ook moet het een beetje interessant zijn om te bouwen, dus een basic "zes plankjes en wat speakers" idee viel een beetje af. daarnaast wil ik in de kast ook meteen wat aanpassingen doen waardoor staande golven veel minder kans hebben, zoals het proberen te voorkomen dat het plafond en de bodem van de kast evenwijdig aan elkaar lopen, door de baffle een beetje te laten hellen en te proberen een situatie te veroorzaken waardoor geluid minstens een keer of 5 de kast rond zou moeten reflecteren voordat het weer op hetzelfde punt terecht komt. tegen die tijd is het wel weggedempt denk ik.
de speakerbezetting.
de tweeter (T25CF002), in het midden,
de middentoner w15cy001), boven in een 5 liter kastje,
de woofer (w22ex001), onder in 45 liter basreflex.
de tweeters heb ik recentelijk van vigier overgenomen, mocht iemand nog een interessante aanbieding voor de mids en de woofers weten dan hou ik me aanbevolen.
helaas is importeren uit de verenigde staten nutteloos vanwege de invoerrechten en de btw hier, ze kosten daar maar 60% van wat ze hier kosten. met transport, btw en invoerrechten zit je echter aan dezelfde prijs. jammer.
een ander idee waar we nog even mee gespeeld hebben is om er twee woofers per kast in te zetten. de voordelen: een lager bereik, een hoger rendement, minder moeite voor de speaker om meer resultaat te leveren. het nadeel: 320 euros (bij bmm) extra. het is maar de vraag of de winst opweegt tegen het toch wel behoorlijk hogere prijskaartje.
mocht ik ergens de units tegenkomen voor amerikaanse prijzen dan is de kans groot dat het dubbele woofer idee toch nog serious overwogen gaat worden.
de overgansfrequenties.
de T25CF002 kan een heel groot bereik met gemak aan, voor de overgang naat de W15CY001 denken we dat ergens tussen 2000 en 2500 hz het beste punt ligt.
van de W15CCY001 naar de W22EX001 gaat tussen 200 en 300 hz gebeuren.
de kast.
ik ben behoorlijk gecharmeerd van het idee waar marcus momenteel mee aan het spelen is, het is vrij basic waardoor het niet al te aandacht trekkend is, maar heeft toch net dat speelse dat de kast apart maakt.
een klein puntje waar ik nog mee zit is de reflex poort, als deze aan de achterkant komt dan vrees ik dat de kast te dicht bij de muur gaat komen, een cm of 20 is alle ruimte die ik dan over heb. is dit een groot probleem, of zou ik de poort naar de voorkant van de kast moeten verplaatsen?
dit is de huidige tussenstand. meningen, gedachtes, suggesties en donaties zijn allemaal van harte welkom!
marcus is zo vriendelijk om mijn gedachtenspinsels op autocad uit te werken, waarvoor ik hem bijzonder dankbaar ben!