Pagina 1 van 1

Locatie filter

Geplaatst: ma 17 dec 2007, 20:44
door Lnsadnoh
Wellicht allang aan de orde geweest.

Zijn er voor- of nadelen waar je het filter plaatst.
Kun je bijvoorbeeld het filter 3 meter verderop in een kast plaatsen en met aparte kabels naar je speakers gaan.

Geplaatst: ma 17 dec 2007, 21:25
door meanman64
Puur theoretisch zouden ze dan op die afstand storing kunnen oppikken.
Dan nog maar te zwijgen van de weerstand,mss veranderd het filtergebeuren wel.Denk ik!

Geplaatst: di 18 dec 2007, 0:12
door De Timmerman
Ik zie niet in waarom dat niet kan. Ben wel benieuwd naar reacties; ik heb hetzelf namelijk ook gedaan.

Geplaatst: di 18 dec 2007, 0:46
door Paul
meanman64 schreef:
Puur theoretisch zouden ze dan op die afstand storing kunnen oppikken.
Dan nog maar te zwijgen van de weerstand,mss veranderd het filtergebeuren wel.Denk ik!
Gebeurt geen van beide! Zeker niet als je gewoon goede bekabeling tussen filter en speaker gebruikt.

Geplaatst: di 18 dec 2007, 0:46
door Paul
meanman64 schreef:
Puur theoretisch zouden ze dan op die afstand storing kunnen oppikken.
Dan nog maar te zwijgen van de weerstand,mss veranderd het filtergebeuren wel.Denk ik!
Gebeurt geen van beide! Zeker niet als je gewoon goede bekabeling tussen filter en speaker gebruikt.

Geplaatst: di 18 dec 2007, 0:54
door b_force
Toch leuk om dat 2 keet te weten :lol:

Maakt idd net gek veel uit. Er zijn er op het forum die bv al bewust gekozen hebben voor een extern filter ivm ruimte of met het later modificeren er van.

Geplaatst: di 18 dec 2007, 1:45
door audiomanics
Er zit zeker een nadeel aan!! .... je hebt meer kabel nodig!
Er zit zeker een voordeel aan!!...... je kunt je filter plaatsen waar je wil!

Misschien iets (te) ver gezocht: de invloed van de magneten van de luidsprekers op de spoelen en de geluidstrillingen die invloed hebben op de mechanische sterkte van de spoelen en condensatoren waardoor hun waardes marginaal meegaan met die trillingen....

Kees

Geplaatst: di 18 dec 2007, 7:59
door meanman64
Waarom zou je het filter op Bv:3 meter afstand zetten?

Geplaatst: di 18 dec 2007, 9:21
door Soundexcel
Dat is zeker prima te doen.

Ik had bijvoorbeeld voor mijn 4weg systeem ook de filters extern.
Dit d.m.v. Neutrik NL 8 connectoren en 8 aderig speaker kabel.
Dit was dan wel voor een vier weg actief systeem. Maar het idee is het zelfde.

(heb het nog los hier liggen, niet gebruikt, mocht je interesse hebben).

Geplaatst: di 18 dec 2007, 12:04
door Lnsadnoh
audiomanics schreef:
Er zit zeker een nadeel aan!! .... je hebt meer kabel nodig!
Er zit zeker een voordeel aan!!...... je kunt je filter plaatsen waar je wil!

Misschien iets (te) ver gezocht: de invloed van de magneten van de luidsprekers op de spoelen en de geluidstrillingen die invloed hebben op de mechanische sterkte van de spoelen en condensatoren waardoor hun waardes marginaal meegaan met die trillingen....

Kees
Hoi Kees, de kabels liggen er toch al, dus maakt niet meer uit.

Bedankt voor je advies.

Geplaatst: di 18 dec 2007, 12:05
door Lnsadnoh
meanman64 schreef:
Waarom zou je het filter op Bv:3 meter afstand zetten?
Omdat er weinig plaats meer in de kast is om fatsoenlijk het filter te plaatsen en of te vervangen (bereikbaar houden).

Geplaatst: di 18 dec 2007, 12:07
door Lnsadnoh
Soundexcel schreef:
Dat is zeker prima te doen.

Ik had bijvoorbeeld voor mijn 4weg systeem ook de filters extern.
Dit d.m.v. Neutrik NL 8 connectoren en 8 aderig speaker kabel.
Dit was dan wel voor een vier weg actief systeem. Maar het idee is het zelfde.

(heb het nog los hier liggen, niet gebruikt, mocht je interesse hebben).
Sorry Soundexcel, ik heb 4-aderig nodig.
Toch bedankt voor je aanbod. :wink:

Geplaatst: di 18 dec 2007, 18:45
door Wowly
Bij EPH (Hamont) hebben ze de 4-polige neutriks voor zéér lage prijzen! Het vrouwtjes voor 1, 60 en het mannetje voor 3,80 oid (kan er een beetje naast zitten) Vond ze op het www niet goedkoper

Jan