Integrated miniamp XS 4ohm special

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Integrated miniamp XS 4ohm special

Bericht door indoubt »

Nieuw projectje:
Wensen:
- source selectie via afstandsbediening
- volumeregeling via de afstandbedining
- klein
- moet primair geschikt zijn voor 4 ohm
- redelijk vermogen
- moet goed klinken
- moet er goed uitzien
- klein budget

Nu kun je natuurlijk kijken of je iets op de kop kan tikken op marktplaats, een ouwe cambridge versterker of zo maar dat is lang zo leuk niet. Bovendien, mits goed uitgevoerd, gaat dit zeker beter klinken als de meeste JVC tjes/Sony's etc. (voor zover we versterkers kunnen onderscheiden in een ABX test, Ik moet deze test nog maar eens doen met een paar van mijn eigen versterkers)

De eerste gedachte gaat uit naar een LM3886 gebaseerde versterker vanwege de prima klank en de kleine footprint.
De behuizing is deels gekocht en deels gemaakt/samengesteld uit onderdelen en gaat de idioot grote afmetingen krijgen van 15*16,5*5 cm.
Ik heb een UCD overwogen, deze heeft echt heel veel meer vermogen dan nodig, is te groot (past niet in de behuizing) en is een factor 7,5 duurder.

De versterker moet de Tricone's gaan aansturen

Er moet wel wat vermogen uitkomen, voorlopig gaan we uit van een 160Va 20V trafo . Ik heb een 120Va 25V trafo liggen voor testen.

De LM3886 boards zijn kant en klaar met getest board. Voor een kant en klaar getest board met twee LM3886 in TF uitvoering betaal ik de lieve som van, jawel 20€ (28 US$)

Foto's volgen, de rest van het verhaal ook :D
mischa72
Contacteer:

Re: Integrated miniamp XS 4ohm special

Bericht door mischa72 »

indoubt schreef:
De LM3886 boards zijn kant en klaar met getest board. Voor een kant en klaar getest board met twee LM3886 in TF uitvoering betaal ik de lieve som van, jawel 20€ (28 US$)
Zou je ook de kennis willen delen waar je die scoort voor dat geld? Misschien kunnen we wat regelen, want ik hbe ook wel interesse in die ampjes.

Groeten,
Mischa
indoubt

Bericht door indoubt »

LM3886 assembled and tested board US$25.35

Click to enlarge

50W stereo power amp,
68W cont. avg. output power into 4ohm = ?8V
38W cont. avg. output power into 8ohm = ?8V
50W cont. avg. output power into 8ohm = ?5V
Signal-to-Noise Ratio >= 92dB
board size: L80mm W30mm thickness 2.5mm

lead free solder

http://eshop.diyclub.biz/product_info.p ... cts_id=441

Ik heb al besteld, ik heb wel een tweede besteld omdat de kans bestaat dat ik twee LM3866's in bridge mode per kant ga gebruiken indien dit nodig mocht blijken te zijn. Als dat niet nodig is heb ik dus een bordje met 2 LM's over

De volume regeling met source selectie en afstandbediening komt hier ook vandaan
Bijlagen
LM3868reg.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan heb je deze
Afbeelding Afbeelding
er zeker ook bij gekocht?

wat is overigens het verschil met de RA versie? is meer dan de helft duurder
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ziet er goed uit ! Liggen de versterkers plat of staan ze loodrecht op de print?

Mocht je een exemplaar over hebben hoor ik het graag, dan ben je hem meteen kwijt.

Hoe zijn ze met ondersteuning, verzenden ed? Mocht ik nog iets anders willen bestellen.

Groeten,
Mischa
indoubt

Bericht door indoubt »

Henkjan schreef:
dan heb je deze
Afbeelding Afbeelding
er zeker ook bij gekocht?

wat is overigens het verschil met de RA versie? is meer dan de helft duurder
Ja, die heb ik erbij gekocht. Het zal nog wel passen en meten worden in de behuizing 8) De RA versie heeft beter weerstanden en betere elco's.
Betere elco's heb ik liggen indien nodig en mogelijk ook wat betere weerstanden. Bovendien lijken dit 1% metaalfilm weerstanden en ik weet uit ervaring dat die al heel goed klinken. Ik heb moeite om het verschill te horen met dure caddock's etc in een gainclone

Mischa, voorlopig weet ik nog niet of de 2e set niet nodig heb. Ik heb pas gister besteld, hoe snel ze zijn moet nog blijken

Ik ga een euronorm alu kast verbouwen. Ik heb daartoe twee stukken aluminium van 6cm hoog, 20 cm breed en 4mm dik voor het front en achterzijde. Deze moeten nog wel pas worden gemaakt voor een kastbreedte van circa 15 cm

Afbeelding

De boven en onderkant worden vervangen door geperforeerd aluminium van 15cm breed. Dit zou, samen met de andere maatregelen zoals aluminium zijwanden en evt kleine koelelementen voldoende koeling moeten garanderen.
Afbeelding
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

indoubt schreef:
Mischa, voorlopig weet ik nog niet of de 2e set niet nodig heb. Ik heb pas gister besteld, hoe snel ze zijn moet nog blijken
Damned, net te laat dus. Ik wacht wel even af hoe je bevindingen zijn. Succes in elk geval met je project, ik zal het zeker blijven volgen.

Groeten,
Mischa
Paul

Bericht door Paul »

Leuke site waar 't spul vandaan komt :D (beetje traag maargoed)
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb nog even gekeken naar de optimale trafo spanning en Va rating.

Als je kijkt naar de grafiek "Output Power Vs Supply voltage" dan kom je bij 4 ohm luidsprekers het beste weg met +/- 30Volt. Dit zou dan zo'n 84 watt moeten leveren bij een THD+N < 0.1%.

Dit lijkt wat ambitieus voor de LM 3886. Zeker gezien de verwachte warmte ontwikkeling. Als je kijkt naar de grafiek "power dissipation vs output power" Blijkt dat er dan zeker 40watt gedissipeerd wordt per chip bij een spanning van 30 Volt. Per chip is er dan al 120Va nodig. Als je dat in aanmerking neemt is er 240Va nodig voor 2 chips. Of dat in de behuizing past moet nog worden bekeken. Bovendien is dit vermogen niet benodigd

Verder nog wat frafieken voor THD+N bij verschillende bandbreedte
Bijlagen
thd_n_power_bw.JPG
power_load.JPG
power_load.JPG (13.69 KiB) 3540 keer bekeken
thd_n_power.JPG
thd_n_frequency.JPG
powerdissipation.JPG
powerdissipation.JPG (14.1 KiB) 3540 keer bekeken
powervoltage.JPG
powervoltage.JPG (13.53 KiB) 3540 keer bekeken
indoubt

Bericht door indoubt »

Voorlopig vastgestelde kostenraming:

18€ Versterker 2 kanalen
26€ Source selectie voor 4 kanalen, Volume control, Alps potmeter, Afstandsbediening
15€ Aluminium europrintmaat kastje 165*100*50
7,5€ vervangende betere aluminium frontplaat en achterplaat
10€? vervangende betere aluminium deksel en bodemplaat geperforeerd (weet niet meer precies hoeveel)
6€ 2 maal 7A bruggelijkrichter
8€ 2 maal 10,000uF aflack elco van BC (philips)
6€ minimaal 2 sets vergulde geisoleerde RCA aansluitingen
10€ 2 sets vergulde luidsprekeraansluitingen
2€ Zekeringhouder
5€ 220V aansluiting
10€ Vergulde minispikes
5€ Stelpost volumeknop
40€ Stelpost trafo

170€ voorlopig totaal

Het geld zit toch voor een groot gedeelte in het kleine grut :x
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat ziet er goed uit voor die prijs. Je zal inderdaad net zien dat alle toebehoren duurder zijn dan het eigenlijke apparaat. Vroeg me overigens af waar je de nieuwe front- / achterplaat hebt gevonden... en misschien nog wat plaatjes? :)
indoubt

Bericht door indoubt »

Digidoo schreef:
Dat ziet er goed uit voor die prijs. Je zal inderdaad net zien dat alle toebehoren duurder zijn dan het eigenlijke apparaat. Vroeg me overigens af waar je de nieuwe front- / achterplaat hebt gevonden... en misschien nog wat plaatjes? :)
Digidoo, ik heb ze van een lokale bouwmarkt die wat beter is uitgerust als de bekende bouwmarkten.

Als ik me niet vergis kun jij bij jouw in de buurt veel beter terecht. Al eens gekeken aan de achterkant van de megastores? Daar zit een metaalhandel waar je echt bijna alles kunt kopen. Ook leuk: massief messing front of zo.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ziet er leuk uit zeg :D

Tip: Als je in Verweggiestan bestelt hou het bedrag dan onder de 50 EU per bestelling (geldt ook voor CD's vanuit de VS enzo). Dan worden er 9 van de 10x geen btw en inklaringskosten e.d. berekent
indoubt

Bericht door indoubt »

Pjotr schreef:
Ziet er leuk uit zeg :D

Tip: Als je in Verweggiestan bestelt hou het bedrag dan onder de 50 EU per bestelling (geldt ook voor CD's vanuit de VS enzo). Dan worden er 9 van de 10x geen btw en inklaringskosten e.d. berekent
Thanks,

Ik zit daar wel boven, ik heb namelijk ook 2 volumeregelingen besteld. We zullen zien of ik daar last mee krijg.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Officieel moet je dat ook betalen. Op mijn werk bestel ik heel veel klein PC spul in Hong Kong en Taiwan. Onder de 50 eu nemen ze de moeite niet om er achter aan te gaan.

Valt mij wel op dat de portokosten vanuit Hong Kong minder dan de helft zijn dan wanneer je een pakje binnen Nederland verstuurt :roll:
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk projectje :) Veel amp voor weinig geld. Ik mis alleen een ding: koelvinnen. Of ga je de kast zelf gebruiken hiervoor?
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Ik ben ook met zo iets bezig, maar dan gebaseerd op de LM3875.
Printjes zijn erg simpel te maken, maar ik heb ze uit luiheid toch besteld bij Dantimax in Denemarken.

http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... 64722.html
indoubt

Bericht door indoubt »

voodooless schreef:
Leuk projectje :) Veel amp voor weinig geld. Ik mis alleen een ding: koelvinnen. Of ga je de kast zelf gebruiken hiervoor?
Koelvinnen? t'is geen vis :)

Gezien de kast volledig van aluminium is en de bovenkant en onderkant volledig zijn geperforeerd wil ik eerst kijken naar de warmteontwikkeling zonder separaat koelblok. De verwachte warmteontwikkeling bij maximaal uitgestuurde versterker is circa 80 watt. Ondanks dat dit wel de "design case" is wil ik eerst eens proberen of de warmteontwikkeling wel zo groot is. Ik overweeg ook om een trafo te nemen met een lager voltage, i.e 18V ac zodat de spanning na gelijkrichting 25 volt wordt. In dat geval is het maximale vermogen welliswaar maar iets van 55 watt per chip maar de gedissipeerde warmte vermindert ook en, misschien wel belangrijker, de stroom die door de trafo wordt geleverd is groter bij gelijkblijvende grootte en de chip kan een grotere stroom leveren bij de lagere spanning.

Ten slotte waren we uitgegaan van een voor 4ohm geoptimaliseerde versterlker dus deze overwegingen zijn misschien niet zo gek.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ze zijn binnen. Besteld 15 december, geleverd 22 dec bij de buren want ik was op vakantie

Afbeelding
De kwaliteit van het bordje is redelijk. Een schema ontbreekt en daarom heb ik een schema opgevraagd. Helaas is mijn chinees nog niet zo goed:
Afbeelding
Ik heb nu even geen tijd maar zal later eens pluizen welke ik moet gebruiken
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Simpel, stereo rechtsboven :lol: , 8 ohm speakers bridgen en 4 ohm speakers parallel.

Ik heb overigens besloten niet met chipamps verder te gaan. Als ik zelf iets ga bouwen, wordt het een klasse-D eindtrap achter een buizenpreamp.

Groeten,
Mischa
indoubt

Bericht door indoubt »

Heeft ie nou gedaan? :shock:

Afbeelding

Gewoon, afgezaagd. :lol: Ik moest 3mm in de hoogte winnen en heb dat zo opgelost. Of het gaat werken gaat worden uitgetest. Mocht ik ze volledig hebben verprutst dan heb ik nog een bordje of ik bestel gewoon nieuwe chippies.

Het meeste aandacht zal nog uitgaan naar de warmteontwikkeling waarover later meer
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat zal dus he-le-maal niks uitmaken. Als jij maar zorgt dat er een goede thermische koppeling bestaat tussende behuizing van de chip en de koelplaat. Alleen zijn ze op deze manier iets lastiger vast te zetten, maar met een stripje en 3 boutjes is dat ook zo opgelost.

Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat de chips plat liggen in lijn met de print. Dat heb ik nog nooit gezien (ja, in je vorige foto dan).

Groeten,
Mischa
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Gelukkig zijn die chips aan de achterzijde ook van plastic, anders was het oppassen dat je geen contact maakt met dat koellichaam tijdens het solderen van een van de uitgangen, GND's of iets dergelijks.

Nog steeds oppassen eigenlijk (bedenk ik me nu) anders krijg je nog kortsluiting als je een van die dingen met elkaar verbindt :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

laat ik es lekker lomp doen, kan je de boel niet eenmalig ombuigen??? Zal dat materiaal toch best tegen kunnen, toch?......staat je printje mooi haaks op de chippies....

jan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, dat kon nog wel eens link worden. Doordat de pootjes aan boven- en onderzijde gesoldeerd zijn, kan het zijn dat door de kracht van het buigen de eilanden los komen van de print. Normaal gesproken kan dit niet zo kwaad, maar als de print niet van goeie kwaliteit is, zit dat er wel in :evil: . Wat je wel zou kunnen doen is de onderkant lossolderen, buigen en de pinnen aan de onderkant weer vast zetten.

Dit alles als het gewenst is om de chips haaks op de print te hebben natuurlijk. Mij voorkeur zou het wel hebben, omdat je dan een veel lager risico hebt dat je sluiting maakt met je koelprofiel.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie