Pagina 1 van 1
Slechte kwaliteit speaker! wat te doen?
Geplaatst: di 11 dec 2007, 12:58
door Jeroen G
Hallo,
Ik heb twee botsline BL 12-19 woofers gekregen en t blijkt dus,
na ze doorgemeten te hebben, dat het egt drie keer niks is voor hifi
Nou vroeg ik me af, wat het slimste is om te doen...
1) Kijken wat er nog te redden valt en er een geweldige kast omheen
knallen in de hoop dat het toch niet niks voorstelt
2) Prop ze in de meest willekeurige PA kast en laat ze maar barfen totdat
ze egt daadwerkelijk doorbranden
Een paar parameters:
Fs = 51,5
F1 = 39,2
F2 = 65,5
Qts = 0,843
Qes = 1,06997
Vas = 79,2
Rmax = 37,3
Grt Jeroen
Geplaatst: di 11 dec 2007, 14:03
door teacher
punt 2.
botsline is goedkope PA troep.
Geplaatst: di 11 dec 2007, 15:27
door bartsegers
als de output laag is, kun je misschien een leuke bashoorn met die twee maken ?
Geen idee wat hornresp zegt van dit wooferke...
Geplaatst: di 11 dec 2007, 15:34
door Nils_vn
bartsegers schreef:als de output laag is, kun je misschien een leuke bashoorn met die twee maken ?
Geen idee wat hornresp zegt van dit wooferke...
Qes is wat hoog, 2*fs/Qes = ~100
ik zou zeggen, op her eerste gevoel mss enkel voor 50-100hz?
Geplaatst: wo 12 dec 2007, 7:58
door markje
teacher schreef:punt 2.
botsline is goedkope PA troep.
Yep!
Geplaatst: wo 12 dec 2007, 20:23
door Jeroen G
Leedvermaak, ik heb een willekeurig kastje genomen en er zo'n kreng
ingehangen, zit zelfs nog een gat in de kast
VERVORMING
Er is gewoon meer vervorming dan er daadwerkelijk laag uit komt
Raar gezoem en pieken en dalen overal
Bleeeeeeeeeeeeegh
Naja dan maar doneren aan het destructieve feestenfonds
Geplaatst: wo 12 dec 2007, 20:56
door bartsegers
heb je de wooferkes laten doormeten ergens?
Waarom doe je dan zoveel moeite om ze vervolgens in de vernieling te helpen ?
ik zeg dan: Camera --> 230volt --> speaker --> Youtube. --> Vermaak
Geplaatst: wo 12 dec 2007, 21:13
door Jeroen G
ik was nogal sarcastisch
ik sloop ze heus niet zomaar,
liet ze alleen even voor de lol brullen in een simpel kastje
ik verzin er nog wel iets nuttigs voor
een hoorn is overigens een beetje
groot
voor op mn kamer

Geplaatst: wo 12 dec 2007, 22:41
door bartsegers
een Tapped horn geen idee?
paar plankjes spaanplaat wat je nog uit elkaar kan halen naderhand als het niks is ?
Geplaatst: wo 12 dec 2007, 23:13
door Jeroen G
klinkt intressant, heb je ook een idee voor een ontwerp?
had zelf een lage tonenhoorn in gedachte model BK201 fostex
Geplaatst: wo 12 dec 2007, 23:18
door hovingtim
Kan een glijbaantje niets zijn? In de showcase stond iets met conrad goedkope PA luidsprekers. Ik denk dat dit van ongeveer hetzelfde caliber is. Leuk glijbaan kastje opgebouwd uit spaanplaat en triplex denk ik dat je er nog wel iets leuks uit kan halen.
Geplaatst: wo 12 dec 2007, 23:24
door Jeroen G
hovingtim schreef:Kan een glijbaantje niets zijn? In de showcase stond iets met conrad goedkope PA luidsprekers. Ik denk dat dit van ongeveer hetzelfde caliber is. Leuk glijbaan kastje opgebouwd uit spaanplaat en triplex denk ik dat je er nog wel iets leuks uit kan halen.
Die heb ik inderdaad ook nog gevolgd maar met de kritiek die er bij
geleverd werd leek het me zeker voor mijn botslines een slecht idee
Geplaatst: do 13 dec 2007, 3:24
door bartsegers
zo uit mijn hoofd zijn die botsline speakers al beter dan de rode rand conrad wooferkes. die zijn echt niet geschikt voor een glijbaan die een speaker flink belast.
een tapped horn, even zoeken op forum aub. of speakerstore.nl
Geplaatst: do 13 dec 2007, 23:55
door richard
Waarschijnlijk doen ze het nog redelijk in een open klankscherm. De achterzijde kun je dan wat dempen door een deken om ze niet al te veel te laten flapperen. Maar diepgaand laag hoef je dan niet te verwachten.
Geplaatst: vr 14 dec 2007, 0:35
door audiomanics
En gewoon bewaren voor als je een versterker gerepareerd hebt of net nieuw gebouwd hebt? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die versterkers maakt of repareert, die ze meteen maar op zijn boxen aansluit die hij met veel liefde en toewijding in elkaar gezet heeft...
Boem is dan een heleboel centjes.. en hoofdpijn..
Misschien nog een leuke toepassing die niets met hifi te maken heeft (net als de speakers zelf dus).. Haal het conus los en verbind de spreekspoel via een plankje en een draadeind aan het plaatwerk van je auto... Is het net of je radio heeeeel hard staat buiten..
Ook leuk voor onder je bioscoop-stoel... en dan de film earthquake onder het stof vandaan halen..
Kees
Geplaatst: vr 14 dec 2007, 6:31
door SARK
audiomanics schreef:Ook leuk voor onder je bioscoop-stoel... en dan de film earthquake onder het stof vandaan halen..
Kees
Heb ik een keer geprobeerd met een "afval" unit, verbazingwekkend hoeveel kracht er in zo'n motortje zit
ps.
Het effect was niet geweldig overigens
