Pagina 1 van 2
41hz AMP10b
Geplaatst: ma 26 nov 2007, 22:34
door Digidoo
In navolging van Wowly's topic en Soundexcel's ervaringen met de AMP10 basic van 41hz is hier mijn showcase. Op dit moment heb ik eigenlijk alles in huis behalve de kit zelf en een koellichaam.
Voor de geinteresseerden
een linkje.
Dan voor de visueel ingestelden:
Iedereen kan tekenen met Sketchup!
Terminals:
Amplimo 2x25V 225VA Trafo:
Het kastje:
Nog te doen:
- AMP10b kit bestellen en bouwen.
-
Clarity
Caps SA 3,3uF bestellen.
- Geschikte heatsink vinden.
- Gaatjes boren in chassis.
- Testen...
Wordt vervolgd!
Geplaatst: di 27 nov 2007, 2:24
door StevenW
Succes met je project. Ik ben zelf al een tijdje bezig met een kitje van Chipamp.com en kan je vertellen dat er al met al veel meer tijd in gaat zitten dan je denkt. Succes dus!
Geplaatst: di 27 nov 2007, 9:47
door Wowly
Leuk! Het is dat Rho het kitje al in elkaar had gefabriekt, ik had het graag ook eens geprobeerd
Wowly
Geplaatst: di 27 nov 2007, 19:14
door rho
Wowly schreef:Leuk! Het is dat Rho het kitje al in elkaar had gefabriekt, ik had het graag ook eens geprobeerd
Wowly
Solderen is erg leuk als je het een beetje onder de knie hebt. ...vind ik toch.

Geplaatst: di 27 nov 2007, 22:16
door Digidoo
Daarom blijf ik oefenen!
Bovendien heb ik hopelijk binnenkort een mooie nieuwe soldeerbout met station en alles er op en er aan

Geplaatst: do 27 dec 2007, 11:18
door Paultjuhh
Ik ga binnenkort ook deze versterker bouwen, maar dan de Amp10, niet de Basic. Maar heb je de versterker print al binnen? En zo ja, zijn er foto's

?
Geplaatst: zo 06 jan 2008, 23:04
door Digidoo
Al een tijdje binnen, maar vanwege de vakantie nog geen tijd gehad om dat ook te posten en foto's te schieten. Was namelijk een weekje weg op Jamaica...
Met dank aan Soundexcel voor de tip en Roland van Caps&Coils:
Komt allemaal reuze netjes aan in een doosje. Alles verpakt in afsluitbare plasticzakjes met per zakje een inventarislijstje.

Geplaatst: zo 06 jan 2008, 23:18
door hovingtim
Digidoo waar heb je je kastje vandaan?
Geplaatst: zo 06 jan 2008, 23:19
door Soundexcel
Die zakjes heeft Jan slim gedaan.
Daardoor kan in principe niet mis krijgen.
Bij de eerste versie zaten er wel in twee zakjes 4 weerstanden, die kwa waardes dicht bij elkaar zaten.
Toch nog een beetje opassen dus
Die amp zit zo in elkaar. Erg simpel om te solderen.
Veel luister plezier!
Geplaatst: ma 07 jan 2008, 0:01
door Digidoo
Tja, ik mis eigenlijk wel iets van een bouwplan, maar dat komt wel goed. Ik begin met de kleinste componenten en werk zo de boel af.
Wat betreft dat kastje; dat is van Conrad. Weet zo snel de link even niet, ben echter bang dat het misschien toch net iets te laag zou kunnen zijn voor de AMP10b. Ik had er geen rekening mee gehouden dat er onder de PCB ook nog het een en ander zit en als dat te ver uitsteekt, dan zit ik met mijn 5mm afstandsbussen verkeerd. Dus dan misschien toch op 1cm en misschien dat ik dan een paar low profile elco's ga halen...
Met de bouw ga ik lekker de tijd nemen, foto's volgen spoedig!
Komt goed, ik houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: ma 07 jan 2008, 10:45
door Soundexcel
Het makkelijkst is om eerste de onderkant te doen, en daarna de bovenkant.
Beginnen met de kleine componenten en daarna de grotere.
Dus eerst de weerstanden en kleine C's
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 11:52
door Digidoo
Ander probleem is nu te vinden in het
Versterker topic...
Even een foto update:
Voor de kenners: vooralsnog heb R1 op 56k gelaten. Kan ik altijd nog verwisselen naar 1k mocht het nodig zijn en als ik de mute functie echt wil gaan gebruiken. Zit nu nog even in over de bulk caps, die zijn nogal lang... :S
De Aoyue bout werkt in ieder geval lekker! Ik hoop verder binnen een weekje wat gaatjes te hebben geboord en dan kan ik weer verder...
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 13:28
door Soundexcel
Kijk een goed begin.
Het is wel verstandig om alles echt goed door te solderen.
Ik zie bijvoorbeeld dat de bleeder weerstanden (op de uitgangen) aan de bovenkant nog open zijn.
voor een goed contact moeten alle weerstanden echt goed door zijn gesoldeerd (dus helemaal door de via naar de bovenkant).
Bij mij was 1 bias weerstand net niet helemaal lekker en daardoor ging chip niet aan.
Geplaatst: wo 09 jan 2008, 14:25
door Digidoo
Goeie tip. Ben er nog een keer met de bout en wat soldeer overheen gegaan.
Hoe heb jij de chip aan een koelblok bevestigd eigenlijk? Verder vraag ik me eigenlijk ook af hoe groot dat koelblok moet zijn. Dacht dat die van jou (Soundexcel) een beetje overkill waren? MAar gewoon aan het chassis was weer te weinig, of niet?
Ik zat aan
zoiets te denken. Dan kan de chip naar beneden worden gemonteerd, met het koelblok weer bevestigd aan de onderkant van het chassis...
Geplaatst: ma 14 jan 2008, 15:24
door Digidoo
Inmiddels dus een stuk verder! Ik heb een vraag gepost in het versterker gedeelte.
Even een plaatje, gemaakt met mijn telefoon:
Bij J10 een nette 4,95V gevonden dus die heb ik dichtgemaakt. Relay klikt ook goed aan/uit.
Zoals jullie misschien ook zien heb ik dit weekend ook gaten geboord in het chassis en het koellichaam. Cinch, speakerterminals, knop en netentree zitten er allemaal netjes in. Jammer alleen dat er nu nogal wat krassen op zitten. Van een huisgenoot heb ik gehoord dat dit is op te lossen door het even licht gelijkmatig op te schuren en dan licht in wrijven met polijstspul uit een tube.
Het is een klein zwaar kreng geworden, zeker een kilo of 6, maar wel lekker compact! Als het een beetje mee zit draait ie vanavond of anders deze week nog!

Geplaatst: do 17 apr 2008, 20:48
door Digidoo
Tijden geleden dat ik hier weer wat mee heb gedaan, maar onlangs bij Soundexcel (aka Mathijs) langs geweest. Hij heeft me goed geholpen. Bleek dat ik niet eens wat verkeerd had gedaan, alleen uit overmoed een stel weerstanden verwijdert die gewoon konden blijven zitten. En oja, dat het solderen hier en daar wat beter kon

(je kan rustig op 360gr. stoken!)
Nou ja, wat kan ik zeggen? Van Morisson staat hier nu bij mij in de kamer en die Amp10b draait geweldig. VEel levendiger dan mijn GC monoblokjes.
Het kastje is echter veel te klein, dus het staat nu allemaal nog wat wankel op een plank in testfase... *schaam*

Geplaatst: do 17 apr 2008, 21:07
door Soundexcel
YEEEEEHHHHHH
Goed om te horen dat alles naar behoren functioneert!
Heb je de DC off-set nog bekeken?
Zo zie je maar weer hoe belangrijk goed soldeer werk is.
Door de lage soldeer temperatuur waren een hoop componenten niet goed door gesoldeerd. Ze lijken dan vast te zitten, maar er is slecht contact.
Hierdoor draaide de versterker niet.
Tevens had jij helaas nog niet de nieuwe BOM met de goede weerstand voor het mute circuit.
Nog een draad brugje en draaien met die amp!
Met solderen op 360 graden moet je wel een beetje opassen. Niet te lang op componenten zitten etc.
Anders is 330 graden perfect om op te solderen.
Veel plezier er mee.
Geplaatst: vr 18 apr 2008, 9:10
door Digidoo
DC offset heb ik niet lager kunnen krijgen dan 0,16mV
De versterker doet precies wat ie moet doen. Het laag klinkt strakker dan eerst, ruimtelijkheid is behoorlijk verbeterd en stemmen staan echt als een huis. Een aanrader voor deze prijs!
Geplaatst: ma 10 nov 2008, 23:16
door rho
Ik denk dat ik ook een paartje AMP10 ga aanschaffen. Ik zou er een stel TIW200XS mee aansturen. Dus 1 versterkertje per woofer.
Nu merk ik dat je een 2x25V trafo gebruikt hebt. Ik dacht dat een 2x22V was aanbevolen. Klopt dat?
Geplaatst: ma 10 nov 2008, 23:31
door Soundexcel
Hallo Rho.
Mocht je twee Amp10's zoeken.
Ik heb er twee, perfect werkend, over met inclusief trafo.
Geplaatst: ma 10 nov 2008, 23:42
door rho
Interessant!
Zijn het AMP10 of AMP10B?
Geplaatst: ma 10 nov 2008, 23:45
door Soundexcel
Het zijn twee Amp10 basic inclusief 225VA 22V Amplimo trafo.
Geplaatst: ma 10 nov 2008, 23:52
door Fokko
Waar ik wel benieuwd naar ben is of er veel verschil zit tussen de gewone condensatoren en de clarity caps. Ik ben zelf (nogsteeds) bezig met het bouwen van een stel AMP5's, dus ik ben wel benieuwd!
Geplaatst: di 11 nov 2008, 8:57
door Bukem
Zou je even pronto die aardedraad naar de bout van trafo weg willen halen? Leg die gewoon vast aan het chassis maar zeker niet aan die kant van de trafo.
Geplaatst: di 11 nov 2008, 9:55
door rho
@Soundexcel: Heb je m'n PM ontvangen?