Pagina 1 van 2

Dayton-Seas Monitor

Geplaatst: di 20 nov 2007, 17:26
door Martijn H
Het leek me leuk om naast mijn andere project ook nog een goede monitor te maken om wat meer bezig te zijn met filteren. Martijn_M, maakt precies dezelfde monitor, zodat we straks leuk kunnen vergelijken!

De behuizing is gemaakt van 25mm Mdf en de bracing is van 18mm Mdf.

Ontzettend zwaar gebraced om de 7 cm in de lengte en breedte. Eens kijken hoe dat uitpakt in vergelijking met een niet versterkte kast.

Het wordt een Br monitor getuned op 32Hz.
Units zijn: Dayton 180es/8 en de Seas H1212
afm: 22br/38h/35d

Pictures Please! 8)
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: di 20 nov 2007, 17:39
door CarloPJB
Lekker veel bracing... Misschien volgende keer afronden :twisted:

En waar komt de BR poort te zitten :? Want in de hart lijn aan de achterkant is nu geen plaats meer.

Geplaatst: di 20 nov 2007, 17:42
door b_force
2 kleine portjes :)

(of 1 kleine kan ook :) )

Geplaatst: di 20 nov 2007, 17:50
door Martijn H
Bij de ene speaker links onderin en bij de andere rechts onderin om het gelijk te houden. Er is dus wel rekening mee gehouden. De achterkant hou ik demontabel om makkelijk bij het filter te kunnen, want door alle bracing is dat via het woofergat niet meer te doen.. Afronden van de bracing vind ik zinloos. Als ik de woofer laat wapperen hoor ik echt niks..

wb afwerking: Ik heb al een roze speaker voorbij zien komen, maar koraalrood lijkt mij ook wel leuk! :wink: Of toch maar weer gewoon zwart.. :(

Geplaatst: di 20 nov 2007, 17:55
door CarloPJB
Ik heb anders nog wel `n beetje rood voor je staan hoor :wink:
En dat roze doet het erg goed bij de dames :twisted: :lol: :wink:

Zie de laatste tijd weinig nieuws over je dipool?!

Geplaatst: di 20 nov 2007, 17:59
door Martijn H
CarloPJB schreef:
Ik heb anders nog wel `n beetje rood voor je staan hoor :wink:
En dat roze doet het erg goed bij de dames :twisted: :lol: :wink:

Zie de laatste tijd weinig nieuws over je dipool?!
Ah! Je hebt me door Carlo! 8)

Ik ben bezig met kleine dingetjes zoals de soundcare spikes nabouwen uit hout. Speciale plaatjes maken voor de Neutrikaansluitingen en hier en daar een kloddertje plamuur!

mvg,

Martijn

Geplaatst: vr 23 nov 2007, 18:44
door Martijn H
Nu mijn computer gecrashed is kan ik weinig data laten zien over de monitor. Ik hoorde een rare tik en de computer bevroor. Na restarten belande ik in een soort dubieuze cirkel van automatisch restarten na de keuze gekregen te hebben om op te starten in een bepaalde modus.

Crossover ligt op ongeveer 1700Hz met een 2e orde filter. Rendement is redelijk hoog. Ik schat zo een 89dB. De monitor klinkt trouwens als een zonnetje. Dat het zó goed zou klinken had ik niet verwacht. In het laag haal ik niet de rust die ik heb met mijn 4-weg natuurlijk, maar de kwaliteit van het lage mid tot hoog is heel erg goed en doet denk ik niet onder voor dat van de oudere reference monitor met kevlar woofer en 9800!

Geslaagd tussendoortje dus! 8)

mvg,

Martijn

Geplaatst: vr 23 nov 2007, 20:04
door Lnsadnoh
Lekker zwaar en massief kastje :D Martijn.
Ben ervan overtuigt dat hij strak zal klinken!

Door de in verstek gezaagde kanten, heb je geen last van kopsekanten die later eventueel nog naar buiten komen door uitzetting (vocht).

Nu netjes afwerken, ik zou ze fineren, zitten nog geen ronde kanten aan.

Geplaatst: vr 23 nov 2007, 22:04
door Martijn H
Hondasnl schreef:
Lekker zwaar en massief kastje :D Martijn.
Ben ervan overtuigt dat hij strak zal klinken!

Door de in verstek gezaagde kanten, heb je geen last van kopsekanten die later eventueel nog naar buiten komen door uitzetting (vocht).

Nu netjes afwerken, ik zou ze fineren, zitten nog geen ronde kanten aan.
Kast is zo gebraced dat hij op elke frequentie ongeveer evenveel trilt, waardoor je geen opvallende resonanties hoort. Fineren is geen gek idee inderdaad! Mijn dipool project heeft nu meer voorrang dus ik laat het even zo.

Trouwens: Is het geoorloofd om de tweeter voor het filter al te dempen met een weerstand? Ik heb daar 2,2 ohm in serie gezet, maar achter het filter heb ik een 8,2ohm par. en een 4,2 weer in serie staan. Lijkt me een beetje ongepast?

mvg,

Martijn

Geplaatst: vr 23 nov 2007, 22:10
door Lnsadnoh
Montana schreef:
Hondasnl schreef:
Lekker zwaar en massief kastje :D Martijn.
Ben ervan overtuigt dat hij strak zal klinken!

Door de in verstek gezaagde kanten, heb je geen last van kopsekanten die later eventueel nog naar buiten komen door uitzetting (vocht).

Nu netjes afwerken, ik zou ze fineren, zitten nog geen ronde kanten aan.
Kast is zo gebraced dat hij op elke frequentie ongeveer evenveel trilt, waardoor je geen opvallende resonanties hoort. Fineren is geen gek idee inderdaad! Mijn dipool project heeft nu meer voorrang dus ik laat het even zo.

Trouwens: Is het geoorloofd om de tweeter voor het filter al te dempen met een weerstand? Ik heb daar 2,2 ohm in serie gezet, maar achter het filter heb ik een 8,2ohm par. en een 4,2 weer in serie staan. Lijkt me een beetje ongepast?

mvg,

Martijn

Sorry Martijn, hierop kan ik niet antwoorden.
Ik heb wel in mijn vorige projecten weerstanden in bestaande filterontwerpen van andere waardens gekozen maar nog nooit verplaatst.

Geplaatst: vr 23 nov 2007, 22:21
door Martijn H
Geen probleem, was ook een algemene vraag.

Een weerstand achter het filter beinvloed de respons en de werking van het filter en een weerstand voor het filter niet. Of het zo mag kan ik niet terugvinden op internet. Ik zou ook alles achter het filter kunnen plaatsen, maar waarom dat doen wanneer je juist voor het filter kan dempen.

mvg,

Martijn

Geplaatst: vr 23 nov 2007, 22:48
door Edo
De weerstand voor het filter plaatsen komt wel vaker voor. Ik doe hetzelf ook wel eens. Beetje ervoor, beetje erachter. Kan zeker geen kwaad. Bekijk maar eens wat filters van o.a. de Fa. Visaton. Zie je het regelmatig terug.

Geplaatst: vr 23 nov 2007, 22:55
door Martijn H
Edo schreef:
De weerstand voor het filter plaatsen komt wel vaker voor. Ik doe hetzelf ook wel eens. Beetje ervoor, beetje erachter. Kan zeker geen kwaad. Bekijk maar eens wat filters van o.a. de Fa. Visaton. Zie je het regelmatig terug.
Bedankt Edo! 8)

Ik zal er eens op letten!

Ik heb van de H1212 de interne demping die bestond uit een matige kwaliteit schuimspons, vervangen voor wol. Zo gefixeert dat de wol niet kan verplaatsen naar de conus, door er een dunne laag baf voor te zetten. Ik heb het idee dat de tweeter daardoor iets rustiger klinkt. De metingen laten niet een duidelijk verschil zien, maar iemand met een betere meetset liet zien dat de resonantie op 26kHz door de wol beter gedempd wordt bij een excell tweeter. De H1212 heeft op die frequentie ook een resonantie.

Geplaatst: za 29 dec 2007, 21:52
door mischa72
Hallo Martijn,

Leuk om te zien dat er medestanders zijn voor wat betreft de wooferkeuze. Hoe bevalt ie? Ben je wellicht geïnspireerd door het Seventeen-ontwerp van HobbyHifi? Dat is namelijk het ontwerp dat ik ga bouwen. Weliswaar niet met de H1212 maar met de Dayton ES 25F-8 gecombineerd. Het originele ontwerp heeft een netto volume van 18 liter, welk netto volume hebben jouw speakers? Of is dat lastig te bepalen vanwege al die bracings? Hebben die overigens ook het verwachte resultaat gebracht?

Groeten,
Mischa

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 0:45
door Martijn H
mischa72 schreef:
Hallo Martijn,

Leuk om te zien dat er medestanders zijn voor wat betreft de wooferkeuze. Hoe bevalt ie? Ben je wellicht geïnspireerd door het Seventeen-ontwerp van HobbyHifi? Dat is namelijk het ontwerp dat ik ga bouwen. Weliswaar niet met de H1212 maar met de Dayton ES 25F-8 gecombineerd. Het originele ontwerp heeft een netto volume van 18 liter, welk netto volume hebben jouw speakers? Of is dat lastig te bepalen vanwege al die bracings? Hebben die overigens ook het verwachte resultaat gebracht?

Groeten,
Mischa
Ik heb me niet laten inspireren door een ontwerp.

Mijn kast zit op 16 liter en de br heb ik erg laag afgestemd. 38Hz! crossover zit nu op 1650Hz met een tweede order filter, maar de tweeter geeft geen kick.

De manier van bracen is erg goed gegaan. Het is niet zo dat ik probeer om alles zo stijf mogelijk te maken, maar ik heb elk paneel van de kast op een ander punt meer versteviging gegeven. Hierdoor spreid je resonanties van de kast veel beter en heb je geen geconcentreerde resonantie in het middengebied, wat voor kan komen bij overdreven verstevigde kasten.

De woofer speelt DIEP! Iemand die kwam luisteren voelde na 10 seconden aan mijn subwoofer om te kijken of die aanstond. Het middengebied is erg helder en schoon. Als je piano heel hard zet en het gaat er heftig aan toe slipt de woofer dicht. Maar dan staat zo een 17cm woofer in het laag en in het mid zijn best te doen. Heel logisch dat dat niet op flink niveau kan. Daarvoor moet je een 3 weg hebben.

De RS serie van dayton meet erg goed. Ik vraag me af hoe deze 180 es meet die toch nog iets duurder is dan de RS serie. Heb jij daar misschien gegevens van?

mvg,

Martijn

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 0:49
door Edo
Montana schreef:
Heel logisch dat dat niet op flink niveau kan. Daarvoor moet je een 3 weg hebben.
Ben erg benieuwd wat mijn drieweg met Dayton woofers gaat doen... :)

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 1:03
door Martijn H
Edo schreef:
Montana schreef:
Heel logisch dat dat niet op flink niveau kan. Daarvoor moet je een 3 weg hebben.
Ben erg benieuwd wat mijn drieweg met Dayton woofers gaat doen... :)
Er is altijd baas boven baas! :wink:

Ik denk dat het je beste speaker ooit wordt wb midbas en mid! :wink:

mvg,

Martijn

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 1:06
door Edo
Let's hope so. Jammer dat de units niet in Nederland verkocht worden, want ze zijn zeker niet slecht....en betaalbaar.
Maar terug naar jou creatie, heb je al iets van filter/meet resultaten?

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 1:21
door Martijn H
Edo schreef:
Let's hope so. Jammer dat de units niet in Nederland verkocht worden, want ze zijn zeker niet slecht....en betaalbaar.
Maar terug naar jou creatie, heb je al iets van filter/meet resultaten?
Na een computercrash ben ik alles kwijtgeraakt, dus ik moet ze weer opnieuw meten. Ook probeer ik nog een heel klein beetje scherpte weg te werken wat misschien veroorzaakt wordt door het opbreken van de mid.

Ik heb de monitors nu weer opgeborgen omdat het een beetje vol staat, maar uit mijn hoofd zit op de woofer nu een 2,5mH en 15uF, maar grote kans dat ik er een beetje naast zit. Ik zal het posten wanneer ik er mee verder ga.

mvg,

Martijn

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 11:55
door mischa72
Edo schreef:
Let's hope so. Jammer dat de units niet in Nederland verkocht worden, want ze zijn zeker niet slecht....en betaalbaar.
Maar terug naar jou creatie, heb je al iets van filter/meet resultaten?
Volgens mij heeft Roland (Caps & Coils) nog een setje liggen.

Groeten,
Mischa

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 12:00
door Martijn H
mischa72 schreef:
Edo schreef:
Let's hope so. Jammer dat de units niet in Nederland verkocht worden, want ze zijn zeker niet slecht....en betaalbaar.
Maar terug naar jou creatie, heb je al iets van filter/meet resultaten?
Volgens mij heeft Raymond (Caps & Coils) nog een setje liggen.

Groeten,
Mischa
Ik denk dat MartijnM het laatste paartje heeft gekocht. Hij bouwt dezelfde monitor als ik, alleen gaat het bij hem niet zo snel! :lol: :wink:

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 12:51
door SARK
mischa72 schreef:
Edo schreef:
Let's hope so. Jammer dat de units niet in Nederland verkocht worden, want ze zijn zeker niet slecht....en betaalbaar.
Maar terug naar jou creatie, heb je al iets van filter/meet resultaten?
Volgens mij heeft Raymond (Caps & Coils) nog een setje liggen.

Groeten,
Mischa
Roland :wink:

Geplaatst: zo 30 dec 2007, 21:52
door mischa72
Staat er toch :roll: :roll: :roll: :roll:

hehe

Geplaatst: vr 11 jan 2008, 15:16
door Martijn H
Lekker dik met de kwast gedaan net. Hierna schuren en in dunne laagjes spuiten!

Afbeelding

mvg,

Martijn

Geplaatst: vr 11 jan 2008, 16:10
door mischa72
OE :shock: , ziet er al goed uit. Ik zit zelf nog ontzettend te dubben wat ik met kleur/ hout zal doen. Ik heb een behoorlijke hoeveelheid watervast verlijmd multiplex staan, maar daar vind ik de kleur niet geweldig van (te rood). Misschien is dit weg te krijgen door er een heel donkere beits overheen te zetten. Ik heb geen idee hoe dat uit gaat zien op de kopse kanten (rond of schuin gefreesd) Nog een tip: Ik weet niet of je de speakers zo geverfd hebt op die plaat MDF, maar als je een 2e plaatje neemt dat kwa afmetingen iets kleiner is als de onderkant van je speaker en je draait daar een paar schroeven in, heb je een mooi tafeltje waat je spreaker op staat en kun je helemaal tot aan de rand doorwerken zonder ze vast te pakken.
Maar dat wist je waarschijnlijk al :D .

Groeten,
Mischa