Pagina 1 van 1

Filter Apogee Centaur Major

Geplaatst: wo 31 okt 2007, 18:37
door satch
Heren, ik ben de trotse bezitter van een paar Apogee Centaur Major luidspreker, een hybride van een ribbon voor het mid/hoog en een Peerless 10'' woofer voor het laag. Apogee bestaat al een aantal jaren niet meer, en deze luidspreker wordt al een jaar of 15 niet meer gemaakt. Dat maakt het vinden van info wat moeilijk. Maar het kriebelt, ik wil er graag meer uit halen. Als dat mogelijk is natuurlijk...
Een aantal dingen weet ik: de kantelfrequentie ligt rond de 450 Hz, de gevoeligheid is 83 dB/1 W/3 meter, impedantie redelijk recht tussen 4 en 6 Ohm, max. geluidsdruk 110 dB/3 meter (boeiend) en frequentiebereik (-3dB @ 30Hz) tot 20kHz.
Iemand op een ander forum heeft uitgevogeld hoe het filter in elkaar zit:

Afbeelding

Deze duimnagel is klikbaar. Zoals jullie zien zitten er twee schakelaars in om de woofer of de ribbon wat te temperen of te boosten, afhankelijk van smaak/akoestiek.

Afbeelding

Het probleem met Apogee is dat het aanpassen van de filters niet eenvoudig een kwestie is van 'oude caps eruit, Clarity (of een ander goed bekend staand merk) erin en klaar'. Diverse experimenten op andere fora hebben nogal wisselende resultaten opgeleverd. Bovendien wordt het nogal moeilijk aan reserve-onderdelen te komen, hoewel de ribbons nog gemaakt worden. Wel in Australië, dus ik hou ze bij voorkeur nog even heel. Maar jullie snappen dat in het wilde weg experimenteren mij, helemaal omdat mijn kennis over filters nogal beperkt is, tegenstaat.
De vraag is dus: zijn er mogelijkheden om dit filter op relatief eenvoudige wijze te verbeteren? Of is dat niet mogelijk? Als dat laatste het geval is hoor ik het ook graag, dan bespaar ik me de moeite...

Geplaatst: wo 13 feb 2008, 22:12
door ericpeters
Ik heb zelf 2 paar Apogee's (Duetta Signatures en Calipers) van de calipers heb ik zelf de Ribbons vervangen door GRAZ KLM.
Ik heb voor mijn Duetta Signatures hier een complete set super dure condensators liggen en durf ze er niet in te zetten vanwege de commentaren die ik van anderen op het Apogee forum heb gelezen.

Maar jij hebt hybrides en in de Centaur major zitten uitermate goede mid-tweeters (Iemand in Texas met een Hele familie Apogees heeft de Tweeters van zijn Full Ranges vervangen met die van de Centaur Major)

Als je alleen met digitale bronnen speelt raad je aan om eens te kijken naar de Behringer digitale cross-over en luidspreker managment systeem (DCX2496 Ultra Drive) en de actieve weg op te gaan. Zolang je niet gebruik maakt van de analoge ingangen op deze behringer zijn de resultaten erg goed en het voordeel van deze behringer dat er een voledige digitale parametrische EQ en room correctie in zit waardoor je de speaker on het bas gebied kunt afstemmen op je luisterruimte. De Behringers ziijn veel goedkoper dan high end passieve componenten. (De DCX 2496 kost 248,-- nieuw bij bijvoorbeeld music-store.de) Nadeel is natuurlijk dat je wel 4 kanalen eindversterking nodig hebt.

Als je daarnaast nog een Meetmicrofoon (ook Behringer voor 59,--) euro dan kun je met wat downloadbare software je ruimte karakteristiek ook nog eens doormeten.

Re: Filter Apogee Centaur Major

Geplaatst: wo 13 feb 2008, 23:06
door jeroen_d
satch schreef:
Maar het kriebelt, ik wil er graag meer uit halen. Als dat mogelijk is natuurlijk...
Waar ben je niet tevreden over, dat je denkt dat er meer uit te halen is met een filterwijziging?

P.S. die SPL specs zijn redelijk ongeloofwaardig natuurlijk. Tenzij je voor de woofer alleen praat over frequenties boven 150Hz.

Geplaatst: do 14 feb 2008, 19:40
door audioot
zolang je de condensatoren door de ZELFDE waardes uitwisseld kan je volgens mij niets kapot maken,je gaat alleen het timbre(karakter of hoe moet je dat omschrijven)wijzigen,is ook een beetje finetunen.je kan er achteraf nog altijd de eerste terug inbouwen
mvg
audioot